به‌کارگیری ۵۵۰ کمباین مهاجر برای برداشت غلات در قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از به‌کارگیری ۵۵۰ دستگاه کمباین مهاجر از شش استان برای برداشت غلات در این استان خبر داد.

محمدحسین عطایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین اظهار کرد: ۷۱۷ دستگاه کمباین عملیات برداشت غلات و دانه‌های روغنی کلزا از مزارع کشاورزی این استان را برعهده دارند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۶۷ کمباین بومی در استان وجود دارد که هر سال بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ کمباین مهاجر در امر برداشت غلات از مزارع کشاورزی همکاری دارند. کمباین‌های مهاجر از استان‌های فارس، همدان، کردستان، مازندران، زنجان، گلستان و از طریق انعقاد قرارداد با تعاونی اتحادیه کمباین داران فعالیت خواهند داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: ضایعات کشور در سال گذشته بنا بر اعلام اداره توسعه مکانیزاسیون ۴.۵۴ درصد بوده که بر اساس اعلام وزارت متبوع استان قزوین در زمینه جلوگیری از ریزش در زمره استان‌های موفق بوده است.

عطایی درباره تبعات استفاده از کمباین کاهکوب در برداشت غلات ادامه داد: این نوع از دستگاه‌ها با ریزش بالای شش درصد با کشاورزی حفاظتی و قیمت بالای آن برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد و توصیه می‌شود فقط در مزارع کمتر از دو تن محصول و مزارع غیرمرغوب و فاقد علف‌های هرز مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سال جاری انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام شده است تا از توان کارشناسان سازمان یاد شده به تعداد ۱۳ نفر با برگزاری دوره‌های آموزشی تئوری و عملی برای آن‌ها بتوان بر عملیات برداشت کمباین‌های فعال در استان نظارت کرد.

رئیس جهاد کشاورزی استان گفت: ۲۰۰ هزار هکتار محصولات پاییزی زیر کشت محصولاتی همچون گندم آبی و دیم، جو و دانه روغنی کلزا رفته است.

کد خبر 752438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.