حفر چاه‌های جذبی پاسخگوی بارش‌های شدید کوتاه مدت نیست + فیلم

تدابیر شهرداری یزد در اجرای اقدامات برای مقابله با سیل و رواناب طی یک سال اخیر، جوابگوی بارش‌های رگباری در زمان کوتاه نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، در پی صدور هشدار سطح نارنجی، شاهد ورود سامانه بارشی پرقدرت از روز گذشته در مناطق مختلف استان یزد بودیم و میزان بارندگی قابل توجه بود. این بارش‌ها موجب جاری شدن سیلاب و رواناب در بسیاری از معابر سطح شهر یزد شد و به زیرساخت‌ها، منازل و مغازه‌های مردم خسارت وارد کرد.

آب گرفتگی معابر، عبور و مرور را در سطح شهر یزد با کندی و مشکل روبه‌رو کرد و مدارس شهرستان یزد را به تعطیلی کشاند، هرچند ۱۵۰ اکیپ شهرداری از آغاز بارش‌ها در حال رفع مشکلات سطح شهر و آبگرفتگی‌ها هستند.

طی دو سال گذشته ورود سامانه‌های بارشی که به صورت رگباری و کوتاه مدت اتفاق می‌افتد در استان یزد و شهر جهانی یزد، در یک مدت زمان کوتاه با حجم زیادی از بارش‌ها سبب جاری شدن سیلاب و بالا آمدن آب جوی‌ها و جاری‌شدن سریع رواناب در خیابان‌ها و معابر سطح شهر می‌شود.

طی سالیان گذشته در شهر یزد مسیرهایی برای عبور سیلاب و رودخانه شهری وجود داشت که به واسطه نگاه به شهر کویری یزد و نبود بارش‌، بعضی از این زسرساخت‌ها از بین رفته یا مورد تصرف قرار گرفته بود که باعث شد در بارندگی‌های چند سال اخیر خسارت‌های زیادی به بسیاری از منازل، محلات قدیمی و معابر در سطح شهر یزد، وارد شود.

هرچند عنوان می‌شود اقدامات متعددی برای عبور رواناب و سیلاب اتخاذ و اجرا شده است، اما این اقدامات از جمله حفر ۸۰۰ جاه جذبی طی یک سال اخیر پاسخگوی بارندگی‌ها رگبار و سیلاب‌ها در شهر یزد نیست‌.

چندین میدان و زیرگذر در تمام بارندگی‌های سال دچار معضل و مشکل در عبور و مرور می‌شود که همچنان شهرداری نتوانسته است این بخش‌ها را برای آمادگی در برابر سیل تقویت کند و اقدامی در راستای هدایت آب‌ها در این بخش‌ها داشته باشد و شاهد هستیم که مشکلاتی برای شهروندان و خرابی خودروها پیش آمده است.

در بارندگی‌های رگباری روز و شب گذشته هرچند ۸۰۰ چاه جذبی در مناطق پنج‌گانه شهری یزد حفر شده و عمق این چاه‌ها تا ۲۵ متر افزایش یافته بود، اما این چاه‌ها در زمان جاری‌شدن سیلاب جوابگو نبود و در میدان صنعت شاهد خروج آب از برخی از این چاه‌ها بودیم‌.

به نظر می‌رسد چنانچه بارش باران در طولانی مدت و با شدت کم وجود داشته باشد، این چاه‌های جذبی می‌تواند در جذب رواناب مؤثر باشد، اما در بارش‌های شدید و کوتاه مدت این چاه‌ها کارساز نیست و شهرداری یزد باید تدبیر دیگری داشته باشد.

کد خبر 747415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.