۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴
مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد

انتخاب شعار اقتصادمحور طی سال‌های اخیر توسط رهبر انقلاب با عنایت به شرایط و نیاز کشور بیانگر اهمیت توجه به تولید ملی و نقش حیاتی مشارکت همگانی مردم در تحقق این هدف‌گذاری است، چراکه امروز برای آنکه اقتصاد کشور سامان پیدا کند، باید به مقوله تولید و مشارکت مردم توجه بیشتری شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، از آنجا که مشارکت مردمی یکی از مقوله‌های مهم در زمینه اقتصاد است، پس باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود؛ طبق سخنان مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» به اهمیت بالای این موضوع پی خواهیم برد.

حال برای آنکه میزان مشارکت مردمی افزایش پیدا کند، لازم است علاوه بر مبارزه با فساد اقتصادی که رابطه معکوس با مشارکت مردمی دارد، به شرکت‌های دانش‌بنیان که از مصادیق بارز این مشارکت در این حوزه هستند، پرداخته شود؛ شرکت‌های دانش‌بنیانی که با حضور در حوزه صنعت و با رویکرد مسئله‌محوری می‌توانند موتور محرکه صنعت را به حرکت درآورند و جانی دوباره به بازار بخشند و زمینه‌ساز تحقق شعار سال باشند.

روح‌الله ایزدخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: اقتصاد در مکتب انقلاب اسلامی نه دولتی و نه سرمایه‌داری است، بلکه وجه سومی به نام اقتصاد مردمی دارد که طبق آن مردم باید در اقتصاد عاملیت داشته باشند.

وی اضافه می‌کند: یکی از راه‌های مشارکت مردم تعاونی‌ها هستند، نهادی که حتی در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است.

حال طبق گزارش مجلس مبنی بر آسیب‌شناسی بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی درمی‌یابیم که آنگونه که باید به این بخش به‌خوبی پرداخته نشده است، چرا که طبق جدول زیر بعضی بخش‌ها دارای سهم کمتری در این حوزه بوده‌اند که خود سبب سرمایه‌گذاری مردم در دیگر بخش‌ها به‌خصوص بازار سیاه و دلالی خواهد شد.

مطابق اطلاعات به دست آمده تا سال ۱۴۰۰ بیشترین تعاونی فعال در زمینه خدمات با ۱۸ هزار و ۳۴۹ تعاونی فعال و در بخش کشاورزی با ۱۴ هزار و ۹۱۸ تعاونی فعال و کمترین تعاونی‌ها نیز در زمینه سهام عدالت و تأمین نیاز صنفی بوده است، بنابراین برای تحقق بیشتر مشارکت مردم باید زمینه‌هایی را برای آن‌ها به وجود آوریم که برخی کارشناسان با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال جدید پیشنهادهایی را در این حوزه ارائه کرده‌اند که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد

تولید، شاخصی تأثیرگذار بر دیگر شاخص‌های اقتصادی

میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: با توجه به اینکه نام‌گذاری سال جدید راجع به اقتصاد بوده و مسئله تولید مدنظر قرار گرفته شده و این موضوع رویه‌ای است که بیش از یک دهه اخیر شاهد آن هستیم، نشان‌دهنده آن است که اجماع و نظر قطعی وجود دارد که امروز بزرگترین چالش و مشکل کشور مسائل مربوط به اقتصاد است. نام‌گذاری سال جدید نیز همچون سال‌های گذشته در خصوص مقوله تولید نشان‌دهنده آن است که تنها راه‌حل خروج از این وضعیت توجه به موضوع تولید است، چرا که تولید در جایگاه یک ابرشاخص مطرح بوده و می‌تواند روی بسیاری از شاخص‌های اقتصادی تأثیر بگذارد؛ با افزایش تولید شاهد رشد اقتصادی، عرضه کالاها، کاهش نرخ تورم و بیکاری خواهیم بود.

وی اضافه می‌کند: امروز برای آنکه اقتصاد کشور سامان پیدا کند، باید به مقوله تولید و مشتقات توجه بیشتری شود، به همین خاطر تولید و مشتقات آن هم تحت عناوین مختلف از سوی رهبر انقلاب برای نام‌گذاری سال‌ها مدنظر قرار گرفته است.

مشارکت مردم راهکار اصلی حل مسائل اقتصادی است

کارشناس اقتصادی با پاسخ به این پرسش که چرا موضوع مشارکت مردمی از سوی رهبر انقلاب مطرح شده است؟، می‌گوید: این واقعیت با توجه به تجربه ۵۰ سال اخیر وجود دارد که هیچ اتفاقی بدون حضور مستقیم مردم رخ نداده و در واقع به فرجام نرسیده است، موضوع مشارکت‌های مردمی بیشتر توجه به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و ظرفیت‌هایی است که در اقتصاد مردمی وجود دارد و به عرصه ظهور نرسیده است.

مهرپور با بیان اینکه سرمایه‌ها و منابع خرد مردمی نقش ویژه‌ای دارد که هدایت و تجمیع نمی‌شود، اظهار می‌کند: این ظرفیت‌های مهم مانند بازار سرمایه، بخش تعاونی اقتصاد است که تا امروز فعال نشده است، بنابراین بازار سرمایه باید مأموریت خود را برای جمع‌آوری منابع خرد مردم جهت سرمایه‌گذاری‌های بزرگ اجرا کند.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر آنکه منابع خرد مردم در قسمت‌های مختلف به‌درستی هدایت و به سمت تولید نیز رهسپار نمی‌شود، اگر دولت سازوکاری برای هدایت منابع مردمی برای تأمین مالی پروژه‌های بزرگ اقتصادی داشته باشد، به طور قطع می‌توانیم شاهد تحولی بزرگ در اقتصاد کشور باشیم.

کارشناس اقتصادی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب اسلامی بر موضوع بهره‌وری در شعار سال خاطرنشان می‌کند: ایشان سال گذشته تحت عنوان اقتصاد دانش‌بنیان هم به همین مسئله اشاره کردند، چرا که با حرکت اقتصاد به سمت دانش‌بنیان، با همان منابع موجود می‌توانیم تولید بیشتر و باکیفیت‌تری داشته باشیم، حال امروز نیز تاکید بر مسئله بهره‌وری به این موضوع می‌پردازد که با همان ظرفیت‌ها و امکانات مشخص، بهره‌وری را افزایش دهیم تا موجب افزایش میزان تولید شود.

مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد

فساد اقتصادی تهدیدی جدی برای مشارکت مردمی

رحمان سعادت، کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: با توجه به تداوم مشکلات اقتصادی به‌ویژه در حوزه تولید، مقام معظم رهبری ناظر بر اینکه این حوزه خود متشکل از حل مشکلات اقتصادی کشور بوده و پایه اصلی آن بر اساس مشارکت مردم است، سال جاری نیز تاکید مجدد بر آن داشته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: موضوع مهمی که می‌تواند تولید را تهدید کند و انگیزه مشارکت به صورت عمومی را به شدت کاهش دهد موضوع فساد اقتصادی است که طی سه ماه آخر سال گذشته با چندین مورد آن مواجه بوده‌ایم، از آنجا که مسئولان الگوهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای مردم هستند، باید بسیار مراقب باشند که دچار یا در مظان اشتباه نباشند، چراکه در این صورت انگیزه و مشارکت مردم به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

کارشناس اقتصادی اظهار می‌کند: از آنجا که سیستم مالیاتی از مهم‌ترین مسائل در هر اقتصادی است، دولت و مجلس جدید نیز باید توجه بیشتری به آن داشته باشند.

سعادت ادامه می‌دهد: در کشورهای پیشرفته شاهد اخذ مالیات هستیم، اما در این کشورها تعادلی میان اخذ و ارائه خدمات وجود دارد؛ متأسفانه سال گذشته در کشورمان تنها شاهد افزایش مالیات بدون ارائه خدمات ملموس بودیم که این موضوع موجب نارضایتی شهروندان شده بود.

وی خاطرنشان می‌کند: در صورتی شاهد گشایش اقتصاد کلان خواهیم بود که علاوه بر کنترل فساد و استفاده از سیستم مالیاتی هوشمندانه، موضوع اقتصاد مردم‌نهاد هم به نحو درست و احسن پیگیری شود.

مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد

نقش حضور مردم در فضاهای کسب‌وکار در جهش تولید و کنترل تورم

کارشناس اقتصادی می‌گوید: انتظار می‌رود سازمان‌های دولتی و دولت سیزدهم فضا را برای مشارکت حداکثری مردم در زمینه تولید و مسائل اقتصادی ایجاد کنند تا به وسیله خود مردم مشکلات اقتصادی کاهش پیدا کند.

سعادت اضافه می‌کند: به‌طور طبیعی با افزایش تولید در سطح عمومی هنگامی که موضوع مردم به میان می‌آید، در واقع در خصوص اقتصاد کلان صحبت می‌کنیم و می‌توانیم شاهد جهش تولید و کنترل تورم با حضور مردم در فضاهای کسب‌وکار و تولید باشیم، چراکه سال گذشته با توجه به مطرح بودن مهار تورم دولت اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد، اما این اقدامات لازم و کافی نبود؛ حال لازمه مهار تورم ادامه همان سیاست‌ها است و بانک مرکزی باید سیاست‌های انضباط اقتصادی خود را در حوزه پولی و بانکی ادامه دهد.

به گزارش ایمنا، با توجه به اینکه پیشرفت در اقتصاد نقش بسیار مهمی در تأمین مالی کشور دارد، باید به عوامل تأثیرگذار بر مشارکت مردمی در قالب تعاونی‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و کارگاه‌های کوچک بیشتر توجه شود، چرا که اقتصاد بر پایه همین مشارکت‌ها پایه‌ریزی شده و در صورتی که به‌موقع و کارشناسی شده به آن پرداخته نشود، می‌تواند برای اقتصاد کشور یا خروج سرمایه مشکل‌ساز شود که این اتفاق خوشایندی برای کشور و اقتصاد آن نخواهد بود؛ در نتیجه می‌توان از صحبت کارشناسان درباره عوامل تأثیرگذار بر آن، به‌منظور بهبود و رشد اقتصاد با مشارکت بیشتر مردم استفاده کرد.

کد خبر 744217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.