مشکلات و اعتراضات زیست‌محیطی سد چمشیر بررسی می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: مشکل خاصی در وضعیت زیست‌محیطی سد چمشیر وجود ندارد و در صورت وجود مشکلات بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، آرش مصلح عصر امروز _شنبه، نوزدهم فروردین_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قبل از احداث سد چمشیر EC رودخانه زهره بیشتر از سه هزار بوده است، اما این مهم اکنون به دو هزار و ۱۸ رسیده است، بنابراین وضعیت EC آب بهتر است و حجم آب رودخانه در وضعیت بهتری قرار دارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حجم مخزن سد چمشیر ۶۵۴ میلیون متر مکعب است، افزود: رودخانه زهره در جریان است و بر اساس آمار و گزارش‌ها، پس از احداث سد چمشیر، رهاسازی آب رودخانه و میزان آب رودخانه در پایین دست بیش از میزانی بوده که رودخانه در سال‌های گذشته در این زمان از سال آب داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، گفت: رهاسازی آب بر اساس درخواست کشاورزان و درخواست سازمان محیط زیست انجام می‌گیرد و در حال حاضر سد چمشیر نقش تنظیم دبی آب رودخانه را دارد.

وی تصریح کرد: منطقه گرمسیر بافت جنگلی ندارد، اما درخت گَز در حاشیه رودخانه و جایی که رطوبت وجود داشته باشد می‌روید، چنانچه سد چمشیر نبود سیلاب وارد رودخانه می‌شد و همه این درختان گز که در حاشیه رودخانه سبز شده‌اند با خود می‌برد و آن‌ها را تخریب می‌کرد، اما اکنون پوشش گیاهی گز در بیشه‌ها بیشتر شده‌است و حتی مردم خیرآباد که آب سد کوثر از آنجا عبور می‌کند، بخاطر وجود گزهایی که در منطقه بلند شده‌اند گلایه می‌کردند.

مصلح خاطرنشان کرد: پایین دست سد چمشیر هیچ‌گونه جنگل و گیاهی وجود ندارد، تنها چیزی که وجود دارد بافت گیاهی گز هست، که عمدتاً در فصل بهار و تابستان رشد می‌کنند و باید ببینیم در هفته‌های آینده این منطقه چه شکلی می‌شود.

وی افزود: سد چمشیر از بهمن ماه ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۳۰۹ میلیون متر مکعب سیلاب را کنترل کرده است در واقع سدهای استان کهگیلویه و بویراحمد سیلاب را می‌گیرند و کنترل می‌کنند و در زمان نیاز، کم کم آن را آزاد می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر کسی در جایگاه اعتراض باشد، سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی یا مردم پایین دست سد هستند که تاکنون هیچ اعتراضی نشده‌است و حتی اداره کل محیط زیست اعلام کرده که پرندگان سیبری روی سد چمشیر آمده‌اند، قطعاً شرایط اکوسیستمی خوب بوده که این اتفاق افتاده است اگر سازمان محیط زیست اعتراضی به‌خاطر وضعیت اکوسیستم منطقه داشته باشد، اعتراض می‌کند.

کد خبر 742318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.