شناسایی بیش از ۳۱۲ گونه پرنده در کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: در استان کردستان تاکنون، بیش از ۳۱۲ گونه پرنده مشاهده و ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، اقبال حمیدی امروز _شنبه بیست‌ودوم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: از سال ۲۰۰۶ میلادی دهم ماه می، مصادف با ۲۲ اردیبهشت به نام روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است و نهادهای حفاظتی جهان به این نتیجه رسیده‌اند که جهان برای حفاظت از پرندگان مهاجر نیازمند اطلاع‌رسانی عمومی است، چرا که هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند پرندگانی را که از تعداد زیادی از کشورها گذر می‌کنند، حفظ کند.

وی افزود: همه کشورها باید در امر حفاظت مشارکت کنند تا این کار با موفقیت توأم باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان خاطرنشان کرد: پرندگان از دیرباز موردتوجه انسان بوده و به نوعی می‌توان این گونه از جانوران را مظهر اصلی الهام بشر برای مفاهیمی همچون صلح، آشتی و پرواز نامید که تعیین این روز به عنوان روز پرندگان مهاجر که مورد توافق نهادهای بین‌المللی مسئول در سطح جهانی قرار گرفته است.

حمیدی ادامه داد: فعالیت‌های جهانی امسال با نقش و اهمیت حشرات برای پرندگان مهاجر و نگرانی‌های مربوط به کاهش جمعیت حشرات را منعکس می‌کند.

وی اضافه کرد: حشرات منابع ضروری انرژی برای بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر، نه تنها در طول فصول تولید مثل بلکه در طول مهاجرت‌های طولانی‌شان هستند و تأثیر زیادی بر زمان، مدت و موفقیت کلی مهاجرت پرندگان دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: در استان کردستان تا کنون با همکاری پرنده‌شناسان، فعالان حیات وحش، پرنده‌نگران، عکاسان و دوستداران طبیعت بیش از ۳۱۲ گونه پرنده مشاهده و ثبت شده است.

حمیدی افزود: استان کردستان با توجه به موقعیت، توپوگرافی، منابع آبی فراوان، جنگل و مراتع بکر در مسیر مهاجرت پرندگان از شمال به جنوب و بالعکس قرار دارد.

وی تصریح کرد: با پایان یافتن فصل سرما و آغاز فصل بهار شاهد حضور پرندگان جوجه‌آور زیادی در استان هستیم، از لک‌لک‌ها با جثه بزرگ گرفته تا سسک‌های کوچک جثه در پهنای استان که جوجه‌آوری و مشاهده می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: از بین رفتن و کاستی در جمعیت حشرات در مکان‌های تولید مثل پرندگان و در امتداد مسیرهای مهاجرتشان، بقا و زیست پرندگان را تهدید می‌کند.

حمیدی اضافه کرد: تغییر کاربری‌ها، از بین رفتن فضاهای طبیعی مانند جنگل‌ها و مراتع به دلیل ابعاد گسترده کشاورزی، توسعه شهری و اثرات ناشی از آن، می‌تواند منجر به کاهش جمعیت حشرات شود.

وی با بیان اینکه آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها نیز به حشرات آسیب می‌رساند، افزود: کمبود حشرات غنی از انرژی و پروتئین می‌تواند مهاجرت و رشد پرندگان را مختل و منجر به ضعف سیستم ایمنی، کاهش موفقیت باروری و افزایش نرخ مرگ و میر برای پرندگان بالغ و فرزندان آنها شود.

مدیرکل محیط زیست کردستان ادامه داد: روز جهانی پرندگان مهاجر، فرصتی است برای دست اندر کاران و دغدغه‌مندان در بخش‌های مختلف سازمان حفاظت محیط زیست تا در کنار سایر فعالان حوزه محیط زیست و علاقمندان و پرنده‌نگران، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در جامعه برنامه‌هایی را اجرا کنند.

حمیدی افزود: در این ایام می‌توان از امکانات رسانه‌های اجتماعی، حضور در مدارس و مراکز آموزشی کودکان و نوجوانان استفاده کرده و برنامه‌های پرنده نگری یک روزه، طراحی و چاپ و توزیع بروشور و پوستر در مکان‌های عمومی، برگزاری مسابقات عکاسی و نقاشی با سوژه‌های مرتبط با پرندگان، فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را برای آشنایی گروه‌های مختلف جامعه ترتیب داده و افراد بیشتری را با اهداف سازمان متبوع خود هم‌سو کرده است تا از جاذبه‌های پرندگان برای هم‌افزایی و جذب منابع و امکانات موجود به نفع این مخلوقات زیبای پروردگار بهره گیریم.

وی اضافه کرد: تالاب زریبار به دلیل برخورداری از شرایط زیستی مناسب، امنیت و آب و غذای کافی به یکی از زیستگاه‌های امن برای بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر تبدیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: در سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی سال گذشته، در ۱۴ سایت سرشماری و تالاب بین المللی زریوار ۱۴ هزار و ۲۱۹ قطعه با ۴۶ گونه مختلف شمارش شده که نشان از غنای تنوع زیستی و گونه‌های استان در این زمینه است.

حمیدی ادامه داد: در سرشماری سال گذشته سد سقز با ۱۱ هزار و ۱۶۳ قطعه پرنده پذیرای بیشترین جمعیت پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی بود و تالاب بین المللی زریبار با ۵۷ گونه مختلف پذیرای بیشترین تنوع پرنده بوده است.

کد خبر 752515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.