اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر

مسئول کانون بسیج جامعه کشاورزی خمینی‌شهر گفت: طرح ملی واکسیناسیون طیور بومی با هدف کنترل و کاهش بیماری نیوکاسل هم‌زمان با سراسر کشور و سایر شهرستان‌های استان اصفهان، در شهرستان خمینی‌شهر اجرایی شد.

الهه شیروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: در اسفند سال ۱۴۰۲ در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و حفظ سرمایه‌ها، طرح رایگان واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل در طیور بومی شهرستان خمینی‌شهر به صورت رایگان توسط شبکه دامپزشکی و با همکاری بسیج جامعه کشاورزی شهرستان خمینی‌شهر آغاز شد.

وی افزود: این بیماری با علائم اسهال سبزرنگ، پیچش گردن، بی‌حالی و در برخی موارد علائم عصبی و تنفسی و خِرخِر گلو همراه است و در صورت شیوع نوعی بیماری مهلک با تلفات بالا و شیوع سریع است و این بیماری نه‌تنها باعث از بین رفتن طیور منطقه می‌شود، بلکه تهدیدی جدی برای مرغداری‌ها که به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی مهم مطرح هستند، است.

مسئول کانون بسیج جامعه کشاورزی شهرستان خمینی‌شهر هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از چرخش ویروس و انتقال آن از طیور بومی به طیور صنعتی و افزایش سطح ایمنی طیور بومی دانست و افزود: این نوع واکسن که متفاوت با سایر واکسن‌ها از نظر مقاومت در برابر حرارت و سهولت استفاده آن به جهت ریختن در ظرف آبخوری آنها است، در اختیار مرغداران قرار گرفته و تاکنون ۳۰ هزار و ۱۵۶ قطعه پرنده خانگی از جمله اردک، کبوتر، غاز و سایر ماکیان واکسینه شدند.

شیروی از همکاری ناحیه مقاومت بسیج خمینی‌شهر، سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان اصفهان، شبکه دامپزشکی شهرستان خمینی‌شهر، مهندسان بسیجی فعال در طرح، شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان و اصحاب رسانه قدردانی کرد.

به گزارش ایمنا، این طرح تا پایان فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد و بین محله‌های مختلف کوشک، قلعه امیریه، اصغرآباد و درچه نیز توزیع شده است.

کد خبر 744959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.