تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند

معاون ستاد فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از برنامه‌های برش معماری فرهنگی کشور باید کمک به فعال‌سازی، تسهیلگری و پویایی تعاونی‌های فرهنگی و هنری در استان‌ها باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمدرضا باقری بعدازظهر امروز -سه‌شنبه بیست‌وهشتم فروردین- در جلسه کارگروه برش معماری فرهنگی استان قزوین که در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد، اظهار کرد: تعاونی‌ها که در حوزه بازسازی‌ها کمک‌کننده هستند، به طور ذاتی نوعی از مشارکت محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: به همین جهت یکی از برنامه‌های برش معماری فرهنگی کشور باید کمک به فعال‌سازی، تسهیلگری و پویایی تعاونی‌های فرهنگی و هنری در استان‌ها باشد. وقتی اقتصاد فرهنگی تعریف می‌شود، هر کم و کاستی باید در برنامه‌های هنری دیده و رفع شود.

معاون ستاد فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ایجاد برند استانی و اعمال نوآوری و خلاقیت، ادامه داد: برای پویایی اقتصاد و فرهنگ در زمانی که درآمد فرهنگی پایین است، باید تغییر ذائقه مصرف کالاهای فرهنگی در جامعه ایجاد کرد.

باقری با تاکید بر ضرورت و اهمیت اجرای این طرح بیان کرد: پنج گام این طرح می‌تواند حداقل ظرف مدت پنج سال بسیاری از مشکلات را حل کند.

وی مصرف‌گرایی رایج بین مردم ایران را نکوهش کرد و گفت: تلاش استان قزوین باید بر این باشد که اقدامات کلان فرهنگی بیشتری صورت بگیرد، همان‌طور که اقتصاد فرهنگی به این معناست که فرهنگ می‌تواند خود را در زمینه اقتصادی هم اداره کند.

تهیه نقشه مهندسی فرهنگی استان تا آخر سال

سعید وکیلی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین هم در این جلسه خاطرنشان کرد: تهیه برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی در بعضی استان‌های کشور انجام شده و در قزوین هم گام‌هایی در این خصوص برداشته شده و دستاوردهایی هم به همراه داشته اما باید تا پایان سال جاری آن را به سرانجام برسانیم.

وی تصریح کرد: موضوع فرهنگی یکی از اولویت‌های اصلی استان به شمار می‌رود و قرار است به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به اینکه در جلسات مختلف تبادل افکار در این خصوص انجام شده است، افزود: پنج کمیته اقتصاد فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده، امور دینی، فرهنگ، هنر و رسانه و کمیته تعلیم و تربیت در این راستا تشکیل شده است.

وکیلی در ادامه با اعلام این موضوع که بودجه فرهنگی در کشور ما کمتر از پنج درصد است، گفت: بودجه فرهنگی متأسفانه متناسب با این اولویت‌بندی‌ها نیست و باید از اهرم‌های اقتصادی مختلف استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در اقتصاد فرهنگی باید به دو موضوع توجه کرد، نخست آنه در هر حرکت یا تصمیم اقتصادی پیامدها و نتایج فرهنگی را در نظر بگیریم تا خدشه به آن وارد نشود و دوم اینکه نگاه اقتصادی داشته باشیم و منابع را از بخش دولتی یا خصوصی تأمین کنیم.

کد خبر 745215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.