مساجد را مومنان معتقد به خدا و روز قیامت آباد می‌کنند

امام جمعه قزوین گفت: شکوه مساجد به آدم‌هایی است که در آن وارد می‌شوند؛ بنابراین مساجد را آن‌هایی که ایمان به خدا و روز قیامت دارند، آباد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی بعدازظهر امروز -چهارشنبه پانزدهم فروردین- در تبیین آموزه‌های قرآنی شب قدر که در مسجد امام خمینی (ره) صورت گرفت، اظهار کرد: ما در شب قدر باید با خدا ارتباط بگیریم، اعمال سال گذشته خود را بررسی کرده و برای سال آینده خود برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: امام صادق (ع) فرمود ماه‌ها نزد خدا ۱۲ تا هستند، گل سر سبد و نورانی‌ترین ماه‌ها، ماه رمضان است، قلب ماه رمضان هم لیله‌القدر است، در برترین و بالاترین شب‌های ماه رمضان خدا قرآن را نازل کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: مردم طبق عادت معمولاً از کلمه لیالی قدر (شب‌های قدر) استفاده می‌کنند، در قرآن و احادیث تکیه‌ای روی این کلمه نیست، ما شب‌های احیا داریم اما شب‌های قدر نداریم، تمام طول سال و همه شب‌های زندگی ما می‌توانند شب احیا باشند.

عابدینی اضافه کرد: هرچند که شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان جایگاه خاصی دارند، هر شبی که به غفلت نگذرد، با خدا راز و نیاز داشته باشیم و با قرآن سروکار داشته باشیم شب احیاست. اما شب قدر فقط یک شب است، اینکه برخی می‌گویند هر شب، شب قدر است اگر قدر بدانیم، این جمله اشتباه است.

وی ادامه داد: روایات ما را راهنمایی می‌کنند که این شب‌های احیا هر کدامشان در موفقیت ما چقدر اثر دارند، در حدیث گفته‌اند شب نوزدهم شب اندازه‌گیری است، یعنی همان طور که وقتی می‌خواهیم لباسی بدوزیم، خیاط در ابتدا اندازه‌های ما را می‌گیرد، در این شب هم نیازها و خواسته‌های ما و آنچه که سعادت ما را تأمین می‌کند، مشخص می‌شود.

امام جمعه شهر قزوین با بیان اینکه شب بیست‌ویکم این اندازه‌ها محکم و قطعی می‌شوند، گفت: در واقع در شب بیست‌ویکم این اندازه‌ها محکم و قطعی می‌شوند و برای شب بیست‌وسوم آماده می‌شود که در این شب این اندازه‌ها امضا می‌شوند.

عابدینی اضافه کرد: در شب قدر ۳ کار مهم را باید حواسمان باشد، نخست ارتباط با خداست، همین دعاهایی که می‌خوانیم یعنی با خدا ارتباط برقرار می‌کنیم، شما وقتی یک وسیله برقی را می‌خواهید روشن کنید باید آن را متصل به برق کنید، در شب قدر هم اتصالمان به منبع الهی باید مشخص باشد، همه دعاها برای همین است که ارتباط ما با خدا برقرار شود.

وی ادامه داد: به امام زمان (عج) می‌گوئیم اگر سرداران و مستشاران ما را در کنسولگری ایران در سوریه به شهادت رساندند، ما پای کار شما هستیم. همچنین باید به آقا بگوییم این سرداران حسنات شما هستند، وقتی خدا این حسنات را به میدان می‌آورد، به جای هر کدامشان ده نفر یا ده‌ها نفر به پا می‌خیزند تا نشان بدهند ما وفادار به آن حضرت و زمینه‌ساز عدالت‌گستر جهانی هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: بنابراین ما باید پای کار قرآن، امام زمان (عج)، دین، رهبر حکیم انقلاب اسلامی و مساجد باشیم، شکوه مساجد به آدم‌هایی است که در آن وارد می‌شوند، مساجد را آن‌هایی که ایمان به خدا و روز قیامت دارند، آباد می‌کنند.

عابدینی تصریح کرد: علامه مجلسی فرموده‌اند در احادیث معتبره آمده که روز لیله‌القدر هم مثل شب قدر قیمت و ارزش دارد و یک فرصت ویژه است، گویا فضیلت قدر ۲۴ ساعت است که بخشی از آن در شب و بخشی از آن در روز قرار دارد، بنابراین سفارش شده که قدر روز قدر را هم بدانیم و احترام برای آن قائل باشیم.

وی با بیان اینکه ولایت امیرالمؤمنین (ع) در شب قدر نازل می‌شود، ادامه داد: این مسئله دلیل روایی دارد؛ به طوری که پیامبر (ص) در حدیث ثقلین فرمودند من دو چیز گرانبها در میان شما به یادگار باقی می‌گذارم، یکی قرآن و دیگری عترت و در ادامه فرمودند قرآن و اهل بیت (ع) محال است از هم جدا باشند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: وقتی این دو محال است که از هم جدا باشند؛ بنابراین همان طور که قرآن در شب قدر نازل شده است، پس با توجه به همین حدیث، ولایت امیرالمؤمنین (ع) و اهل بیت (ع) هم در همین شب نازل شده است. در حدیث از امام صادق (ع) نقل شده که حضرت فرمودند ولایت امیرالمؤمنین (ع) در شب قدر نازل شده است.

کد خبر 741431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.