نقش‌آفرینی دانشگاه با پرورش دانش‌آموختگان توانمند و اشتغال‌پذیر برای تحقق شعار سال

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به شعار سال جاری که مقام معظم رهبری بیان کردند که تولید محور اصلی آن است، مهم‌ترین نقش‌آفرینی که دانشگاه‌ها می‌توانند برای تحقق شعار سال ایفا کنند، پرورش دانش‌آموختگان توانمند، مهارت محور و اشتغال‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد فرامرزی امروز_ سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در نشست خبری که به منظور بزرگداشت دهه سرآمدی آموزش و اطلاع رسانی دقیق و تبیین و بهره‌گیری بهینه از دستاوردهای مهم آموزشی دانشگاه اصفهان در سطح ملی و بین‌المللی برگزار شد با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کارکردها و وظایف دانشگاه‌ها از دیرباز بحث آموزش بوده است، اظهار کرد: نسل اول دانشگاه‌ها آموزش محور بوده‌اند و به مقوله‌های پژوهش و فناوری می‌پرداختند، اما به مرور در طی چندین سال نسل دانشگاه‌ها به نسل‌های پژوهش‌محوری، کارآفرینی و مهارت‌آفرینی تغییر پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه اعتبار دانشگاه‌ها پرداختن به بحث آموزش و کیفیت آموزشی است، افزود: در آموزش عالی چهار مقوله کلیدی وجود دارد که شامل دانشجو، برنامه‌ها و مواد درسی، وجود زیرساخت‌های مناسب و از همه مهم‌تر عنصر استاد و هیئت علمی در دانشگاه‌ها است که می‌تواند آموزش کیفی را به ثمر برساند و بسیار تأثیرگذار باشد، با این حال مهم‌ترین توقع مردم جامعه از دانشگاه‌ها، آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه به دلیل اهمیتی که جایگاه استاد و معلم در توسعه کیفی آموزش دارد، دهه سرآمدی به‌طور خاص برای اهمیت دادن به مقوله آموزش و تقدیر از مقام شامخ معلم که مزین به نام استاد شهید مرتضی مطهری است، عنوان کرد: از هشتم تا هفدهم اردیبهشت در دانشگاه اصفهان و به‌طور متمرکز در تمام سطح کشور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نام دهه سرآمدی آموزش نام‌گذاری شده است.

فرامرزی ادامه داد: در دهه سرآمدی چندین برنامه مانند برگزاری مراسم روز معلم و تقدیر از اعضای هیئت علمی در زمینه‌های مختلف، هماهنگی کارگاه‌های آموزشی، برنامه‌های ترویجی، نشست‌های خبری و دورهمی‌های سطح دانشگاه و دانشکده‌ها در سطح دانشگاه اجرا می‌شود، به همین سبب در روز سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان از ساعت ۱۵:۳۰ بعد از ظهر مراسم بزرگداشت روز معلم آغاز می‌شود و از تمام اصحاب رسانه دعوت می‌کنیم که به پاس تقدیر از تمام معلمان و اساتید در جلسه حاضر شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان بر اساس سیاست‌های وزارت علوم، شعار سال و سیاست‌های کلان دانشگاه، شعار آموزش الهام‌بخش، نیاز محور و اشتغال آفرین را برای خود انتخاب کرده است، خاطرنشان کرد: با توجه به شعار سال جاری که مقام معظم رهبری بیان کردند که تولید محور اصلی آن است، غیر از زیرساخت و سرمایه‌گذاری، یکی از اجزای مهم شعار سال نیروی انسانی کارآمد است و مهم‌ترین نقش‌آفرینی که دانشگاه‌ها می‌توانند برای تحقق شعار سال ایفا کنند، پرورش دانش‌آموختگان توانمند، مهارت محور و اشتغال‌پذیر است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، اساتید سرآمد آموزشی در دهه سرآمدی و روز معلم مورد تقدیر قرار می‌گیرند که بر اساس بخش‌نامه ابلاغ شده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از میان ۲۰ درصد استادان برگزیده هر دانشکده، اساتیدی که بالاترین کیفیت آموزشی را بر اساس آموزش‌پژوهی، شاگرد پروری و رعایت کیفیت آموزش داشتند به وزارت علوم معرفی شدند تا مورد تقدیر قرار گیرند.

فرامرزی با تاکید بر اینکه از ۸۰ نفر بازنشستگان، ارتقا یافتگان و سرآمدان آموزشی در مراسم روز معلم تقدیر می‌شود، بیان کرد: از اساتید بازنشسته در سال گذشته، ارتقا یافتگان علمی و کسانی که به مرتبه استاد و دانش‌یار نائل شدند، اساتید منتخب مرحله کشوری، مؤثرترین فرد در بین‌المللی سازی به‌ویژه در حوزه آموزش، عضو فعال در حوزه ارتقا کیفیت آموزشی، دو نفر از فعالان حوزه فرهنگی و بهترین مدرس زبان فارسی نیز تقدیر خواهد شد، همچنین به‌واسطه شعار سال عضو فعال و مؤثر در حوزه ارتباط با سمن‌ها و حوزه اشتغال‌پذیری مورد تقدیر قرار خواهد گرفت‌.

وی با بیان اینکه آموزش‌های دانشگاه باید با نیازهای جامعه و کشور مطابقت داشته باشد، گفت: دانشگاه اصفهان در سال جاری از میان اعضای هیئت علمی و یاوران علمی به افرادی که در حوزه تحقق شعار دانشگاه جامعه محور و تمدن‌ساز فعالیت ویژه‌ای داشته باشند، نشان جامعه‌محوری و تمدن‌سازی اعطا می‌کند، همچنین از خیران که توانستند در حوزه کمک به دانشگاه اقدام مؤثری انجام دهند، تقدیر به عمل خواهد آمد.

سیستم معلمان الهام‌بخش و شاگردپرور

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان ادامه داد: برنامه‌های برنامه‌ریزی شده به مناسبت دهه سرآمدی آموزش، تنها صرف روز ۱۱ اردیبهشت نیست، بلکه از هشتم برنامه‌هایی توسط دانشکده‌ها اعلام و در کانال‌های دانشگاه اطلاع‌رسانی شده است.

وی با اشاره به اینکه در دهه سرآمدی آموزش دانشکده‌ها نیز به‌صورت مستقل نشست‌ها و کارگاه‌هایی را برگزار می‌کنند، افزود: مرکز TDC، مرکز توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای تدریس دانشگاه اصفهان است که تنها مرکز پیشتاز و فعال کشور در حوزه توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای تدریس است، در دهه سرآمدی با توجه به شعار سال جاری، برگزاری جلسات با موضوعات مختلفی مانند معلمان الهام‌بخش و شاگردپرور را برنامه‌ریزی کرده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در خصوص فعالیت مرکز توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای تدریس عنوان کرد: اساتید دانشگاه به ویژه استادانی که به تازگی استخدام شده‌اند، موظف هستند در ۱۰ دوره برای توسعه مهارت‌های معلمی در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که توسط مرکز توسعه TDC برگزار می‌شود، شرکت کنند.

فرامرزی در خصوص استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش و تدریس ادامه داد: در واپسین روزهای اسفندماه با همکاری انجمن بین‌المللی یادگیری الکترونیک و حضور استادان برجسته بین‌المللی شاهد رویداد مهارت‌های نوین یادگیری و آموزش الکترونیک در دانشگاه اصفهان بودیم.

وی با اشاره به اینکه اساتید فعال دانشگاه اصفهان در حوزه سبک‌های نوین آموزش در سطح کشور و بین‌الملل صاحب نظر هستند، خاطرنشان کرد: یکی از اساتید دانشگاه با همکاری سازمان اکو طرحی بین‌المللی در خصوص استفاده از تکنولوژی‌های چندگانه در حوزه تدریس و آموزش ارائه داد که با موفقیت خاتمه یافت و آزمایشگاهی نوین در دانشگاه اصفهان تأسیس کرد، امید است با فعالیت اساتید جوان و استفاده از تجربیات اساتید بازنشسته بتوانیم رشد چشمگیر تری در این زمینه داشته باشیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان، دانشگاهی جامع و متشکل از ۱۷ دانشکده در زمینه‌های علمی گوناگون است، اضافه کرد: گسترش و تعمیم فناوری‌های نوین آموزشی در دانشکده‌ها و گروه‌ها متفاوت است، چراکه استفاده از آن در دانشگاه‌ها نیز متفاوت است، با این حال فرهنگ استفاده از تکنولوژی‌های نوین در دانشگاه اصفهان جای خود را باز کرده است‌.

تمام استادان ارزیابی می‌شوند

وی خاطرنشان کرد: ارزشیابی کیفی اساتید یکی از وظایف معاونت آموزشی در تمام دانشگاه‌های کشور است و بر اساس قوانین اگر دانشجویان در بازه زمانی مشخصی استاد را ارزیابی نکنند، امکان شرکت در امتحان و مشاهده نمرات را ندارند، بنابراین تمام استادان دانشگاه توسط تمام دانشجویان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی افزود: در ارزیابی استادان موارد متعددی مانند کیفیت آموزش، استفاده از فناوری‌ها، رعایت شئون معلمی، نظم و انضباط، رعایت سرفصل‌های درسی و دیگر موارد مورد تحلیل قرار داده می‌شود، سپس کارنامه‌ای در اختیار اساتید قرار داده می‌شود که می‌تواند میانگین ارزشیابی خود در میان اساتید دانشکده و دانشگاه را مشاهده کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برای برخورداری از ارتقا یا تغییر وضعیت شغلی توسط اساتید مرزها و محدودیت‌هایی وجود دارد، عنوان کرد: ارزیابی کیفی استادان نباید از حد مطلوبی کمتر شود، همچنین بر اساس آیتم‌های ارزشیابی شده استادان و در جهت بهبود موارد، کلاس‌ها و آموزش‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

فرامرزی در خصوص معیارهای اساتید سرآمد و هیئت علمی ادامه داد: بر اساس بخشنامه ابلاغ شده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اساتید دانشگاه در قالب آیتم‌های ۴۰۰ امتیازی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که استاد باید در میانگین ارزشیابی جز ۲۰ درصد برتر افراد دانشکده باشد.

وی خاطرنشان کرد: رعایت نکات مربوط به آموزش مانند آموزش پژوهی، ارائه طرح و مقاله در حوزه آموزش، رعایت اخلاق حرفه‌ای و فرهنگ آموزش و شاگرد پروری از سری موارد تأثیرگذار در امتیاز و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه است.

دانشگاه اصفهان جز ده دانشگاه برتر کشور

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در خصوص احراز مؤلفه شاگرد پروری اضافه کرد: موارد مجزایی برای احراز مؤلفه شاگرد پروری توسط وزارت علوم تعیین شده است که شامل پرورش دانش‌آموختگان مؤثر در جامعه، کسب رتبه در المپیادهای علمی، فعالیت‌های خلاقانه استاد مانند آموزش‌های غیر درسی و تربیتی در راستای پرورش دانش‌آموختگان است.

با توجه به اینکه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس ارزیابی صورت گرفته در حوزه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، مسائل فرهنگی و اجتماعی، زیرساخت‌ها و بین‌المللی سازی انجام می‌شود، دانشگاه اصفهان در رتبه بندی دانشگاه‌ها طبق معیارهای وزارت علوم جز ۱۰ دانشگاه برتر قرار دارد که نسبت به سال گذشته نیز یک رتبه ارتقا پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان در سطوح بین‌المللی نیز حائز رتبه است، افزود: تا به حال توانسته‌ایم در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳ تایمز و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام حضور داشته و جز دانشگاه‌های برتر بین‌المللی باشیم، همچنین دانشگاه اصفهان بزرگترین دانشگاه جامع در مرکز کشور است که تمام حوزه‌های علوم به جز تعداد محدودی از رشته‌ها مانند هنر که مربوط به دانشگاه هنر است را پوشش می‌دهد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در این دانشگاه ۴۰۰ رشته مختلف تحصیلات تکمیلی و ۹۰ گروه آموزشی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد، عنوان کرد: دانشگاه اصفهان متشکل از ۱۷ دانشکده و ۱۷ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی است که از میان آن‌ها حدود ۹ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و هشت هزار دانشجو در تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند.

فرامرزی با تاکید بر اینکه تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان در حدود ۷۰۰ نفر هستند و نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه به صورت میانگین به استاندارد کشوری بسیار نزدیک است، ادامه داد: نسبت استاندارد استاد به دانشجو در برنامه ششم توسعه ۲۳ در نظر گرفته شده است که این نسبت در دانشگاه اصفهان به کمتر از ۲۵ می‌رسد، اگرچه این نسبت در دانشکده‌های مختلف، متفاوت خواهد بود.

وی در خصوص ارتقای شاخص‌های کیفی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: وزارت علوم در دوره جدید پنج سیاست کلان دارد که یکی از آن بین‌المللی سازی دانشگاه آموزش عالی است که به طور خاص در دستور کار دوره جدید حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان قرار دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مرزهای دانش در حصر مرزهای جغرافیایی نمی‌باشد، اضافه کرد: یکی از شاخصه‌های دانشگاه مدرن، نقش‌آفرینی دانشگاه در عرصه‌های بین‌المللی است که تبادل استادان برجسته، جذب دانشجو از دیگر کشورها و استفاده از فرصت‌های مطالعاتی نمونه‌ای از این نقش‌آفرینی است.

فرامرزی تاکید کرد: به‌طور خاص دانشگاه اصفهان مرکز بین‌المللی فعالی دارد که در سال ۲۰۲۳ تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌های روسیه، حوزه شرق آسیا مانند چین، کره و مالزی، لبنان، پذیرش دانشجو از عراق و دیگر کشورهای خاورمیانه برقرار کرد.

کد خبر 747234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.