فعالیت مراکز سراج در راستای برقراری عدالت و ایجاد امکان دسترسی همگانی به خدمات سلامت روان

رئیس اداره تحول دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه توجه به اختلالات روانی و مدیریت آن از مباحث مهم است، گفت: از سال گذشته طرحی با عنوان گسترش مراکز خدمات سلامت روان با نام سراج در راستای برقراری عدالت، ایجاد امکان دسترسی همگانی به خدمات سلامت روان راه‌اندازی شده است.

ریحانه فیاض در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از سال گذشته به صورت ملی و کشوری طرحی با عنوان گسترش مراکز خدمات سلامت روان اجتماعی با نام مخفف سراج در راستای برقراری عدالت، ایجاد امکان دسترسی همگانی به خدمات سلامت روان راه‌اندازی شد.

وی افزود: این طرح یکی از مهم‌ترین ابعاد سلامت روان و بسیار جامع، یکپارچه‌کننده خدمات است، مراکز متعدد سراج افتتاح شد و مسئولان برای حمایت و ارائه خدمات گسترده‌تر بازدیدهایی از این مراکز داشتند، طرح مراکز سراج از سال ۹۸ به صورت با ۲۲ مرکز به صورت پایلوت راه‌اندازی شد که اثربخشی خوبی داشت.

رئیس اداره تحول دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۲ بر اساس نتایج مطلوب مراکز سراج به صورت ملی و در دهه فجر تا ۲۲ بهمن ۱۰۰ مرکز به بهره‌برداری رسید و افتتاح شد، اقدامی سخت، طاقت‌فرسا و نیازمند هماهنگی گسترده بود، اما در نهایت با هماهنگی و برنامه‌ریزی رقم خورد.

فیاض ادامه داد :۴۰۰ مرکز سراج قرار است به بهره‌برداری برسد که برای انجام آن در حال رایزنی هستیم، همچنین مقرر شد سال جاری مراکز توانمندتر شود و برای اینکه افراد بتوانند با توان و تخصص بیشتر به مردم خدمت‌رسانی کنند، آموزش‌های گسترده را نیز در سطح مقدماتی و تخصصی برای روان‌شناسان، روان‌پزشکان و مددکاران در تابستان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه لازم است بدانیم مسائل روان‌شناختی در جلسه‌های اندک و مداخله روان‌شناس در مدت زمان کوتاه رفع نخواهد شد و رفع مشکلات و مسائل فردی و اجتماعی در حوزه سلامت روان نیاز به زمان دارد، خاطرنشان کرد: مراکز سراج یکپارچه‌کننده سلامت روان است، روان‌شناسان در مراکز بهداشت شهری و روستایی حضور دارند و خدمات پایه برای مراجعان انجام می‌شود.

رئیس اداره تحول دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اضافه کرد: خدمات مشارکتی بین روان‌شناس، روان‌پزشک و مددکار در مراکز سراج انجام می‌شود و آن‌ها یکی از بازوهای اصلی مددکاران هستند، این افراد برای اینکه به صورت گسترده خدمات اجتماعی‌محور را ارائه دهند، دسترسی، امکان مکاتبه و مذاکره با نهادهای سازمانی و غیرسازمانی را دارند.

فیاض افزود: روان‌پزشکان، اختلالات شدید روانی و روان‌شناسان اختلالات خفیف را بررسی می‌کنند، همچنین مسائل مرتبط با جامعه مانند بیکاری، موضوع‌های قضائی، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی توسط مددکار اجتماعی مدیریت می‌شود، افرادی که مشکلات روان‌شناختی دارند، ابتدا به مراکز بهداشت مراجعه می‌کنند و اگر لازم بود به مراکز سراج ارجاع می‌شوند.

وی با اشاره به اولویت‌های سلامت روان تصریح کرد: اقدامات خوبی در طول سال انجام می‌شود؛ از جمله مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در سال گذشته انجام شد، توسعه مراکز سراج و ملی شدن این طرح بود که طی آن اقدامات متعددی برای استخراج و اولویت‌بندی مباحث سلامت روان و مسائل بومی کشور احصا شده است.

رئیس اداره تحول دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: طی سال ۱۴۰۲ گروه متخصص متمرکز تشکیل و به مدت شش ماه جلسه‌های مستمر با این گروه برگزار و مسائل و اولویت‌های اصلی سلامت روان کشور استخراج و حدود ۱۲ مسئله اصلی کشف شد و مبتنی بر پژوهش‌ها و داده‌ها، تحقیقات آغاز شده است و در مراحل پایانی تدوین برنامه‌ها و آموزش سلامت روان توسط متخصصان این حوزه هستیم.

فیاض با بیان اینکه توجه به اختلالات روانی و مدیریت آن از مباحث مهم است، اظهار کرد: هویت‌یابی سالم برای نوجوانان، مهارت خانواده منسجم و سالم، تسهیل مراحل رشد کودکی و نوجوانی و مسائل مربوط به میان‌سالان احصا شده است و افزایش مهارت شناختی همچون تفکر حل مسئله، تعقل، افزایش خرد، تنظیم و کنترل هیجان، افزایش انگیزه و امید، خودمراقبتی، افزایش توان و سلامت افراد، مسائل سبک زندگی روانی سالم و بسته‌های مربوط به این موارد در حال تدوین است.

کد خبر 748202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.