۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
چه مواردی سد معبر محسوب می‌شود؟

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ضمن تشریح مصادیق سد معبر در معابر از برخورد پلیس با این تخلف خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سرهنگ فیروز کشیر در خصوص ایجاد سد معبر در معابر و راه‌ها اظهار کرد: در گذشته ساختمان‌هایی داشتیم که به اصطلاح ویلایی و بزرگ بودند و یک سری افراد معدود در آن زندگی می‌کردند، اما امروز اکثر آن ویلاها تبدیل به مجتمع مسکونی و برج شده و چندین برابر جمعیت قبلی را در خود جای داده‌اند. برخی از این واحدها دو یا سه پارکینگ دارند و برخی نیز اصلاً پارکینگ ندارند و مجبورند که در همان معابری که در سال‌های گذشته وجود داشته و تغییری در آن صورت نگرفته پارک کنند. موضوعی که سبب ایجاد سد معبر و ترافیک کاذب در برخی از نقاط شهر تهران شده است.

وی افزود: در برخی از این معابر مانند ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی که تجمع مسافران را شاهد هستیم، اگر خودرویی بخواهد در این محل پارک کند واقعاً باعث سد معبر خواهد شد و عبور و مرور را مختل خواهد کرد. اگر در محلی کار داریم ولی جای پارک پیدا نمی‌شود، چقدر خوب است که خودروی خود را چند متر آن‌طرف‌تر و در محلی مناسب پارک کرده و کمی هم پیاده روی داشته باشیم تا هم ورزش حساب شود و هم وسیله نقلیه را نیز در یک محل امن و ایمن پارک کرده و سد معبر نکنیم.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: باید به سمت و سویی برویم که قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم. شاید در ظاهر برخی بگویند خب یک تخلف کوچک است یا یک سد معبر جزئی است اما این تخلف تخریب چهره و زیبایی شهر، سلامت و ایمنی تردد دیگر خودروها و از همه مهم‌تر زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی را در پی خواهد داشت و اینجاست که باید بپرسیم مسئولیت اجتماعی و فردی یک شهروند کجاست؟ هر یک از ما ساکن یک محدوده از شهر هستیم و مجبوریم و باید مسئولیت فردی و اجتماعی خود را در قبال ترافیک نیز رعایت کنیم.

کشیر درباره انواع سد معبر گفت: انواع سد معبر شامل دستفروشی، بساط گسترانی یا چیدمان لوازم و وسایل توسط برخی از مغازه‌داران در مقابل محل کسب خود در پیاده‌روها است. همه این تخلفات و موارد مشابه برابر ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها تخلف و سد معبر محسوب و شهرداری ملزم به برخورد با این نوع از تخلف در سطح شهر است. همچنین خودروها با سد معبر در معابر باعث بسته شدن راه دیگر شهروندان و خودروها می‌شوند و این اقدام نیز جزو تخلفات سد معبر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین تخلفات ساکن در هسته مرکزی شهر، اطراف مراکز تجاری و محل‌های خرید و فروش رخ می‌دهد، تصریح کرد: برخی از شهروندان این مهم را رعایت نکرده و با تخلفات دوبله، سد معبر و به دور از چشم پلیس باعث برهم زدن نظم عبور و مرور می‌شوند که البته توسط تیم‌های گشتی پلیس راهور تهران بزرگ یا از طریق دوربین‌های نظارتی سطح شهر با این تخلفات برخورد می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک اضافه کرد: برابر ماده ۱۶۳ آئین نامه راهنمایی و رانندگی توقف در پیاده‌روها و گذرگاه‌های پیاده، توقف در ورودی و خروجی در پارکینگ ساختمان‌ها، توقف در مقابل مراکز ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۲۵ و مراکز فوریت‌ها، توقف در ۱۵ متری شیرهای آب آتش‌نشانی و شیرهای منصوب به این موضوع و توقف در ۱۵ متری چراغ‌های راهنمایی و رانندگی ممنوع است، همچنین اگر وسیله خود را در جایی پارک کنید که با توجه به جثه آن باعث شود که تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی پوشانده شود خود این موضوع باعث تخلف است.

کشیر خاطرنشان کرد: در ایستگاه‌های وسایل نقلیه همگانی مانند اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و در محل‌هایی که تابلوی مطلقاً ممنوع نصب شده به هیچ عنوان نباید توقف داشت یا پارک کرد. در بند ۱۱ ماده ۱۶۳ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت آمده که که در خیابان‌هایی که پیاده‌روی آنها قابل عبور نبوده و پیادگان مجبورند از بخشی از سطح سواره رو عبور کنند، حتی اگر آنجا و روی خط‌کشی عابر تابلوی توقف مطلقاً ممنوع نداشته باشد هیچ خودرویی حق توقف در آن محل را ندارد. یعنی آئین نامه راهنمایی و رانندگی محل را امن می‌کند که سد معبر نباید انجام شود تا عابر پیاده بتواند از آن بخش استفاده کند.

وی ادامه داد: همان طور که از معنای لغوی سد معبر مشخص است و به معنای مانع شدن از تردد عامه مردم است. در قانون شهرداری‌ها و آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی هر کدام به نوعی به این موضوع پرداخته شده است. انواع سد معبرهایی چون دستفروشی، بساط گسترانی و چیدمان لوازم برخی از مغازه داران در جلوی محل کاسبی خود در پیاده‌روها را داریم که به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداری تخلف محسوب شده و سد معبر است و شهرداری‌ها ملزم به برخورد با این نوع از سد معبرند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک اضافه کرد: پلیس در وحله اول به صورت اعمال قانون برخورد می‌کند ولی اگر سد معبر طوری باشد که باعث راه‌بندان شود و حق را به شهروندان داده و وسیله نقلیه‌ ای را که سد معبر کرده است به توقفگاه و پارکینگ هدایت می‌کند و متصرف وسیله نقلیه برای ترخیص خودرو باید مراحلی را طی کند که به سد معبر نمی‌ارزد.

کد خبر 754151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.