امتیازهای ویژه برای سازندگان برتر ساختمان در اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به فراخوان عمومی شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان شهر اصفهان تا بیست‌وپنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت: در این فراخوان علاوه‌بر تکمیل بانک اطلاعات، سازندگان برتر ساختمان‌ها نیز از امتیازهای ویژه‌ای بهره‌مند خواهند شد.

سیدمرتضی حسام‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از شاخص‌های ارزیابی سازندگان حرفه‌ای در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، سرمایه‌گذاری و بازآفرینی آن‌ها در بافت ناکارآمد شهر اصفهان بوده که امتیاز ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد جمعیت شهر اصفهان در بافت فرسوده و ناکارآمد سکونت دارند، افزود: بافت فرسوده و ناکارآمد به دلیل ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری، مشکلات زیادی برای شهر دارد که یکی از آن‌ها مشکل امدادرسانی به ساکنان آن در زمان بحران است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: از دیگر شاخص‌های ارزیابی سازندگان حرفه‌ای ساختمان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در شهر اصفهان، مدیریت مصرف انرژی در راستای ساختمان سبز و پایدار، استفاده از آب خاکستری یا بازچرخانی آب خاکستری در ساختمان، استفاده از سلول‌های خورشیدی یا آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی در فاز طراحی و فاز اجرا، رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، مدیریت مصرف انرژی از جمله آب، برق و گاز، استفاده از آب باران در ساختمان، استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمندسازی در ساختمان‌سازی، سیما و منظر شهری، ایستایی و پایداری ساختمان، استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت و مطابق با اقلیم شهر اصفهان و رعایت ضوابط طرح تفصیلی است.

حسام‌نژاد گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵، نصب آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی در ساختمان‌های گروه «ج» یعنی ساختمان‌های ۶ تا ۱۰ طبقه ارتفاع و ساختمان‌های گروه «د» یعنی ساختمان‌هایی با بیش از ۱۰ طبقه ارتفاع در شهر اصفهان الزامی است.

وی با اشاره به فراخوان عمومی شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان شهر اصفهان تا بیست‌وپنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت: در این فراخوان علاوه‌بر تکمیل بانک اطلاعات، سازندگان برتر ساختمان‌ها نیز از امتیازهای ویژه‌ای بهره‌مند خواهند شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: پس از پایان فراخوان عمومی شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان شهر اصفهان و تکمیل بانک اطلاعات سازندگان حرفه‌ای، فرم‌های ارزیابی در دبیرخانه پالایش می‌شود و سپس ساختمان‌های ارائه شده برای ارزیابی، توسط تیم‌های متخصص بر اساس شاخص‌های تعریف شده، بررسی و به آن‌ها امتیاز داده خواهد شد و برای سازندگان برتر امتیازهای ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

حسام‌نژاد با بیان اینکه دبیرخانه شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان شهر اصفهان در اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تشکیل شده است، گفت: تمام سازندگان حرفه‌ای ساختمان در شهر اصفهان از جمله انبوه‌سازان یا شخصی‌سازها می‌توانند با مراجعه به دبیرخانه، فرم‌های ارزیابی ساختمان‌ها را دریافت و تکمیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی به موضوع ساختمان سبز و پایدار به‌عنوان یک دغدغه پرداخته است، اضافه کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی در رابطه با شهر پایدار و توسعه پایدار در سال ۱۳۹۶ منجر شد در نیمه دوم همان سال قرارداد مطالعاتی طراحی پایدار ساختمان‌های شهر اصفهان توسط دانشگاه هنر اصفهان امضا شود که تصویب استفاده از آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی در ساختمان گروه «ج» و «د» و استفاده از آب‌های خاکستری در سال ۱۳۹۹ از نتایج آن است و دیگر نتایج مطالعات طراحی پایدار ساختمان‌ها در شهر اصفهان به مرور اجرا خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: تدوین لایحه ساختمان‌ها و فضاهای شهری سازگار با محیط زیست در سال ۱۴۰۱ توسط شهرداری اصفهان و ابلاغ آن در سال گذشته از طرف شورای اسلامی شهر اصفهان در همین راستا بوده است.

کد خبر 751993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.