حج امسال، حج برائت است/با آمریکا نمی‌شود با روی خوش و ملایمت رفتار کرد

مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام کشورمان در آستانه برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی با رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در آستانه برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی، مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام کشورمان، امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

گزیده سخنان حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار به شرح ذیل است:

امسال، حج ما حج برائت است بنابر تعالیمی که جناب ابراهیم به ما داده است. البته از اول انقلاب برائت در حج وجود داشته است، جاری شده است، باید هم بماند و باشد لکن حج امسال بالخصوص حج برائت است.

این حوادثی که در غزه پیش می‌آید و این حادثه‌ی عجیب، عظیم، این آشکار شدن چهره‌ی خون‌آشام یک مجموعه‌ی برخاسته‌ی از تمدن غربی، اینها چیزهایی است که توجه به آن، مخصوص امروز و این روزها نیست، این در تاریخ خواهد ماند.

آنچه که امروز دارد اتفاق می‌افتد در غزه و فلسطین، این حملات وحشیانه و سگ هار صهیونیست و عناصر خون‌آشام صهیونیست، از یک طرف، آن مظلومیت و در عین حال مقاومت مردم مسلمان غزه، از یک طرف، هرکدام یک نشانه‌ی عظیم و شاخصی است که در تاریخ می‌ماند. اینها شاخص‌های مهمی است که راه را به آینده‌ی بشریت نشان خواهد داد.

حضرت ابراهیمِ رحیم و رئوف و ودود که برای قوم لوط شفاعت می‌کند، برای عاصی‌ها طلب مغفرت می‌کند، برای کفاری که ستیزه‌گری ندارند معتقد است که به آنها باید نیکی کرد، همین ابراهیم در یک جا هم این‌جور محکم می‌ایستد و اظهار برائت می‌کند: «إِنَّا بُرَآءُ مِنکُمْ» ما برائت داریم از شما «وَبَدَا بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ» بین ما و شما دشمنی، دشمنی آشکاری است، ما صریحاً با شما دشمنیم و دشمنی می‌کنیم. اینها کی‌اند؟ آن کسانی‌اند که ستیزه‌گری می‌کنند دیگر.

«إِنَّمَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ وَظَاهَرُوا عَلَیٰ إِخْرَاجِکُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ» آن کسانی که شما را به قتل می‌رسانند، با شما می‌جنگند، شما را از خانه و دیارتان بیرون می‌کنند یا کمک می‌کنند به کسانی که شما را از خانه و دیار بیرون کردند، با اینها حق ندارید ارتباط برقرار کنید، دوستانه، دست دوستی به اینها بدهید. حق ندارید. یعنی بینتان دشمنی باید باشد.

خب امروز کیست در دنیا که با مسلمانها دشمنی می‌کند، ستیزه‌گری می‌کند، آنها را می‌کشد؟ زنشان را، مردشان را، فرزندشان را، آنها را از خانه و دیارشان بیرون می‌کند. آن کیست؟ دشمن صهیونیست در قرآن روشن‌تر از این توصیف بشود؟ فقط هم دشمن صهیونیست نیست. «وَظَاهَرُوا عَلَیٰ إِخْرَاجِکُمْ» کسانی که کمک می‌کنند به او. کی کمک می‌کند؟ اگر کمک آمریکا نبود، رژیم صهیونیستی قدرت داشت، جرأت داشت که این جور وحشیانه با مردم مسلمان، با زن و مرد، با کودک در آن محیط محدود این جور رفتار بکند؟ نمی‌شود با این دشمن با روی خوش برخورد کرد. نمی‌شود با آنها باملایمت رفتار کرد، چه آنی که مباشر قتل است، چه آنی که معاون قتل است، پشتیبان قتل است، چه آنی که خانه را ویران می‌کند، چه آنی که از ویران‌کننده‌ی خانه پشتیبانی می‌کند. «وَمَن یَتَوَلَّهُمْ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» آیه‌ی قرآن است.

اگر با اینها دست دوستی داد کسی، این ستمگر است، ظالم است. «أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الظَّالِمِینَ» این است. نص قرآن، آیات قرآن اینهاست. پس برائت امسال از همیشه بارزتر است. حج امسال حج برائت است.

یک عنصر اساسی حج، مسئله‌ی وحدت است، مسئله‌ی یکپارچگی است، مسئله‌ی یکی دیدن است، مسئله‌ی ارتباط با آحاد مسلمان است. اراده‌ی الهی، اراده‌ی تشریعی الهی بر این قرار گرفته است که آحاد مسلمانها به هم نزدیک بشوند، همدیگر را بشناسند، با هم همفکری کنند، با هم تصمیم بگیرند، خلأ بزرگ امروز ما این است با هم تصمیم بگیرند. یکجا جمع بشوند که این جمع شدن، یک خروجی مطلوبی برای عالم اسلام داشته باشد، بلکه برای بشریت داشته باشد. ما دنبال این هستیم. البته مقدمه‌اش تفاهم است؛ از ملیت‌ها عبور کردن، از تفرّقهای مذهبی و فرقه‌ای عبور کردن.

کد خبر 751009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.