سرنانوازی جزء جداناپذیر موسیقی لرستان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: هنر سرنانوازی جزء جداناپذیر موسیقی لرستان و یکی از کهن‌ترین سازهای بادی در جهان است که حدود ۵۰۰۰ سال پیش در سرزمین‌های ایران، مصر و بین‌النهرین وجود داشته و از این طریق به سایر نقاط جهان از جمله چین، آفریقا و اروپا راه پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، اعظم روان‌شاد امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در جشنواره دو سالانه سرنا نوازی یادمان استاد شاهمیرزا مرادی و استاد رحم خدا نوری‌شاد که در روستای گردشگری بیشه برگزار شد، اظهار کرد: موسیقی پیشینه تاریخی در این استان داشته و در بطن جامعه و فرهنگ و آئین‌های ما قرار دارد.

وی افزود: موسیقی اصیل و سنتی لرستان باید برای ترویج سنت‌های پیشین خود محفوظ شود و این وظیفه نسل امروز است که هنر گذشتگان را حفظ و نگهداری کرده و به نسل بعد تحویل دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به این‌که حرمت موسیقی لرستان باید حفظ و در جایگاه خود قرار بگیرد، عنوان کرد: هنر سرنانوازی جز جداناپذیر موسیقی لرستان و یکی از کهن‌ترین سازهای بادی در جهان است که حدود ۵۰۰۰ سال پیش در سرزمین‌های ایران، مصر و بین‌النهرین وجود داشته و از این طریق به سایر نقاط جهان از جمله چین، آفریقا و اروپا راه پیدا کرده است.

روان‌شاد با بیان این‌که سرنا یکی از سازهای مهم است که در صور و عزای ما آمده و همه با صدای آن زندگی کردیم، ادامه داد: در سال‌های گذشته زنده یاد شاه‌میرزا مرادی این ساز را پرورش دادند و امروز هنرآموزان ما در رشته موسیقی تلاش‌های خوبی داشته‌اند و رویش‌های نابی را شکل داده‌اند که باید همه ما در جهت حفظ و اعتلای موسیقی اصیل این دیار تلاش کنیم.

وی با تاکید بر این‌که به آینده این ساز کهن بسیار خوشبین هستم، گفت: سازمان فرهنگ و هنر و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه با توجه به رسالت و نقش مؤثری که داریم باید در راستای ترویج موسیقی کهن لرستان و ثبت جهانی روستای بیشه تمام تلاش خود را به کار بگیریم.

به گزارش ایمنا؛ روستای فرهنگی و بسیار زیبای بیشه در مسیر ثبت جهانی قرار دارد از این رو برگزاری جشنواره سرنا نوازی در این روستای بسیار زیبا با دو هدف ثبت جهانی روستای بیشه و ثبت دبیر خانه جشنواره سراسری سرنا نوازی به نام لرستان برگزار شده است.

کد خبر 747006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.