۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
دورخیز برای شکست مک‌بوک پرو

لپ‌تاپ Aero 14 OLED گیگابایت تلاش می‌کند سخت‌افزار قدرتمند را از انحصار لپ‌تاپ‌های گیمینگ ویندوزی خارج کند تا رقیبی جدی برای مک‌بوک پرو اپل باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اپل با معرفی تراشه‌های سری M، تحولی اساسی در دنیای لپ‌تاپ‌ها ایجاد کرد. تا پیش‌از سری M، لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل و AMD به دو دسته‌ی قدرتمند با ابعادی عجیب‌وغریب و وزن بسیار سنگین یا دستگاه‌های سبک و باریک با عملکرد نه‌چندان چشم‌گیر تقسیم می‌شدند. نبود رقیبی جدی در بازار لپ‌تاپ‌ها باعث شده بود اینتل دوران تحول تراشه‌ها را با سرعت دلخواه خود به پیش ببرد و نیازی به شتاب بیشتر در معرفی پردازنده‌های بهینه‌تر و توانمندتر احساس نکند. در این بین، مک‌بوک‌های اپل نیز به مشکل مشابه لپ‌تاپ‌های ویندوزی دچار بودند. مک‌بوک ایرها همیشه لپ‌تاپی مناسب دانشجویان و دانش‌آموزان معرفی می‌شدند که تنها در کاربری‌های سبک قابل استفاده بودند و مدل‌های پرو نیز مزیت متمایزکننده‌ای نسبت به رقبای ویندوزی خود نداشتند؛ اما اپل با درس گرفتن از تراشه‌های به‌کاررفته در گوشی‌های آیفون، به‌درستی آموخته بود که داشتن تراشه‌ای اختصاصی برای هماهنگی نظیر به نظیر نرم‌افزار و سخت‌افزار، کلید موفقیتش در دنیای لپ‌تاپ‌ها خواهد بود.

معرفی مک‌بوک ایر M1 زلزله‌ای اساسی در دنیای لپ‌تاپ‌ها ایجاد کرد. کاربران ویندوز گویی ناگهان دریافتند که پیشرفت‌های چشمگیر در عملکرد پردازنده‌ها، مصرف باتری و در عین حال، طراحی ظریف و واقعاً قابل حمل لپ‌تاپ‌، سال‌ها از آن‌ها دریغ شده است؛ اما به‌نظر می‌رسد فشار مضاعف کاربران روی تولیدکنندگان بزرگ لپ‌تاپ‌های ویندوزی سرانجام به بار نشسته؛ زیرا معرفی لپ‌تاپ‌های فوق‌العاده‌ای مانند Zenbook 14 OLED و گلکسی بوک ۳ اولت را، به‌خوبی نشان می‌دهد ویندوزی‌ها دست‌کم در یافتنِ مسیر درست برای بازگشت به مبارزه گمراه نیستند.

لپ تاپ Aero 14 OLED گیگابایت

توضیحات

سخت‌افزار

۱٫۷ × ۲۲٫۰۸ × ۳۱٫۱ سانتی‌متر

ابعاد

۱٫۴۹ کیلوگرم

وزن

Intel Core i7 – 13700H

پردازنده

NVIDIA GeForce RTX 4050 – 6GB

پردازنده گرافیکی

۱۴ اینچی OLED با وضوح 2.8K و نرخ نوسازی ۹۰ هرتز

صفحه‌نمایش

۱۶ گیگابایت

رم

یک ترابایت M.2 SSD

فضای ذخیره‌سازی

2x Thunderbolt 4

1x USB 3.2 Gen1 (Type A)

1x microSD Card Reader with UHS-II support

1x HDMI2.1

1x 3.5mm Audio Combo

1x DC-in (Type C)

پورت‌ها

۲ اسپیکر ۲ وات

صدا

Wi-Fi 6E

Bluetooth V5.2

سیستم‌های ارتباطی

FHD (1080 p)

وب‌کم

۶۳ وات ساعت

پشتیبانی از شارژ ۱۳۰ وات

باتری

گیگابایت شرکت تازه‌کار و کم‌تجربه‌ای نیست و همین حالا هم لپ‌تاپ‌های قدرتمندی از سری Aorus مانند Aorus 15 یا Aorus 17 تولید می‌کند؛ اما سپردن ساخت مدل جدید به تیم Aero، پیامی مهم را به کاربران و مخاطبان مخابره می‌کند: AERO 14 قرار نیست یک لپ‌تاپ گیمینگ باشد، همان‌طور که مک‌بوک پرو لپ‌تاپ گیمینگ نیست. در عوض گیگابایت لپ‌تاپ جدیدش را محصولی مخصوص تولیدکنندگان محتوا (Creatorها) معرفی می‌کند که البته، به اندازه‌ای قدرتمند است که از پس اجرای بازی‌ها هم برمی‌آید.

طراحی لپ‌تاپ Aero 14 OLED

طراحی متفاوت اولین و شاید تأثیرگذارترین گام برای رسیدن به چنین هدفی به‌حساب می‌آید. برخلاف لپ‌تاپ‌های گیمینگ که عموماً سنگین‌وزن و پُر از زوایای تیز و نورپردازی RGB هستند، لپ‌تاپ Aero 14 تا حد ممکن ساده و بدون زرق و برق‌های رایج ساخته شده؛ بدنه‌ی دستگاه از جنس آلومینیوم و با استاندارد فلزات به کار رفته در صنعت هوافضا است و در دست گرفتن آن، حس استفاده از یک محصول گران‌قیمت را به کاربر منتقل می‌کند.

بخش عمده‌ای از لپ‌تاپ‌های پریمیوم ویندوزی، به‌خصوص آن‌ها که از آسیای شرقی می‌آیند، به‌دلیل استفاده‌ی شرکت سازنده از ورق‌های آلومینیومی به‌جای ماشین‌کاری بدنه از دلِ بلوک‌های آلومینیومی، حس‌وحال استحکام و به‌اصطلاح، توپُر بودن را انتقال نمی‌دهند. لپ‌تاپ گیگابایت چنین نیست و شاسی متراکم و مستحکمش حس‌وحالی مشابه لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت اپل، اچ‌پی و مایکروسافت را انتقال می‌دهد.

گیگابایت برای تولید رنگی خاص برای Aero 14 از ترکیب رنگ پلاتینیوم با بدنه‌ی آلومینیومی دستگاه استفاده کرده و حتی لوگوی Aero هم که پشت نمایشگر قرار گرفته، با کمک تکنولوژی nanoimprint Lithography به گونه‌ای طراحی شده است تا مانند یک کریستال در زاویه‌های مختلف، نور را به شکل متفاوتی بازتاب دهد؛ رنگ‌هایی که به‌گفته‌ی گیگابایت، نمادی از خلاقیت هستند.

برای ایجاد رنگ خاص بدنه‌ی Aero 14 از رنگ شیمیایی هم استفاده نشده و به‌لطف بهره‌گیری از فرآیند anodizing، سطح لپ‌تاپ آب‌گریز شده است و مقاومت نسبتاً خوبی در برابر جذب اثرانگشت از خود نشان می‌دهد.

لپ‌تاپ Aero 14 گیگابایت تنها ۱٫۴۹ کیلوگرم وزن دارد و از این نظر، به‌راحتی می‌تواند با مک‌بوک پرو M3 با وزن ۱٫۶ کیلوگرمی رقابت کند. با توجه به داشتن نمایشگر ۱۴ اینچی، ابعاد کلی هر دو دستگاه نیز بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. هر دو لپ‌تاپ گیگابایت و اپل از پروفایل نسبتاً یکسانی بهره می‌برند. اختلاف طول و عرض دستگاه‌ها به‌ترتیب ۰٫۱۷ و ۰٫۰۴ میلی‌متر و تفاوت قطر آن‌ها در حالت بسته هم تنها ۰٫۱۵ میلی‌متر است که می‌توان به راحتی از همه‌ی آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

دورخیز برای شکست مک‌بوک پرو

سمت راست بدنه دو پورت USB-C با پشتیبانی از تاندربولت ۴ دیده می‌شوند و در سمت چپ یک پورت USB-C دیگر وجود دارد که از آن برای شارژ لپ‌تاپ استفاده می‌شود. در همین سمت می‌توانید ورودی کارت حافظه‌ی microSD (با پشتیبانی از UHS-II و حداکثر سرعت انتقال دیتای 312MB/s) و یک پورت ۳٫۵ میلی‌متری برای اتصال هدفون یا میکروفن را مشاهده کنید.

نکته‌ی جالب در لبه پشتی دستگاه دیده می‌شود؛ جایی‌که یک پورت HDMI 2.1 و یک پورت USB 3.2 Gen1 تایپ A قرار داده شده‌اند. به کمک این خروجی HDMI و البته پورت‌های تاندربولت ۴ می‌توانید محتوای 4K را به‌صورت هم‌زمان روی ۳ نمایشگر پخش کنید.

شاید بتوان دریچه‌های بزرگ خروج هوای داغ در نمای پشتی لپ‌تاپ را یکی از ضعف‌های طراحی آن دانست. این دریچه‌ها از زیبایی و ظاهر مینیمالیستی لپ‌تاپ Aero 14 به‌مقدار زیادی می‌کاهند. بهتر بود که طراحان گیگابایت محل غیرآشکارتری را برای دریچه‌های خروجی هوا در نظر می‌گرفتند.

پس از باز کردن درِ لپ‌تاپ، به صفحه‌نمایش و مجموعه کیبورد و ترک‌پد دسترسی خواهید داشت. از آنجا که گیگابایت تأکید زیادی روی بهینه‌سازی Aero 14 برای تولیدکنندگان محتوا داشته، صفحه‌کلید دستگاه را نیز با دقت ویژه‌ای طراحی کرده است؛ نور پس‌زمینه‌ی صفحه‌کلید به‌صورت هوشمند با حسگرهای محیطی لپ‌تاپ تنظیم می‌شود، حروف به‌صورت لیزری روی کلیدها حکاکی شده‌اند تا به‌مروز زمان کم‌رنگ نشوند و مسافت قابل پیمایش کلیدها هم به ۱٫۷ میلی‌متر می‌رسد که باعث می‌شود علاوه‌بر گرفتن بازخورد از فشردن هر کلید، حس بهتری هم در زمان تایپ‌کردن داشته باشید.

صفحه نمایش لپ‌تاپ Aero 14 OLED

صفحه‌نمایش به‌راحتی می‌تواند عیار برچسب «مناسب Creator» یک لپ‌تاپ را مشخص کند. گیگابایت برای Aero 14 از نمایشگر +QHD و ۱۴ اینچی OLED با وضوح 2.8K و نرخ نوسازی ۹۰ هرتز استفاده می‌کند. نسبت طول به عرض نمایشگر، ۱۶:۱۰ انتخاب شده است تا فضای بیشتری برای استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف در دسترس کاربران قرار بگیرد. به گفته‌ی گیگابایت، نمایشگر پوشش ۱۰۰ درصدی فضای رنگی DCI-P3 را فراهم می‌کند که برای طراحان گرافیک و تدوینگران ویدئویی نکته‌ی مهمی به‌شمار می‌رود.

سرعت پاسخ‌دهی صفحه ۰٫۲ میلی‌ثانیه عنوان شده است که حتی برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیز عدد قابل توجهی به‌شمار می‌رود. ضمناً گیگابایت، یکپارچگی کیفیت تصویر در صفحه‌نمایش را ۹۵ درصد اعلام می‌کند که به معنی داشتن روشنایی، کنتراست و رنگ‌های یکسان و یک‌دست در تمام سطح صفحه خواهد بود. دیگر نکات مهم درباره‌ی صفحه‌نمایش Aero 14، حداکثر روشنایی ۶۰۰ نیتی و رنگ‌های مشکی عمیق با روشنایی ۰٫۰۰۰۵ نیت (طبق اعلام گیگابایت) هستند.

با بررسی حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش لپ‌تاپ جدید گیگابایت در زومیت، به عدد ۶۵۱ نیت میرسیم که حتی بیشتر از عدد اعلامی خود گیگابایت است. این صفحه روشن‌تر از نمایشگر گلکسی‌بوک ۳ اولترا و همچنین مک‌بوک پرو ۲۰۲۲ اپل به‌حساب می‌آید که در نوع خود بسیار جالب به‌نظر می‌رسد.

شاید تنها نکته‌ی قابل تأمل، مات‌نبودن نمایشگر باشد که البته در صفحه‌های OLED امری رایج به‌حساب می‌آید. از آنجا که سازندگان لپ‌تاپ‌ها ترجیح می‌دهند صفحه‌نمایش دستگاه‌ها در درخشان‌ترین حالت خود باشد و از سویی پنل‌های OLED حداکثر روشنایی کمتری نسبت به رقبای خود دارند، اضافه کردن یک لایه‌ی مات منطقی به‌نظر نمی‌رسد. با این حال برای کار کردن در فضاهای بسته و خارج از مسیر مستقیم نور خورشید، با نمایشگر براق دستگاه مشکلی نخواهید داشت.

دورخیز برای شکست مک‌بوک پرو

سخت افزار لپ‌تاپ Aero 14 OLED

هرچند Aero 14 یک لپ‌تاپ گیمینگ به‌حساب نمی‌آید؛ اما این نکته هرگز به‌معنی داشتن سخت‌افزار ضعیف نیست. گیگابایت در این لپ‌تاپ از پردازنده‌ی Core i7 – 13700H استفاده می‌کند که در سال ۲۰۲۳ معرفی شده و دارای ۱۴ هسته‌، شامل ۶ هسته‌ی پرقدرت و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف است و حداکثر فرکانس آن در حالت توربو به ۵ گیگاهرتز می‌رسد. توان طراحی حرارتی (TDP) پردازنده با ۴۵ وات و حداکثر توان آن در حالت توربو نیز با ۱۱۵ وات برابری می‌کند.

عملکرد خام CPU در دلِ لپ‌تاپ Aero 14 OLED تقریباً با گلکسی‌بوک ۳ اولترا (مجهز به پردازنده‌ی یکسانِ Core i7-13700H) برابری می‌کند.

در سوی دیگر، عملکرد گرافیک مجزای RTX 4050 مطابق انتظار با آنچه از گلکسی‌بوک ۳ اولترا با همین پردازنده مشاهده کردیم، برابری می‌کند. این گرافیک مشخصاً قدرت خیره‌کننده‌ی پردازنده‌هایی مثل RTX 4070 یا RTX 4080 در لپ‌تاپ‌های غول‌پیکر گیمینگ را ندارد؛ اما همان‌طور که در ادامه نیز مشاهده می‌کنید، در کاربری‌های حرفه‌ای، نیازتان را برآورده می‌کند.

برخلاف لپ‌تاپی مانند Zenbook 14 OLED که به‌لطف استفاده از تراشه‌ی Core Ultra 7 155H اینتل، عملکردی یکسان در زمان اتصال به برق و استفاده از باتری از خود نشان می‌دهد، Aero 14 چنین وضعیتی ندارد.

گیگابایت Aero 14 OLED گروه هدف خود را به خوبی مشخص کرده است و سخت‌افزار لازم برای راضی نگه‌داشتن این گروه هدف را نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. کاربرانی که گیگابایت آن‌ها را در گروه Creator قرار می‌دهد احتمالاً افرادی هستند که برای انجام امور تخصصی نیازمند لپ‌تاپی با نمایشگر باکیفیت، سخت‌افزار قدرتمند، سبک‌وزن، قابل حمل، دارای طراحی زیبا و خوش‌ساخت هستند و Aero 14 هم تمامی شرایط برای تبدیل‌شدن به انتخاب اول این کاربران را دارد.

کد خبر 742790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.