روز جهانی قدس و ضرورت حمایت جهانی از مسئله فلسطین

وزیر امور خارجه کشورمان در یادداشتی نوشت: امروز بیش از هر زمان دیگری ضروری است که عناصر تحقق بخش نسل‌زدایی و کشتار جمعی در حال اِعمال توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه، مورد توجه مجامع بین‌المللی، شورای امنیت سازمان ملل و دیوان بین‌المللی دادگستری و کیفری قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در یادداشتی به مناسبت روز قدس نوشت:

«امسال در شرایطی به استقبال روز جهانی قدس می‌رویم که بشریت شاهد یکی از بزرگ‌ترین جنایات و نسل‌کُشی‌های تاریخ است. بی شک اقدامات صهیونیست‌ها را می‌توان نقض بدیهی‌ترین مبانی حقوق انسانی و مصداق آشکار جنایات ترکیبی علیه بشریت، نسل‌کُشی، آپارتاید و پاکسازی قومی دانست.

فاجعه عمیق انسانی که طی ۶ ماه اخیر در فلسطین و بویژه غزه شکل گرفته، جلوه تأسف‌بار و غم‌انگیز دیگری از تضییع تاریخی حقوق ملت مظلوم و مقاوم فلسطین، نقض قوانین و مقررات بین‌المللی در گستره جغرافیایی سرزمین اشغال شده یک ملت و اِعمال صریح زور و انواع جنایات شناخته شده بین‌المللی علیه صاحبان اصلی سرزمین فلسطین توسط رژیم موقت و نامشروع اسرائیل است.

این روزها نه تنها زنان و مردان بی‌گناه و کودکان بی‌پناه و معصوم فلسطینی از سوی این جنایتکاران به خاک و خون کشیده می‌شوند، بلکه بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و امدادی، مساجد و کلیساها نیز از شرّ مقامات و نظامیان این رژیم جعلی و حیوان صفت در امان نیستند و بی شک اقدامات صهیونیست‌ها را می‌توان نقض بدیهی‌ترین مبانی حقوق انسانی و مصداق آشکار جنایات ترکیبی علیه بشریت، نسل‌کُشی، آپارتاید و پاکسازی قومی دانست.

تداوم نسل‌کشی و انواع جنایات جنگی در باریکه غزه، قتل عام بیش از ۳۳ هزار نفر از فلسطینیان طی حدود ۶ ماه که اکثریت آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، در کنار ممانعت رژیم جعلی اسرائیل از ارسال کمک‌های انسانی و مواد غذایی به سراسر نوار غزه و استفاده رژیم از گرسنگی دادن ساکنان غزه با هدف تداوم نسل‌کشی زنان و کودکان و کوچاندن اجباری آنان به سوی صحرای سینای مصر و اراضی اردن، زنگ خطر وقوع بی‌سابقه‌ترین فاجعه انسانی قرن حاضر را به صدا درآورده است.

اکنون به روشنی مشخص است که یکی از اهداف خطرناک رژیم اسرائیل در محاصره کامل نوار غزه و ممانعت از ارسال کمک‌های فوری و کافی انسانی، ایجاد شرایط فروپاشی اجتماعی و مدنی و از میان بردن همه آثار حیات و هویت فلسطین تاریخی و تمدنی است. تلاش برای کوچاندن اجباری ساکنان نوار غزه گواه روشنی بر سیاست خبیثانه‌ی رژیم جنایتکار صهیونیستی در نابودی عامدانه‌ی ملت و هویت فلسطین است.

امروز بیش از هر زمان دیگری ضروری است که عناصر تحقق بخش نسل‌زدایی و کشتار جمعی در حال اِعمال توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه، مورد توجه مجامع بین‌المللی، شورای امنیت سازمان ملل و دیوان بین‌المللی دادگستری و کیفری قرار گیرد و اقدامات بازدارنده و تدابیر تنبیهی مؤثر در این زمینه انجام شود.
مضافاً اینکه به عنوان یک اقدام فوری و حیاتی، ضروری است با کمک سازمان ملل متحد، صلیب سرخ جهانی، جامعه جهانی، معبر رفح و سایر معابر انسانی هرچه سریع‌تر به طور کامل بازگشایی شود تا شرایط لازم برای تداوم حیات زنان و کودکان و مردم غزه فراهم گردد.

ما در مجامع بین‌المللی در گفت‌وگوی مستمر با دبیرکل سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی در حوزه‌ی همکاری‌های بشردوستانه، رایزنی‌های گسترده‌ای داشته‌ایم. در تمامی این گفت‌وگوها و همچنین با کشورهای اسلامی، اولویت کمک‌رسانی همزمان با ضرورت توقف جنگ مورد تاکید جدی قرار گرفته است. البته شاهدیم که دبیرکل سازمان ملل و رئیس سازمان صلیب سرخ جهانی گام‌های مهمی را برداشته‌اند اما در مجموع به دلیل همراهی کامل کاخ سفید و برخی دولت‌های غربی با رژیم اسرائیل، تاکنون این تلاش‌های انسان دوستانه به نتیجه مطلوب نرسیده است.

جای بسی تأسف است که با وجود گذشت حدود ۶ ماه از حملات ددمنشانه‌ی رژیم غاصب صهیونیستی علیه نوار غزه، شاهد یک بی‌عملی مزمن از سوی جامعه بین‌المللی به خصوص سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان که وظیفه اصلی آن تأمین صلح و امنیت بین‌المللی است، هستیم و کاملاً روشن است که آمریکا یک طرف اصلی در استمرار جنگ و عدم پایان‌بخشی به آن بوده است! از سوی دیگر انتظار این بود که سازمان همکاری اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و ابزارهای فشار خود، نقش بازدارنده خود را در توقف جنگ ایفا کند اما به رغم برگزاری نشست‌های مختلف، این سازمان همچنان فاقد نقش‌آفرینی مؤثر و مورد انتظار در این زمینه بوده است.

امیدواریم در طول ایام باقیمانده از ماه مبارک رمضان، با همت کشورهای اسلامی و مسؤلیت پذیری عملی جامعه جهانی، نسبت به گسیل کمک‌های انسان‌دوستانه و نجات مردم مظلوم غزه از قحطی اقدام جدی انجام شود. همچنین امیدواریم به برکت این ماه شریف، وحدت و انسجام منطقه‌ای، اسلامی و بین‌المللی و تلاش‌های جهانی برای حمایت مؤثرتر از ملت مظلوم فلسطین بیش از هر زمان دیگری متجلی گردد و شاهد شکل‌گیری اقدامات جدی، اثربخش و بازدارنده منطقه‌ای و بین‌المللی برای پایان بخشیدن به تداوم وحشی‌گری رژیم آپارتاید و تروریستی صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین باشیم.

تردیدی نیست که به رغم شرایط دردناک انسانی و وضعیت جنگی حاکم بر سرزمین‌های فلسطینی، مردم مسلمان فلسطین و ساکنان نوار غزه و کرانه باختری با اراده و ایمانی مستحکم در دفاع از وطن خود و حقوق طبیعی و مورد اعتراف بین‌المللی خویش ایستاده‌اند و مقاومت در برابر رژیم اشغالگر و جنایت پیشه را با صلابت ادامه خواهند داد. اینک سراسر جهان داغدار وضعیت فلسطین و مردم مظلوم اما مقتدری است که اوضاع اسفبار آن‌ها آئینه تمام نمای مصائب بشریت و انسان‌های آزاده جهان است.

رجاء واثق داریم در این برهه تاریخی همه‌ی انسان‌های آزادی خواه و صلح جوی جهان خواستار تمهید زمینه‌های لازم از سوی جامعه جهانی بویژه سازمان ملل متحد و کشورهای اسلامی برای برداشتن گام‌های عملی، به سوی صلح پایدار، تأمین کامل حقوق پایمال شده فلسطینیان و پایان بخشیدن به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه غربی هستند.

جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به ضرورت استیفای حقوق کامل ملت فلسطین و پایان بخشیدن به بزرگترین و دردناک‌ترین اشغالگری قرن حاضر، با افتخار در طول چند دهه متمادی در کنار مردم فلسطین ایستاده است و با تاکید بر اهمیت مساله فلسطین به عنوان مهمترین مساله جهان اسلام و با تاکید بر ضرورت توجه جامعه جهانی به اشغالگری به عنوان ریشه حقیقی و بنیادین بحران در غرب آسیا و نیز رژیم صهیونیستی به عنوان مهمترین عامل ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه، معتقد به ضرورت حل ریشه‌ای این بحران مزمن تاریخی و زخم عمیق وارده بر پیکره و وجدان بشریت و جهان اسلام است.

روز جهانی قدس، که ابتکار امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران برای توجه مسئولانه همه جهانیان به مسئله فلسطین است، علاوه بر آنکه فرصتی مهم برای اعلام همبستگی یکپارچه و جهانی با مردم مظلوم فلسطین و ابراز نفرت و انزجار از رژیم غاصب صهیونیستی و محکوم کردن حامیان این رژیم جعلی و جنایتکار است، بلکه فرصتی بسیار مغتنم برای توجه مسئولانه به ریشه‌های حقیقی بحران قدیمی و دردناک فلسطین است.

اشغالگران صهیونیست و حامیان شناخته شده این رژیم با تمرکز بر عملیات طوفان الاقصی -که واکنشی ناگزیر از سوی ملت فلسطین به انواع جنایات و تضییع حقوق طبیعی و کشتار و سرکوب آنان و نیز اهانت به قدس شریف و مقدسات اسلامی بوده است- به دنبال متهم سازی مقاومت و ملت فلسطین به عنوان آغازگر جنگ جاری علیه غزه هستند و ناشیانه تلاش در انحراف اذهان عمومی جهان از حقیقت و ریشه حقیقی بحران فلسطین می‌کنند، در حالی که ریشه حقیقی بحران در ۷۵ سال اشغالگری سرزمین فلسطین توسط رژیمی جعلی و بی‌ریشه و نقض حقوق اساسی و طبیعی و قانونی یک ملت اصیل نهفته است. مادام که ریشه اصلی بحران مورد توجه جدی و اقدام مسئولانه برای درمان قرار نگیرد، صلح و امنیت پایدار در منطقه و جهان شکل نخواهد گرفت.

روز جهانی قدس فرصتی برای اندیشیدن برای یک راه حل واقعی مسئولانه و پایدار است. جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حق طبیعی و ذاتی ملت فلسطین برای مقاومت مشروع در برابر ظلم و اشغالگری، در اقدامی مسئولانه با طرح ابتکار دموکراتیک برای مسئله فلسطین و ثبت آن در سازمان ملل متحد، معتقد است که در صورت برگزاری رفراندوم، با کمک سازمان ملل میان ساکنان اصیل فلسطین شامل مسیحی، مسلمان و یهودی، این راهکار می‌تواند پایان‌بخش قدیمی‌ترین و دردناک‌ترین بحران یک قرن اخیر در منطقه و جهان باشد.»

منبع: ایرنا

کد خبر 741718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.