رویش و رونق خیابان‌های دیجیتال، تحولی در شهرسازی شهرها

معابر شهری به‌طور مداوم در حال تغییر و بهبود بوده و امروزه فناوری نقش مهمی در بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و در نتیجه تسهیل تردد در شهرها ایفا کرده است؛ این روزها با پیشرفت فناوری، خیابان‌های دیجیتال با هدف بهبود زندگی شهروندان و استفاده از فناوری هوشمند برای بهبود امکانات عمومی در حال ظهور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خیابان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های شهر و محلی که در آن مسکونی‌ها، تجاری‌ها و اداری‌ها به‌همراه سایر امکانات شهری از جمله پارک‌ها، مراکز خرید، بیمارستان‌ها، پارکینگ‌ها و مدارس قرار می‌گیرد، تعریف می‌شود که معمولاً به‌صورت یک مسیر باز و عریض از دو طرف ساختمان‌ها و خانه‌های مختلف ایجاد شده و محل حرکت و تردد خودروها، عابران و دوچرخه‌سواران است.

معابر شهری به‌طور مداوم در حال تغییر و بهبودی است و امروزه فناوری نقش مهمی در بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و در نتیجه تسهیل تردد در شهرها ایفا کرده است، از این‌رو شهرهای جهان در حال حرکت به سمت هوشمندی و بهره‌گیری از فناوری دیجیتالی برای خیابان‌های شهر است.

در ایران، تعدادی از شهرها و مناطق در حال پیشبرد و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های خیابان‌های دیجیتال هستند؛ این خیابان‌ها به‌معنای بخشی از شهر است که از فناوری‌های هوشمند برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان و بهبود امکانات عمومی استفاده می‌کند و این امکانات می‌تواند شامل نورپردازی هوشمند، سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند، مدیریت پارکینگ، سامانه‌های اطلاعاتی مرتبط با ترافیک و هواشناسی و سیستم‌های ارتباطی اجتماعی برای اطلاع‌رسانی به ساکنان و بازدیدکنندگان شهر باشد.

خیابان‌های دیجیتال مزایای بسیاری برای شهر دارد و به‌طور مثال با استفاده از سامانه‌های دیجیتال مدیریت ترافیک، می‌توان ضمن بهبود شرایط ترافیکی، زمان سفر را کاهش داد؛ نورپردازی هوشمند و دوربین‌های مداربسته می‌تواند بهبود امنیت را فراهم کنند و جلوی بروز جرایم را بگیرد، همچنین سیستم‌های ارتباطی دیجیتال می‌تواند اطلاعات مهم را به ساکنان و بازدیدکنندگان منطقه منتقل کند.

با استفاده از سامانه‌های دیجیتال مدیریت پارکینگ و مصرف انرژی، می‌توان منابع را بهبود بخشید و تمام این امکانات به‌طور کلی بهبود کیفیت زندگی ساکنان و بازدیدکنندگان خیابان‌های دیجیتال را فراهم می‌کند.

خیابان‌های دیجیتال دوستدار محیط زیست است و برای حفظ آن و مدیریت منابع انرژی تلاش می‌کند، همچنین افزایش میزان فضای سبز، جلوگیری از جنگل‌زدایی و مقابله با آلودگی هوا از جمله اقداماتی است که در زمینه ایجاد محیط دیجیتال انجام می‌شود.

رویش و رونق خیابان‌های دیجیتال، تحولی در شهرسازی شهرها

خیابان‌های دیجیتال ویژگی بارز شهر هوشمند است

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه خیابان‌های دیجیتال یک رویکرد خوبی است، اظهار می‌کند: خیابان‌ها، شبکه و شریان‌های عبور و مرور است که شهروندان برای رسیدن به مقصد خود، از آن‌ها استفاده می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: خیابان‌ها از نظر شهرسازی باید عرض، روشنایی، فضای سبز مناسب و استاندارد داشته باشد و پاسخگوی نیازهای شهروندان از جمله فیبر نوری، چراغ‌های هوشمند، پارکینگ، مسیر عبور دوچرخه، مسیر عابران، تابلوهای راهنمایی رانندگی و خط‌کشی‌های مناسب باشد.

خیابان‌های دیجیتال ویژگی‌های مناسبی برای یک شهر ایمن و آرام برای شهروندان دارد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه خیابان‌ها باید پاسخگوی نیازهای شهروندان و خودروها باشد و تمام خدمات در آن جانمایی شود، می‌گوید: مراکز تفریحی، درمانی و دیگر مراکز واقع در خیابان، در واقع کاربری‌های مورد نیاز یک شهر است که خیابان آن مراکز باید ویژگی‌هایی از جمله پارکینگ را داشته باشد.

نورصالحی ادامه می‌دهد: خیابان‌های دیجیتال یکی از ویژگی‌های شهر هوشمند است و تمام موارد از جمله تفکیک مسیر عابران از دوچرخه‌سواران باید در طراحی آن مورد توجه قرار گیرد، همچنین این موارد ویژگی‌های مناسبی برای یک شهر ایمن و آرام برای شهروندان است و شهرهای کشور نیز باید به این سمت حرکت کند.

رویش و رونق خیابان‌های دیجیتال، تحولی در شهرسازی شهرها

پشتیبانی خیابان‌های دیجیتال از حمل‌ونقل چندوجهی

محمد پورمیدانی، مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: خیابان‌های دیجیتال مناطقی است که برای انواع کاربران از جمله عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و رانندگان طراحی شده است تا بتوان با کمک سیستم‌های فیزیکی‌سایبری به‌طور ایمن و کارآمد از آن‌ها استفاده کرد.

وی ادامه می‌دهد: خیابان‌های دیجیتال ترکیبی از زیرساخت‌های سنتی خیابان‌های عمومی و فناوری هوشمند است که خیابان‌های سنتی را بسیار ایمن‌تر و کارآمدتر می‌کند.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: در دسترس بودن بی‌درنگ مکان‌های پارکینگ خیابانی، نمونه‌ای عالی از خیابان‌های دیجیتال است.

پورمیدانی می‌گوید: استفاده از سیستم‌های فیزیکی‌سایبری موجب کاهش ازدحام و مشکلات مربوط به پارکینگ می‌شود و مدیریت جاده را بهبود می‌بخشد که منجر به کاهش تعداد تصادفات رانندگی، میزان آلودگی و زمان صرف‌شده در ترافیک می‌شود و به داشتن جامعه‌ای سالم‌تر کمک خواهد کرد.

وی اضافه می‌کند: بزرگترین مزیت خیابان‌های دیجیتال این است که شهرها می‌توانند با دریافت داده‌های بی‌درنگ و تجزیه‌وتحلیل مستمر وضعیت خیابان، چالش‌های ترافیکی را به‌سرعت مدیریت کنند و در صورت نیاز زیرساخت‌های خیابان را بهبود بخشند و از این طریق جاده‌ها را برای تمام کاربران ایمن‌تر نگه دارند.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: شارژ بی‌سیم خودکار جایگزینی برای شارژ پلاگین است که برای شارژ باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی مختلف پاسخگو است و امکان افزایش محدوده رانندگی را نیز فراهم می‌کند؛ برای مثال اتوبوس‌های برقی را می‌توان در ایستگاه‌ها شارژ کرد تا تأثیری بر برنامه مسیرشان نداشته باشد.

بزرگترین مزیت خیابان‌های دیجیتال این است که شهرها می‌توانند با دریافت داده‌های بی‌درنگ و تجزیه‌وتحلیل مستمر وضعیت خیابان، چالش‌های ترافیکی را به‌سرعت مدیریت کنند

پورمیدانی با بیان اینکه حدود یک‌سوم ترافیک شهری، ترافیک حاصل از خودروهایی است که در جست‌وجوی جای پارک هستند، می‌گوید: پارکینگ‌های دیجیتال، مجهز به سنسورها و دوربین‌هایی است که اطلاعات مربوط به تعداد جای پارک موجود را به مرکز کنترل داده ارسال می‌کند و این داده‌ها از طریق اپلیکیشن‌های پارکینگ در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد و به آن‌ها کمک می‌کند بدون صرف وقت در صف‌های پارکینگ، جای پارک پیدا کنند.

وی ادامه می‌دهد: شهروندان پرداخت هزینه جای پارک را نیز می‌توانند به‌طور مستقیم از طریق گوشی هوشمند خود انجام دهند و علاوه بر این، داده‌های مربوط به فضای خالی برای پارکینگ برای نشان دادن اطلاعات مربوط در وبگاه‌ها و برنامه‌های عمومی استفاده می‌شود تا ترافیک مسیرهای منتهی به پارکینگ را پیش‌بینی کند.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه یک خیابان دیجیتال از حمل‌ونقل چندوجهی پشتیبانی می‌کند، تاکید می‌کند: اگر مسئولان شهری بدانند چند نفر در یک مکان حضور دارند و چه زمانی آنجا هستند، می‌توانند خدمات موثرتری را به شهروندان ارائه دهند.

پورمیدانی می‌گوید: اتوبوس‌های شهری به یک مرکز کنترل داده متصل می‌شود و شهروندان می‌توانند با مراجعه به وبگاه یا اپلیکیشن مربوطه، به اطلاعات لحظه‌ای درباره زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه دسترسی داشته باشند.

وی اضافه می‌کند: فناوری‌های استفاده شده در خیابان‌های دیجیتال، شهرداری را قادر می‌سازد با مدیریت تردد شهروندان، وسایل نقلیه و دوچرخه‌ها، به کاهش تراکم ترافیک کمک کند و سلامت سفرهای روزانه را ارتقا دهد.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: خیابان‌های دیجیتال با کنترل تردد وسایل نقلیه، افزایش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و مدیریت بهتر شبکه حمل‌ونقل سهم عظیمی در کاهش انتشار دی‌اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای دارد.

رویش و رونق خیابان‌های دیجیتال، تحولی در شهرسازی شهرها

با وجود خودروهای فرسوده، خیابان‌های دیجیتال تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد

جمشید لقایی، مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: هوشمندسازی خیابان‌ها ارتباط خاصی با کاهش آلودگی هوا ندارد و در واقع، اقدامات انجام شده می‌تواند کاهش‌دهنده آلودگی هوا باشد.

وی اضافه می‌کند: تکنولوژی خودروها و سوخت، تأثیر بیشتری در آلودگی هوای شهر دارد، همچنین در حال حاضر سطح آلایندگی خودروها رو به افزایش است و خودروها روزانه فرسوده‌تر می‌شود.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: تجهیزات هوشمند برای خیابان‌ها، باوجود فرسودگی خودروها تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد.

افزایش پویایی شهر با خیابان‌های دیجیتال

مریم لطیفی، رئیس گروه مطالعات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: خیابان هوشمند شبکه‌ای از شناساگرهای یکپارچه، تحلیل داده‌ها و فناوری‌های ارتباطی است که خیابان‌ها را به اجزای پویا و تعاملی یک شهر هوشمند تبدیل می‌کند و هدف آن بهینه‌سازی جریان ترافیک، ارتقای ایمنی، بهبود پارکینگ و ترویج شیوه‌های حمل‌ونقل پایدار است.

وی با اشاره به اجزای کلیدی خیابان هوشمند شامل شناساگرها، تحلیل داده‌ها، زیرساخت ارتباطی و سیستم‌های کنترل اضافه می‌کند: شناساگرهای متنوعی داده‌های لحظه‌ای را در مورد شرایط ترافیک، وضعیت پارکینگ، شرایط محیطی، فعالیت عابران پیاده و دوچرخه‌سواران و سایر عوامل مرتبط جمع‌آوری می‌کند و پس از آن پلتفرم‌های پیشرفته تحلیل داده، حجم عظیمی از داده‌های جمع‌آوری شده توسط شناساگرها را پردازش و تجزیه و تحلیل می‌کند تا الگوها، روندها و ناهنجاری‌ها را شناسایی کند.

رئیس گروه مطالعات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: یک شبکه ارتباطی قوی، شناساگرها، پلتفرم‌های تحلیل داده و سیستم‌های کنترل مختلف را به هم متصل و امکان تبادل داده لحظه‌ای و اقدامات هماهنگ را فراهم می‌کند.

لطیفی می‌گوید: سیستم‌های کنترل هوشمند از داده‌های تحلیل شده برای تنظیم پویای چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، بهینه‌سازی هدایت پارکینگ، مدیریت مصرف انرژی چراغ‌های خیابان و اجرای سایر استراتژی‌های مدیریت ترافیک استفاده می‌کند.

وی با اشاره به مزایای خیابان‌های هوشمند ادامه می‌دهد: چراغ‌های راهنمایی هوشمند و هدایت مسیر پویا می‌تواند جریان ترافیک را بهینه کند و در نتیجه تراکم و زمان سفر را کاهش دهد.

رئیس گروه مطالعات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: گذرگاه‌های هوشمند عابران پیاده، هشدارهای لحظه‌ای خطر و بهبود دید به‌طور قابل توجهی می‌تواند ایمنی عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و رانندگان را افزایش دهد.

خیابان‌های هوشمند می‌تواند با ارائه اطلاعات لحظه‌ای، استفاده از حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را ترویج کنند

لطیفی با اشاره به مدیریت کارآمد پارکینگ می‌گوید: شناساگرهای هوشمند پارکینگ می‌تواند رانندگان را به سمت جای پارک خالی هدایت کند، زمان صرف شده برای جست‌وجوی پارکینگ را کاهش دهند و از تراکم ترافیک جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه خیابان‌های هوشمند می‌تواند با ارائه اطلاعات لحظه‌ای، استفاده از حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را ترویج کنند، تاکید می‌کند: سیستم‌های روشنایی هوشمند می‌تواند شدت نور را بر اساس میزان تردد و نور محیط تنظیم کند و در نتیجه مصرف انرژی را کاهش دهد.

رئیس گروه مطالعات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان می‌گوید: به‌طور کلی، خیابان‌های هوشمند گام مهمی به سوی ایجاد محیط‌های شهری کارآمدتر، ایمن‌تر، پایدارتر و قابل سکونت‌تر به‌شمار می‌رود، البته معابر شهر اصفهان در حال حاضر به تعداد محدودی از زیرساخت‌های اشاره شده مجهز است.

لطیفی تصریح می‌کند: تحلیل کلان داده‌ها از جمله کلان داده‌های حاصل از کارت‌های اتوبوس و سامانه تعیین موقعیت اتوبوس‌ها در حال حاضر به‌صورت مجزا در حال انجام است و در آینده می‌توان بعضی از منابع داده‌های کلان را یکپارچه کرد و مورد بهره‌برداری قرار داد.

وی می‌گوید: به‌طور مثال می‌توان به تنظیم پویای چراغ راهنمایی اشاره کرد که زیرساخت‌های آن در معابر مهم شهر نصب شده است و در مرحله بهره‌برداری قرار دارد، اما با توجه به مشکلات اجرایی و رفتارهای ترافیکی شهروندان به‌صورت کاملاً هوشمند مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

وی اضافه می‌کند: مقدمات ارائه بعضی از خدمات به شهروندان نظیر اعلام وضعیت پارکینگ‌های سطح شهر فراهم شده است و در این راستا یکپارچه‌سازی داده‌های پارکینگ‌های عمومی در مرحله اجرا قرار دارد.

رئیس گروه مطالعات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان می‌افزاید: با توجه به هزینه‌های بالای هوشمندسازی از طریق زیرساخت‌های نصب شده در معابر، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری این کلان‌شهر به سمت استفاده از داده‌های تلفن همراه و داده‌های پلتفرم‌های اینترنتی مورد استفاده شهروندان گام برداشته و در این راستا دو پروژه در سال گذشته تعریف شده و در حال انجام است.

به گزارش ایمنا، خیابان‌های دیجیتال با بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند، امکانات عمومی را بهبود می‌بخشد و به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان کمک می‌کند و با توجه به اینکه در فضاهای شهری، خیابان‌ها جزو اموال عمومی شهرداری‌ها به‌شمار می‌آید، انتظار می‌رود مسئولان شهری هوشمندسازی خیابان‌های سطح شهر را مورد توجه ویژه خود قرار دهند.

کد خبر 745224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.