قدرت هسته‌ای، ثروت‌ساز و اقتدار آفرین است/ استقبال خوب کشورها از کنفرانس هسته‌ای ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: قدرت هسته‌ای، قدرت ساز و ثروت ساز و اقتدار آفرین است، نه به دلیل آن کارکردی که آنها از آن سو استفاده کردند بلکه به خاطر تأثیراتی که در شکوفایی و فناوری دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد اسلامی عصر امروز _ چهارشنبه نوزده اردیبهشت_ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: کنفرانس با موفقیت برگزار شد، برای نظام سلطه موضوع هسته‌ای ایران منطقه ممنوعه است زیرا قدرت هسته‌ای، قدرت ساز و ثروت ساز و اقتدار آفرین است نه به دلیل آن کارکردی که آنها از آن سو استفاده کردند بلکه به خاطر تأثیراتی که در شکوفایی و فناوری دارد و سایر حوزه‌ها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد واجد ارزش است و آنها آن را در انحصار خود قرار می‌دهند.

وی افزود: فناوری هسته‌ای به گونه‌ای است که کل نظام تدارکاتی و لجستیکی هم تحت ضوابط و مدیریت آژانس صورت می‌گیرد، آژانس وظیفه دارد که این فناوری را گسترش دهد و فناوری هسته‌ای را برای کل بشریت و کشورها پشتیبانی، وساطت، میانجی‌گری و تشویق کند اما برای جمهوری اسلامی ایران این حمایت را انجام نمی‌دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: بخش‌هایی را که آژانس برای ایران انجام می‌دهد مربوط به حوزه ایمنی و امنیت است اما زمانی که وارد حوزه تکنولوژی و فناوری می‌شویم، مطلقاً همکاری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: کشور ما به همت جوانان غیرتمند و نیروهای سازمان انرژی اتمی در این دو دهه گذشته وارد فعالیت اجرایی شده و از طریق تحقیق و توسعه به دست آمده و وارد مراحل صنعتی شده است؛ این برای آنها خوشایند نیست و برای همین با بهانه تراشی و اتهام پراکنی همواره سعی کرده‌اند که مانع پیشرفت کشور ما شوند.

اسلامی برگزاری کنفرانس‌های گذشته را که به صورت ملی برگزار می‌شده را محصور کردن کشور دانست و تاکید کرد: در این شرایط کمک کرده‌ایم که صدای ما از کشور بیرون نرود اما امسال تصمیم گرفتیم که کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای را به صورت بین‌المللی و دو سالانه برگزار کنیم تا هم بتوانیم با روابط خصمانه علیه کشور مقابله کنیم و هم بتوانیم یک جبهه همکاری بین‌المللی ایجاد کنیم و بتوانیم با کشورهای هم سو، دوست و کشورهایی که دارای ظرفیت و استعداد هستند و یا کشورهایی که نیازمند فناوری هسته‌ای هستند، تعامل رودر رو ایجاد کنیم و این اتفاق افتاده است و از همین کنفرانس مشاهده کردیم که این برنامه با چه استقبال خوبی در این فرصت مواجه شد و تعاملات مد نظر نیز برقرار شد.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم در راستای فرایند توسعه صنعت هسته‌ای، حتماً مدیرکل آژانس در این اجلاس شرکت کند، گفت: رویه آژانس این است که در همه کنفرانس‌های هسته‌ای سراسر جهان حضور پیدا کند اما در جمهوری اسلامی ایران به دلیل فشار سیاسی جریان استکبار جهانی اجازه همکاری آژانس با ما داده نمی‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در همین فرایند هم این تصور وجود داشت که هیچ مشارکتی به وجود نیاید و با یک نوع بایکوت روبرو شویم اما حضور مدیرکل آژانس انرژی اتمی رخدادی بود که به گونه‌ای اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای ما را تثبیت کرد و دو سالانه آن را هم مورد پشتیبانی قرار داد تا این روند تکرار شود.

وی خاطر نشان کرد: از اینکه سنگ بنای این کنفرانس اتفاق افتاد خداوند را سپاسگزاریم و امیدواریم با همت همه اساتید، دانشجویان، محققان، مؤسسات و شرکت‌هایی که در حوزه هسته‌ای فعالیت دانش بنیان انجام می‌دهند و نیز انجمن هسته‌ای به عنوان محور این فعالیت، بتوانیم این رویداد را به یک جریان ماندگار تبدیل کنیم.

اسلامی با تاکید بر بومی بودن صنعت و چرخه سوخت هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: دانش چرخه سوخت هسته‌ای در ایران به لحاظ تحقیقاتی از صفر معدن که مواد آن فرآوری می‌شود تا زمانی که مواد در سیکل چرخه غنی سازی قرار بگیرد و حتی تا تبدیل شدن به سوخت قابل استفاده در راکتورهای تحقیقاتی و قدرت توسط دانشمندان جمهوری اسلامی ایران به‌دست آمده است و آن را با توجه به پروژه‌های پیش روی صنعتی گسترش خواهیم داد تا این صنعت بتواند برنامه‌های توسعه‌ای را در حوزه انرژی و هم غیر انرژی که مربوط به حوزه رادیو ایزوتوپ‌ها و بخش‌های مربوط به پزشکی و صنعت پشتیبانی کند.

وی با اشاره به برنامه گروسی در ایران و گام‌هایی که جمهوری اسلامی ایران باید برای ادامه برنامه هسته‌ای خود بردارد، ابراز کرد: فشار غربی‌ها به گروسی و آژانس در این زمینه است که ایران به طور کلی برجام را اجرا کرده و آنها هیچ هزینه‌ای نکنند و رافائل ماریانو گروسی هم به آن اشاره کرد و گفت که اینها موارد سیاسی است و دست ما نیست و به تحریم‌ها ربط دارد و کسان دیگری باید برای آن تصمیم بگیرند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در مذاکراتی که در اسفند ۱۴۰۱ با گروسی داشتیم یک بیانیه صادر شد؛ با توجه به عملکرد مثبت این بیانیه در این دوره بر این بیانیه تاکید کردیم و زمانی که وی به ایران سفر کرد از بین چهار مکان ادعایی، دو مورد که مربوط به ناترازی مواد بود، حل و فصل شد و دو مکان باقی مانده که عوامل سیاسی اجازه پیشرفت خاصی به آنها نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: در هر صورت مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همین را اشاره کرد که قبل از اعلام شورای حکام همان گام‌هایی که در راستای بیانیه ۱۴۰۱ برداشتیم را ادامه دهیم و ما نیز آن را ادامه خواهیم داد.

کد خبر 751845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.