جزئیات بسته‌های تشویقی مالی و کالبدی بافت فرسوده اصفهان اعلام شد

مدیر طرح‌های بازآفرینی شهری شهرداری اصفهان گفت: هنگام تهیه طرح توسعه شهری به دلیل اینکه محدوده‌های بافت فرسوده اصفهان ضرورت بارگذاری کمتری به دلیل معابر با عرض کمتر یا ریزدانگی داشته، کدهای ارتفاع پایین‌تر لحاظ شده است، راهکار مدیریت شهری ششم این کلان‌شهر تصویب بسته‌های تشویقی مالی و کالبدی است.

حسن سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه حدود ۱۲ درصد از مساحت محدوده قانونی شهر اصفهان بافت فرسوده مصوب شورای عالی شهرسازی است، به این معنا که سه شاخص ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری را همزمان دارد، اظهار کرد: حدود یک چهارم شهروندان شهر اصفهان در محدوده بافت فرسوده ساکن هستند و ۲۳۸۰ هکتار بافت فرسوده مصوب در این کلان‌شهر وجود دارد که در مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان قرار گرفته است.

وی افزود: منطقه ۵ شهرداری کمترین بافت فرسوده را با ۱۸ هکتار و منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان بیشترین مساحت بافت فرسوده را با بیش از ۲۳۰ هکتار دارد که حدود ۹۹ محله دارای بافت فرسوده مصوب است.

مدیر طرح‌های بازآفرینی شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات دوره ششم مدیریت شهری ادامه داد: رویکرد اصلی در حوزه بازآفرینی شهری از طریق اجرای طرح‌های بازآفرینی در ۱۵ منطقه شهرداری در حال تهیه و پیگیری و مراحل تسهیل است که مدلی مبتنی بر تجمیع است و مصوبه برای افزایش ارتفاع این محدوده‌ها گرفته شده است، همچنین دسترسی معابر اصلاح و تقویت شده است تا بتواند پاسخ‌دهی لازم به ساخت‌وساز را داشته باشد.

سلمانی اضافه کرد: کاربری‌های خدمات اساسی همچون فضای سبز، آموزشی و درمانی نیز در طرح‌ها لحاظ شده است که هم‌زمان بتواند کیفیت زندگی در بافت فرسوده را نیز افزایش دهد.

وی ادامه داد: برای نوسازی ۲۳۸۰ هکتار بافت فرسوده این کلان‌شهر، شهرداری و دستگاه‌های دولتی به تنهایی قادر به انجام اقدامات نیستند و مشارکت شهروندان مهمترین رکن بازآفرینی شهری است.

مدیر طرح‌های بازآفرینی شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه شهروندان به سمت ساخت‌وساز در محدوده بافت فرسوده نمی‌روند، اظهار کرد: این اقدام برای شهروندان صرفه اقتصادی ندارد، زیرا در زمان تهیه طرح توسعه شهری به دلیل اینکه این محدوده‌ها ضرورت بارگذاری کمتری به دلیل معابر با عرض کمتر یا ریزدانگی داشته، کدهای ارتفاع پایین‌تر لحاظ شده است، بنابراین راهکار مدیریت شهری اصفهان در دوره ششم، تصویب بسته‌های تشویقی مالی و کالبدی است.

سلمانی افزود: تمام پروانه‌های صادره در بافت فرسوده مصوب، از ۷۰ درصد تخفیف برخوردار هستند، از طرف دیگر پلاک‌های بالای ۱۳۰ متر بسته به شرایط می‌توانند از یک طبقه تشویقی استفاده کنند و اگر تجمیع کنند و متراژ به ۴۰۰ متر برسد، می‌توانند از دو طبقه تشویقی استفاده کنند، همچنین در صورت تجمیع زمین به ۲۰۰ متر، می‌توانند سطح اشغال مجاز را به ۷۰ درصد برسانند.

وی ادامه داد: شرط تجمیع برای رفع یکی از مهمترین معضلات بافت فرسوده یعنی ریزدانگی است و مساحت پلاک‌ها یکی از آیتم‌های ارتفاع پذیری است که می‌تواند به تجمیع کمک کند؛ برای گروه‌های زیر ۱۳۰ متر و بالای ۵۰ متر که امکان تجمیع ندارند، برای بعضی از پلاک‌ها که در کنار معابر قرار گرفته‌اند یا پلاک‌های مجاور آن‌ها نوساز هستند یا کاربری غیر دارند و نمی‌توانند تجمیع کنند، بسته تشویقی شامل پیش‌روی تا دو متر، امکان احداث درِ اضافه و احداث واحد زیر مساحت مجاز در نظر گرفته شده است تا با کمی تلورانس (تغییرات مُجازی که در شکل، اندازه، وضعیت و یا ویژگی‌هایی که نسبت به آنچه در نقشه ترسیم می‌شود) بتوانند واحدهای مسکونی را مستقل تعریف کنند.

کد خبر 753789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.