افزایش جریمه رانندگان حادثه‌ساز با هدف بازدارندگی/ هوشمندسازی فرایند جریمه متخلفان

سخت‌گیری‌ها و افزایش جریمه برای رانندگان حادثه‌ساز جزو ضروریات قوانین پیشگیرانه جامعه مدنی به حساب می‌آید و هدف از آن بازدارندگی از تخلفات و بروز حوادث ناشی از رانندگی پرخطر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آخرین تغییرات مربوط به نرخ جریمه تخلفات رانندگی مربوط به سال ۱۳۹۴ بوده و در هشت سال گذشته با وجود افزایش تورم، این نرخ‌ها ثابت مانده بود؛ همین امر سبب شد تا جریمه‌های رانندگی چندان برای رانندگان متخلف بازدارنده نباشد.

نتیجه این تخلفات در بروز حوادث منجر به مصدومیت و فوت راننده، سرنشین و حتی عابران پیاده مشهود است؛ به طوری که بر اساس اعلام پلیس راه کشور در ۱۱ ماه سال گذشته بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

به گفته سردار حسن مؤمنی، در بیش از ۸۰ درصد تصادفات جاده‌ای نقش چهار عامل اصلی «سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، توجه نکردن به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی» مشهود است که عامل انسانی دارد.

به طور ویژه در ایام نوروز که زمان اوج ترددهای جاده‌ای است، آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای روندی افزایشی دارد؛ بر این اساس، در نوروز ۱۴۰۲، ۱۲۱۷ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و در نوروز سال جاری نیز تا هفتم فروردین تعداد کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای به ۵۱۰ نفر رسید.

با این رویکرد از ماه‌ها پیش پلیس درخواست به‌روزرسانی جرایم رانندگی را مطرح کرد که این مهم در نخستین جلسه هیئت دولت به تصویب رسید و در روزهای آینده به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

جرایم موجود رانندگی بازدارندگی ندارند

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در آخرین روز اسفند سال گذشته با اشاره به موافقت دولت برای افزایش جرایم رانندگی اظهار کرد: جرایم باید خاصیت بازدارندگی داشته باشند، اما جرایم کنونی در رانندگی این خاصیت را ندارند.

وی افزود: فراجا به درستی پیشنهاد افزایش جرایم رانندگی را برای افراد متخلف مطرح کرده است تا برای این افراد جرایم بیشتری پیش‌بینی شود، البته در مقابل تشویق را هم برای افرادی که رانندگی ایمن دارند، در نظر خواهیم داشت.

افزایش جریمه رانندگان حادثه‌ساز با هدف بازدارندگی/ هوشمندسازی فرایند جریمه متخلفان

اعمال افزایش مبالغ جریمه رانندگی از ۲۵ فروردین ماه

سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ در این خصوص اظهار کرد: بنا بر تصویب طرح افزایش مبالغ جرایم رانندگی و تخلفات حادثه‌ساز از سوی هیئت دولت و بنا بر شرایط موجود و آمادگی ۱۰۰ درصدی زیرساخت‌های این طرح از سوی پلیس و تمام سازمان‌های مرتبط در این خصوص از ۲۵ فروردین شاهد اعمال این تغییرات در سطح کشور خواهیم بود.

وی در ادامه با تاکید مجدد بر نگاه بازدارندگی این افزایش جرایم رانندگی افزود: نگاه پلیس و تمام سازمان‌ها نگاهی بازدارنده در خصوص تخلفات حادثه‌ساز است و به هیچ وجه منفعت مالی آن مدنظر نبوده است، به همین دلیل هرکدام از تخلفات بر اساس متغیرها میزان حادثه‌ساز بودنشان ارقامشان تغییر کرده است تا از این روش بتوانیم در مقابل افراد متخلف ایستاده و از جان و مال شهروندان قانون‌مدار حفاظت کنیم.

رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص نحوه انتشار جدول نرخ جرایم رانندگی گفت: این جدول ابتدا در تاریخ ۲۵ فروردین در یک روزنامه رسمی چاپ و سپس از سوی رسانه‌های سمعی و بصری به اطلاع مردم خواهد رسید.

سردار حسینی در ادامه با اشاره به جمع‌آوری تمام تجهیزات فیزیکی اعمال جریمه و خروج آن‌ها از دستور کار پلیس راهور افزود: تمامی مراحل اعمال جریمه در سال جدید به صورت هوشمند انجام شده و بر اساس این موضوع اگر فردی نسبت به اعمال جریمه خود اعتراض داشته باشد می‌تواند در سایت پلیس راهور ۱۲۰ یا با حضور در دفاتر پلیس ۱۰+ شکایت خود را ثبت کند تا در خصوص آن رسیدگی‌های لازم صورت گیرد.

کاهش جان‌باختگان تصادفات و پیشگیری از داغدار شدن خانواده‌ها با افزایش مبالغ جریمه

سرهنگ عین‌الله جهانی، جرم‌شناس و کارشناس عالی حوزه پلیس راهور و تصادفات در خصوص تأثیرات مثبت و قابل توجه افزایش جرایم رانندگی اظهار کرد: هنگامی که صحبت از بازدارنده بودن قانون به میان می‌آید بدین معنا است که متخلف با یک حساب سرانگشتی هزینه فایده یک تخلف را محاسبه و به این نتیجه برسد که آثار و تبعات قانونی ارتکاب تخلف بسیار بالاتر از بهره یا سودی خواهد بود که ممکن است عایدش شود و اینجا است که خودبه‌خود از ارتکاب آن منصرف خواهد شد.

وی با اشاره به آمار تصادفات به دلیل تخلفات حادثه‌ساز در کشور افزود: وقتی راننده متخلف، مرتکب سرعت غیرمجاز می‌شود، به عواقب ویرانگر آن بی توجه است و مبلغ جریمه فعلی نیز برای او بسیار ناچیز بوده و بازدارنده نیست، بنابراین جان خود و سرنشینان وسیله نقلیه و دیگر استفاده‌کنندگان از راه را به خطر می‌اندازد.

این جرم شناس و حقوقدان با تاکید بر اهمیت عملکرد مسئولان در خصوص برخورد کیفری با مرتکبان تخلفات حادثه‌ساز عنوان کرد: راننده متخلف باید اطمینان حاصل کند اگر تخلفی را مرتکب شد، به طور حتم اعمال قانون شده و تبعات سخت و سنگینی را باید بپردازد.

سرهنگ جهانی با اشاره به بررسی‌ها و تحلیل‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان پلیس راهور در خصوص علل اصلی وقوع تصادفات ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده است که تخلفاتی مانند سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، رانندگی در حالت مستی، دنده عقب در بزرگراه‌ها، دل‌خراش‌ترین تصادفات را رقم زده‌اند.

وی یادآور شد: اگر طرح و برنامه‌ای مانند افزایش مبالغ جریمه با نگاه بازدارندگی از تصادفات و ارتقای ایمنی مدنظر باشد، به طور حتم می‌توان به کاهش کشته‌های تصادفات و پیشگیری از داغدار شدن خانواده‌ها نیز امیدوار شد.

کارشناس عالی حوزه پلیس راهور و تصادفات اضافه کرد: برخوردهای شدیدتر مانند جریمه سنگین، توقیف وسیله نقلیه، ابطال گواهینامه و محرومیت‌های اجتماعی برای این قبیل رانندگان معدود که با حرکات مخاطره‌آمیز خود تهدید بزرگی به ایمنی، آرامش و سلامت مردم هستند از واجبات است.

افزایش جریمه رانندگان حادثه‌ساز با هدف بازدارندگی/ هوشمندسازی فرایند جریمه متخلفان

افزایش جریمه تنها راه حل ممکن نیست / آموزش و ترویج فرهنگ صحیح ترافیکی

سرهنگ جهانی با تاکید بر اهمیت نقش فرهنگ سازی در تمامی سطوح آموزشی کشور اظهار کرد: سازمان‌ها و نهادهای فرهنگ‌ساز مانند وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش، آموزش عالی، رسانه‌ها، صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی باید در سطح وسیعی اقدامات آموزشی و فرهنگی در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به منظور ترویج فرهنگ صحیح ترافیکی و اصلاح رفتارهای غلط در عبور و مرور را در برنامه‌های خود لحاظ کنند.

وی افزود: دلیل تاکید بر این موضوع این است که در سال‌های اخیر تأثیر برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در حوزه ایمنی مردم ملموس بوده، ولی این برنامه‌ها در حال حاضر بسیار محدود شده است.

معاون پیشین اجتماعی پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: افزایش جریمه تنها یکی از این مواردی است که می‌تواند تأثیر مستقیم بر کاهش آمار و ارقام جان‌باختگان و مصدومان سوانح رانندگی بگذارد، بنابراین توجه به این مهم باید به صورت مدام و مستمر صورت گیرد.

کد خبر 740472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.