نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی از قرار بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که دیوان کیفری بین‌المللی ممکن است به‌زودی حکم بازداشت مقامات ارشد سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی را صادر کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وبگاه شبکه خبری الجزیره نوشته است که مقامات رژیم صهیونیستی نسبت به محاکمه دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) به دلیل جنایات جنگ غزه نگران هستند. پس از روزها حدس و گمان در رسانه‌های اسرائیل، وزارت امور خارجه این رژیم اواخر روز یکشنبه اعلام کرد که به مقامات ارشد سیاسی و نظامی هشدار داده است که ممکن است به‌زودی با حکم بازداشت مواجه شوند.

نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی از قرار بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی، نمایندگی‌های دیپلماتیک رژیم در کشورهای مختلف را از «شایعاتی» در مورد پیگرد قانونی مطلع کرده است. دیوان کیفری بین‌المللی، هیچ نشانه‌ای مبنی بر نزدیک بودن قرار بازداشت ارائه نکرده و هیچ اظهارنظری در مورد این ادعاها نکرده است.

مقامات رژیم اسرائیل در روزهای اخیر به تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری که سه سال پیش در مورد جنایات جنگی احتمالی سربازان اسرائیلی و رزمندگان فلسطینی به جنگ ۲۰۱۴ اسرائیل و حماس برمی‌گردد، اشاره کرده‌اند. این تحقیقات همچنین موظف به بررسی شهرک‌سازی توسط رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی همچون کرانه باختری است.

مقامات ارشد رژیم صهیونیستی از دیوان کیفری بین‌الملل خواستار تضمین‌هایی مبنی بر هدف قرار نگرفتن اسرائیل شده‌اند و گفته‌اند هر اقدامی خلاف آن، «یهودستیزی» تلقی می‌شود.

یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز یکشنبه از دیوان بین‌المللی کیفری خواست تا از هرگونه تهدیدی مبنی بر هدف قرار دادن اسرائیلی‌ها بر سر جنگی که بیش از ۳۴۰۰۰ فلسطینی را کشته و صدها هزار نفر را به سمت قحطی سوق داده است، چشم‌پوشی کند.

کاتز گفت: «ما از دادگاه [ICC] انتظار داریم از صدور حکم بازداشت علیه مقامات ارشد سیاسی و امنیتی اسرائیل خودداری کند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه گفت که «اسرائیل هرگز تلاش دیوان کیفری بین‌المللی برای تضعیف حق ذاتی دفاع از خود را نمی‌پذیرد.»

نتانیاهو همچنین در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تهدید به بازداشت سربازان و مقامات تنها دموکراسی خاورمیانه و تنها کشور یهودی جهان، غیرقابل‌باور است.»

نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی از قرار بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی

به گفته الجزیره، رژیم صهیونیستی عضو این دیوان قضائی نیست و صلاحیت آن را به رسمیت نمی‌شناسد، اما سرزمین فلسطین با وضعیت یک کشور عضو در سال ۲۰۱۵ پذیرفته شد. در ماه اکتبر، کریم خان، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی گفت که دادگاه صلاحیت رسیدگی به جنایات جنگی احتمالی رزمندگان حماس و سربازان رژیم اسرائیل در نوار غزه را دارد.

خان گفته است که تیم او در حال بررسی است که آیا جنایتی در غزه رخ داده است یا خیر و افرادی که قانون را نقض می‌کنند، پاسخگو خواهند بود.

الجزیره در پایان نوشته است که تحقیقات در دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) که افراد را به اتهام جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی محاکمه می‌کند، جدا از یک پرونده نسل‌کشی است که علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) که همچنین در لاهه مستقر است، آغاز شده است. دیوان بین‌المللی دادگستری که به عنوان دادگاه جهانی نیز شناخته می‌شود، دادگاه سازمان ملل است و به اختلافات بین دولت‌ها رسیدگی می‌کند.

کد خبر 749560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.