در هفته‌های آتی شاهد جهش جدی تجارت ایران و ترکمنستان هستیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مقدمات سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در حال انجام است، گفت: در هفته‌های آینده شاهد جهش جدی تجارت ایران و ترکمنستان خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه نهم فروردین ماه پس از مذاکرات با مقامات عالی ترکمنستان در جمع خبرنگاران حاضر شد و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد؛ وزیر امور خارجه با اشاره به دیدار خود با رهبران عالی‌رتبه کشور ترکمنستان اظهار کرد: مروری بر چگونگی پیشرفت و اجرای آخرین توافقات بین سران دو کشور در تهران داشتیم؛ اتفاق نظر داشتیم در حوزه‌های انرژی، ترانزیت، حمل و نقل، علم و فناوری همکاری‌ها را توسعه بدهیم.

وی افزود: حجم تبادل تجاری ما به نحو رضایت‌بخشی در حال افزایش است و با توافقات امروز امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد یک جهش در حجم تبادل تجاری باشیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به رای‌زنی‌های صورت گرفته در خصوص موضوع آب و حق‌آبه ترکمنستان از سد دوستی که تحت تأثیر برنامه‌های بالادستی افغانستان قرار دارد، گفت: کمیته‌ای در این رابطه تلاش‌های جدی انجام خواهد داد تا اقدامات خارج از حوزه ایران و ترکمنستان بر منابع بالادستی حوزه آب تأثیری در حق‌آبه ایران و ترکمنستان در سد دوستی بر جای نگذارد.

وی تاکید کرد: پیش‌تر، همکاری‌هایی در حوزه برق و گاز وجود داشته که این همکاری‌ها را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: تعداد معدودی زندانی در دو کشور وجود دارد که در دیدار با رهبر ملی ترکمنستان توافق شد گام‌هایی را برای استرداد و تبادل زندانیان برداریم.

وی با اعلام این خبر که در آینده و در زمانی که توافق کردیم شاهد سفر رئیس‌جمهور به عشق آباد هستیم، افزود: طبعاً تا آن زمان ما و همکارانمان در وزارت خانه‌های دو کشور برای موفقیت این سفر گام‌های مؤثری را بر می‌داریم. یکی از اهداف این سفر فراهم کردن مقدمات سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان و اجرای توافقات گذشته و ارزیابی اجرای آن‌ها بوده است.

کد خبر 740058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.