لزوم صیانت از تنها بازمانده کارخانه‌جات نساجی در اصفهان

مدیر بهره‌برداری ریسباف گفت: ریسباف تنها کارخانه‌ای است که از اوایل قرن ۱۴ شمسی در اصفهان احداث شده و تاکنون باقی مانده است، از این‌رو صیانت از تنها بازمانده کارخانه‌جات نساجی در اصفهان ضروری است.

محمدعلی صرامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ریسباف از سال ۱۳۸۱ یک بنای ثبت ملی میراث شد و پس از آن در سال ۱۳۸۸ طبق مصوبه هیئت دولت وقت، به‌عنوان مکان موزه اصفهان شناسایی می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس این مصوبه اواسط دهه ۹۰ با توافقی که میان اداره راه و شهرسازی و بانک ملی به‌عنوان مالک ریسباف صورت گرفت، مقرر شد این مکان به موزه اصفهان تبدیل شود، اما به دلایلی این توافق اجرایی نشد، افزود: در طول دو سال و نیم گذشته با تلاش‌های مدیریت استانی از جمله استانداری، شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی، فرمانداری و مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، همچنین مصوبه هیئت دولت در تیر ۱۴۰۲، قرار شد مصوبه قبلی اجرایی شود.

مدیر بهره‌برداری ریسباف در کارخانه ریسباف تصریح کرد: با توافق میان سه دستگاه استانی، اداره کل میراث فرهنگی، استانداری و شهرداری مقرر می‌شود ریسباف برای مرمت اضطراری و تهیه طرح برای موزه مورد استفاده قرار گیرد.

صرامی ادامه داد: کلنگ‌زنی و احداث کارخانه ریسباف در دهه دوم قرن ۱۴ شمسی یعنی حدود سال ۱۳۱۱ تا ۱۳۱۳ انجام شد و بنا به دلایلی که به‌ظاهر مسائل مالی و وام‌های دریافتی از بانک ملی بوده، این مکان در دهه ۴۰ به بانک ملی واگذار شده است.

وی گفت: اهمیت ریسباف از این جهت است که در بدنه اصفهان قدیم، هفت هکتار زمین است که نزدیک نیمی از آن فضای کالبدی و نیمی دیگر عرصه است و به‌خاطر اهمیت و جایگاه اصفهان در تمدن فرهنگی، لزوم احداث و راه‌اندازی موزه‌ای که بتواند تمام حوزه‌های فرهنگی، تمدنی اصفهان را پوشش دهد، ضرورت تأسیس این موزه است.

نماینده بهره‌برداری ریسباف با بیان اینکه در قالب موزه‌هایی که میراث فرهنگی تعریف می‌کند، ریسباف یک موزه منطقه‌ای است که حوزه منطقه‌ای مرکز ایران را پوشش می‌دهد، ادامه داد: ریسباف تنها کارخانه‌ای است که از اوایل قرن ۱۴ شمسی در اصفهان احداث شده و تاکنون باقی مانده است، سایر کارخانه‌ها به دلایلی کاربری خود را از دست داده و تبدیل به مجتمع‌های مسکونی و اداری شده‌اند، از این‌رو صیانت از تنها بازمانده کارخانه‌جات نساجی در اصفهان ضروری است.

کد خبر 754072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.