فعالیت کارخانه‌های نشاسته‌سازی شیراز در رصد متولیان بهداشت و سلامت

با پیگیری مسئولان شیرازی فاز اول سیستم تصفیه‌خانه پساب یکی از کارخانه‌های نشاسته‌سازی در مجاورت رودخانه چنار راهدار به راه افتاد تا منشا آلودگی بوی نامطبوعی که شهروندان شیرازی استشمام می‌کردند، برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، رودخانه چنار راهدار ابتدا در حوزه شهرداری منطقه ۹ و سپس در محدوده منطقه ۵ و ۷ شهرداری قرار گرفته است که فاضلاب‌های خانگی شهرک‌های اطراف این رودخانه، همچنین فاضلاب سه کارخانه نشاسته‌سازی به این رودخانه ریخته می‌شد که سال گذشته با هماهنگی دادستانی، رئیس کل دادگستری، استانداری، شرکت آبفای شیراز و شهرداری نسبت به راه‌اندازی تصفیه‌خانه توسط کارخانه‌های نشاسته‌سازی برای هر سه کارخانه اقدام شد و اکنون این کار با پیگیری‌های مؤثر در مراحل نهایی قرار گرفته است.

شرکت آبفای شیراز نیز متعهد شده بود تا شبکه فاضلاب در شهرک‌های پیرامون این دو منطقه اجرایی و تکمیل شود تا دیگر هیچ فاضلابی وارد این رودخانه نشود و آلایندگی‌ها از بین رود، این در حالی است که به دلیل آلایندگی در بستر رودخانه از سال ۸۲ همواره ساکنان حاشیه این رودخانه با بیماری‌های مانند سالک روبه‌رو شده بودند که سلامت آن‌ها را به خطر انداخته است.

از خرداد سال ۱۴۰۱ بود که پروژه کلان ساماندهی محور چنار راهدار با پیگیری‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز در دستور کار قرار گرفت که اجرای عملیات لوله‌گذاری انتقال فاضلاب با مشارکت شهرداری، آب منطقه‌ای و شرکت آب‌وفاضلاب، ساماندهی وضعیت رودخانه، لایروبی، جمع‌آوری زباله، پاک‌سازی بستر رودخانه و راه‌اندازی کامل تصفیه‌خانه مشترک برای سه کارخانه نشاسته‌سازی مجاور آن از جمله اقدامات پیش‌بینی شده جهت ساماندهی این محور بود.

پس از گذشت تقریباً دو سال از تصویب طرح ساماندهی محور رودخانه چنار راهدار با پیگیری مستمر معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز، کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز، اداره محیط زیست و اداره کل بهداشت شهرستان شیراز گام اول و تأثیرگذار راه‌اندازی سیستم تصفیه‌خانه پساب یکی از کارخانه‌های نشاسته‌سازی در مجاورت این رودخانه انجام شد.

در راستای بررسی آخرین وضعیت تکمیل سیستم‌های تصفیه‌خانه کارخانه‌های نشاسته‌سازی در این محور، با حضور معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز، نمایندگان ادارات محیط زیست و بهداشت شهرستان شیراز از یکی از کارخانه‌های نشاسته‌سازی بازدیدی به عمل آمد.

فعالیت کارخانه‌های نشاسته‌سازی شیراز در رصد متولیان بهداشت و سلامت

۲ کارخانه از ۳ کارخانه به مرحله نهایی نصب تجهیزات سیستم فاضلاب رسیده است

روح‌الله خوشبخت، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز در جریان این بازدید اظهار کرد: این بازدید در راستای پیگیری مصوبات کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز و با توجه به سیاست‌گذاری که در شورای اسلامی شهر شیراز در راستای حفظ سلامت شهروندان، حفظ محیط زیست در شورای ششم اتخاذ شد، صورت گرفت.

وی ادامه داد: این موضوع پر واضح است که هر شهروند یا مسافر که از ورودی جنوب‌شرق شیراز وارد این کلان‌شهر می‌شود، با بوی نامطبوع مواجه می‌شود که در سنوات گذشته علت‌یابی منشأ ایجاد این بو صورت گرفت و یکی از علت‌های انتشار آن در این قسمت و پلیس راه، رهاسازی فاضلاب کارخانه‌ها بوده است.

معاون محیط زیست، خدمات شهری شهرداری شیراز ادامه داد: در این راستا علاوه بر جلساتی که در کارگروه حمایت از حقوق عامه با حضور مراجع قضائی و دست‌اندرکاران ذی‌ربط و کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر شیراز و حوزه معاونت خدمت شهری شهرداری شیراز برگزار شده است، با همکاری سه کارخانه نشاسته‌سازی اقدامات بسیار خوبی نیز صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: بر اساس اعلام گزارش سازمان میادین در خصوص این واحد تولیدی، با توجه به اینکه پرونده این واحد از سال ۹۶ در کارگروه بند ۲۰ مطرح بوده است و هشت جلسه و پنج بازدید صورت گرفته است، این موضوع را شاهد هستیم که پیگیری و اقدامات انجام شده با توجه به اعلام مدیر پروژه، به نقطه نهایی مطلوب نزدیک شده است.

معاون شهردار شیراز اضافه کرد: بر اساس گزارش‌هایی که از سوی رئیس اداره محیط زیست شهرستان شیراز گرفته شد، دو کارخانه از تعداد سه کارخانه به مرحله نهایی نصب تجهیزات سیستم فاضلاب رسیده است.

خوشبخت ابراز امیدواری کرد: سومین کارخانه نشاسته‌سازی نیز به این چرخه وارد شود و بتوانیم یکی از علت‌های اصلی آلودگی که وارد رودخانه چنار راهدار می‌شود و به باور و اعتقاد کارشناسان محیط زیست که در خروجی پل فسا وجود دارد، به سرانجام برسانیم.

وی تصریح کرد: در راستای رفع این مشکل با توجه به عزم جدی که در شهرداری شیراز و به دستور شهردار شیراز شکل گرفته است، رفع این مشکل در دست اقدام است.

تأیید نهایی مجموعه اقدامات بر اساس نظرات کارشناسی شده اداره محیط زیست است

پژمان شفیعی، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز در این بازدید همچنین در خصوص سه کارخانه نشاسته‌سازی که در این منطقه مستقر است، اظهار کرد: طی دو ساله گذشته تمام پرونده‌ها به شکلی وارد چرخه بررسی می‌شد و مورد کارشناسی کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری‌ها قرار می‌گرفت اما پس از برون‌سپاری صورت گرفته اصل پرونده‌ها و موضوعاتی که در این کمیسیون در سازمان ساماندهی مشاغل در حال بررسی است، مربوط به پرونده‌های کارخانه‌های بزرگ، صنایع و شرکت‌های بزرگ است و پرونده پیگیری رسته‌ها و واحدهای کوچک‌تر به مناطق واگذار شد.

وی افزود: یکی از پرونده‌های مهم بررسی شده، سه پرونده کارخانه نشاسته‌سازی شیراز است که مبنای بررسی و کار بر اساس نظرات کارشناسی شده اداره محیط زیست است و تمام موارد و اقداماتی که از سوی مدیریت کارخانه انجام می‌شود تا زمانی که مورد تأیید اداره محیط زیست قرار نگیرد، مورد تأیید کمیسیون هم نخواهد بود.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز اضافه کرد: طی دو سال گذشته هشت جلسه در کمیسیون و پنج بازدید میدانی با حضور اعضای کمیسیون خدمات شهری و کمیسیون بند بیست صورت گرفت و با هزینه میلیاردی که کارخانه‌داران داشتند و پیگیری که محیط زیست داشت، اتفاقات خوبی رقم خورد، اما تا نقطه ایده‌آل و خروجی پساب و مسائل زیست‌محیطی که کارخانه باید در آن به مطلوبیت برسد، فاصله داریم.

شفیعی تاکید کرد: بر اساس زمان‌بندی که در کمیسیون داریم به صورت دو یا سه ماه یک بار جلسات و ارزیابی‌ها از طریق محیط زیست، آبفا و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی‌ها انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با مجموعه اقدامات و فرایندهایی که صورت گرفته است اما باز هم با دریافت گزارش‌های محیط زیست، خروجی به مطلوبیت نرسیده است و هنوز هم پساب وارد چرخه رودخانه راهدار می‌شود که در این صورت لازم است، پیشگیری‌های لازم انجام شود.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز در پایان اظهار امیدواری کرد: محیط زیست در مجموعه‌های آزمایشگاهی بتواند خروجی کارخانه‌ها را مورد رصد قرار دهد تا بتوانیم یک گزارش خوب و صحیح به مردم ارائه دهیم.

فعالیت هر سه کارخانه نشاسته‌سازی در رصد محیط زیست است

مسعود زارعی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه این بازدید گفت: با اقدامات انجام شده در یکی از کارخانه‌های نشاسته‌سازی در مجاورت رودخانه چنار راهدار برای ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب، مجموعه‌ای از تلاش‌ها به نتیجه رسید، چرا که چندین سال است که مردم شیراز بوی نامطبوعی را استشمام می‌کنند و رفع این مشکل برای شهروندان آرزو شده بود، این در حالی است که منشأ آلودگی و بوی نامطبوع در این منطقه ایجاد نشدن تصفیه‌خانه در سه کارخانه نشاسته‌سازی بوده است.

وی افزود: در دو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و بند ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری شیراز، این موضوع به جهت اهمیت آن در دستور کار قرار گرفت و تمام موضوعات به جدیت در کمیسیون مطرح و پیگیری شد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: پیگیری و اقدامات انجام شده در خصوص این سه کارخانه به نتیجه بسیار خوب رسید تا شورای ششم و شهرداری بتواند این افتخار را داشته باشد که شهر را از یکی از معضلات شهری نجات دهد و یک قدم بزرگ برای شهر بردارد.

زارعی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در خصوص دو کارخانه دیگر نشاسته‌سازی که در این منطقه قرار دارد، اضافه کرد: یکی از کارخانه‌ها به دلیل اینکه تولید کم و شرایط متفاوتی دارد، در خصوص آن مشکلی وجود ندارد و کارخانه دیگر نیز ۸۰ درصد مرحله کار را در ایجاد تصفیه‌خانه پیش برده است.

وی تاکید کرد: هر سه کارخانه نشاسته‌سازی در رصد محیط زیست هستند و موضوع سلامت این مجموعه هم به عهده این دستگاه اجرایی است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: با مجموعه اقدامات ارزشمند و خوبی که در این کارخانه صورت گرفته است، نشان‌دهنده کار هم‌افزا و مشترک است که می‌تواند به عنوان یک الگو مدنظر باشد.

زارعی ادامه داد: در کمیسیون خدمات شهری تعداد ۱۵ پروژه مهم در حال پیگیری و اجرا بوده که شهردار شیراز برای هر پروژه یک مدیر تعیین کرده است و امید است بتوانیم سال جاری در خصوص این پروژه‌ها اتفاقات بسیار خوبی رقم بخورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد تصفیه‌خانه لوکال در باغ‌های قصردشت افزود: این پروژه به صورت جدی برای باغ‌های قصردشت دنبال می‌شود تا شهرداری بتواند برای تصفیه ۱۰۰ لیتر آب در این باغات اقدام کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز ابراز امیدواری کرد: بتوانیم اقدامات خوبی در کنار همه مشکلات و مسائل از جمله تحریم‌ها که وجود دارد، داشته باشیم.

زارعی تاکید کرد: بعضی مشکلات کلان‌شهر شیراز به شکل جدی در حال برطرف شدن است و این در حالی است که این کلان‌شهر به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا معرفی شده است و این انتخاب از میان ۸۰ کلان‌شهر انجام شده که افتخار بزرگی برای شهر شیراز است.

وی اظهار کرد: در مسیر رودخانه چنار راهدار سه منشأ آلودگی دیگر وجود دارد که این موضوع برای حذف این آلودگی‌ها نیز در حال پیگیری است و ضرورت دارد تا آب‌وفاضلاب استان اقدامات گسترده‌ای در خصوص فاضلاب‌های رها شده در محلات را پیگیری کند.

فعالیت کارخانه‌های نشاسته‌سازی شیراز در رصد متولیان بهداشت و سلامت

با نصب دستگاه‌های به‌روز خروجی پساب به حد استاندارد رسیده است

یعقوب مریدزاده، نماینده اداره محیط زیست شهرستان شیراز در ادامه گفت: کارخانه‌های نشاسته‌سازی که در این منطقه شکل گرفته‌اند بیش از ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته در این محل فعال بودند و تا دو ماه گذشته با مشکل زیست محیطی پساب فاضلاب این کارخانه مواجه بودیم، اما با اقداماتی که در این کارخانه صورت گرفت و نصب دستگاه‌های به‌روز، بر اساس نمونه‌برداری که در هفته گذشته انجام شد خروجی این دستگاه‌ها به حد استاندارد رسیده است و با سایر دستگاه‌های مکمل که در این کارخانه نصب می‌شود، مشکل دیگری درباره ورود پساب این کارخانه به محیط زیست نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سیستم فاضلابی که این کارخانه در گذشته داشت، فاضلاب وارد یک سیستم بیولوژیک و هوادهی داده می‌شد و پس از آن ته‌نشین و پساب انتهایی که بسیار زیاد بود، به اجبار وارد رودخانه چنار راهدار می‌شد که مشکلات بسیاری به دنبال آن به وجود می‌آمد.

سیاوش نوذری مدیر تولید کارخانه شرکت نشاسته ممتاز هم در این بازدید اظهار کرد: با خرید دستگاه‌های جدید آب بخار می‌شود و با تصفیه پساب که صورت می‌گیرد تمام مواد را ته‌نشین می‌کند و سی او دی (بار آلودگی آب یا فاضلاب) به حد استاندارد رسیده است.

وی افزود: نصب دستگاه‌ها در دو فاز انجام می‌شود که در فاز اول به جهت حفظ محیط زیست و سلامت شهروندان در خصوص پساب خروجی از کارخانه، میزان COD کارخانه اندازه‌گیری می‌شود که با راه‌اندازی و نصب این دستگاه در کارخانه پساب خروجی به میزان استاندارد لازم رسیده باشد.

مدیر بخش تولید این کارخانه ادامه داد: همچنین فاز دوم با نصب دستگاه‌های جدا و خشک‌کننده روند جلوگیری از ورود پساب صورت می‌گیرد.

نوذری خاطرنشان کرد: موجب افتخار شهر شیراز است که این دستگاه کاملاً بومی بوده و ساخت و نصب آن بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

وی با بیان اینکه نشاسته جزو محصولاتی است که در مواد غذایی، زغال فشرده، مواد آرایشی و بهداشتی، سوسیس و کالباس و سایر محصولات کاربرد دارد، افزود: با نصب دستگاه جدید در این کارخانه تمام پساب خروجی جمع‌آوری شده در مخزن‌های مخصوص تصفیه می‌شود و پس از آن باز هم قابل استفاده خواهد بود.

محمدحسین کیانفر، نماینده اداره بهداشت شهرستان شیراز در سخنانی اظهار کرد: در حوزه سلامت نیز با توجه شکایات متعددی که از سه مجموعه کارخانه نشاسته‌سازی صورت گرفت، اما با پیگیری‌های انجام شده شاهد اتفاقات بسیار خوبی هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با مجموعه اقدامات انجام شده توسط مدیر کارخانه برای جلوگیری از ورود پساب کارخانه به رودخانه چنار راهدار و حذف بوی نامطبوع، اداره محیط زیست نیز با کنترل و تأیید موارد لازم، خروجی مطابق با استانداردها باشد و به این روال پیش برود.

به گزارش ایمنا، در پایان این بازدید یک روزه نماینده محیط زیست شهرستان شیراز این واحد تولیدی را ملزم کرد تا مجدد میزان پساب خروجی از کارخانه و شاخص‌های تصفیه فاضلاب در آزمایشگاه بررسی شود و نتیجه گزارش به صورت عمومی به شهروندان اعلام شود.

کد خبر 752431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.