ابتکار شهر اروپایی برای ترویج کتابخوانی در مناطق دورافتاده

کتابخانه وارنا در بلغارستان، در تلاش برای ترویج کتاب‌خوانی ضمن افزایش پایداری در سراسر مرزهای خود، کتاب‌ها را با دوچرخه‌های باری تحویل می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کتابخانه منطقه‌ای بندر ساحلی وارنا در بلغارستان از ایده خود برای ترویج کتاب‌خوانی و افزایش پایداری به‌صورت هم‌زمان رونمایی کرد. کتابخانه یادشده در این راستا با دوچرخه‌های باری کتاب‌های درخواستی را تحویل می‌دهد و نام این جدیدترین خدمات ارائه‌شده خود را بیبلیوبایک گذاشته است.

ابتکار شهر اروپایی برای ترویج کتابخوانی در مناطق دورافتاده

این رویکرد نوآورانه به‌طور ویژه مادران دارای فرزند و سالمندان ساکن در مناطق دور افتاده را هدف قرار می‌دهد و برای افراد دارای آسیب‌های جسمی نیز مفید واقع می‌شود. هدف آن نیز این است که با در دسترس‌تر کردن کتاب برای خوانندگانی که امکان مراجعه به ساختمان کتابخانه را ندارند، سرانه مطالعه را درون مرزهای خود افزایش دهد. این نهاد خاطرنشان کرده است که مؤسسات سنتی لزوماً از پایداری عقب نمی‌مانند و می‌توانند با طرح‌های ابتکاری ساده هم‌چون طرح حاضر در مسیر پایداری گام بردارند. خدمات ارائه‌شده نیز نمونه‌ای از قرار دادن حمل‌ونقل عمومی پایدار در خدمت نهادهای سنتی است.

کتابخانه وارنا تأکید کرد که این سرویس بسته به شرایط آب‌وهوایی، به‌صورت فصلی و طی ماه‌های آوریل تا نوامبر در دسترس خواهد بود و علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی برای دریافت کتاب‌های مورد نظر خود باید آن‌ها را به‌صورت دیجیتالی از طریق کاتالوگ الکترونیکی کتابخانه درخواست دهند. سپس کتاب‌ها طبق یک برنامه از پیش تعیین‌شده با دوچرخه باری به سه مکان در سراسر وارنا تحویل داده می‌شوند. این نقاط با توجه به زیرساخت‌های موجود دوچرخه در پایتخت ساحلی بلغارستان انتخاب شده است و هر سه در مکان‌های عمومی روح‌بخشی مانند پارک‌ها قرار دارند که بیشتر مادران صاحب کودکان نوپا و سالمندان در آن تردد دارند.

ابتکار شهر اروپایی برای ترویج کتابخوانی در مناطق دورافتاده

اقدام فعلی بخشی از تلاش مستمر پایداری کتابخانه وارنا است که در سال ۲۰۰۸ با معرفی کتابخانه دیجیتال آغاز شد. به‌تازگی نیز کتاب‌خوان‌ها می‌توانند تأیید رزرو خود را به جای کاغذ، از طریق ایمیل دریافت کنند. این کتابخانه منطقه‌ای دو سال پیش نیز یک سرویس دسترسی را معرفی کرد که امکان امانت گرفتن کتاب‌ها را در خارج از ساعات کاری با رزرو آنلاین و بازپس‌گیری آن‌ها را در قفسه‌هایی ارائه می‌دهد که به‌صورت ۲۴ ساعته در طول هفت روز هفته در دسترس هستند.

کد خبر 741850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.