نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد

در اولین جلسه هیئت وزیران و زودتر از سال گذشته، نرخ تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پیش از این و در سال ۱۴۰۲، مسئولان وزارت بهداشت از افزایش تعرفه‌های پزشکی خبر دادند و مطرح کردند که اگر این تعرفه‌ها اصلاح نشود، دچار معضل خواهیم شد و طبق اعلام معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، نرخ ویزیت رسمی افزایش یافته بر اساس سرجمع تعرفه‌ها، عددی نزدیک به ۵۰ درصد خواهد بود و نرخ جز فنی و جز حرفه‌ای از گلوبال سرجمع افزایش تعرفه‌ها نزدیک به ۴۰ درصد پیش‌بینی می‌شود.

رضا لاری‌پور، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، با اشاره به مصوبه شورای عالی بیمه مبنی بر رشد ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ که جهت تصویب نهایی باید به تصویب هیئت دولت می‌رسید، اظهار کرد: اگرچه تعرفه‌ها قبل از شروع سال جدید به هیئت دولت نرسید، اما سال جاری با پیگیری‌های رئیس کل سازمان نظام پزشکی و همراهی و همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در اولین جلسه هیئت وزیران و زودتر از سال گذشته، نرخ تعرفه‌ها تصویب شد.

وی افزود: با وجود اینکه عدد مصوب شورای عالی بیمه با حضور همه ذی‌نفعان، عدد ۴۶ درصد بود، اما این عدد در هیئت دولت با تغییراتی همراه شد، اما آنچه که مهم است آن است که سعی شده نرخ رشد برخی از اجزا تعرفه‌ای نظیر ویزیت و جز فنی و جز حرفه‌ای با نرخ رسمی تورم همراهی و همخوانی داشته باشد، چراکه در غیر این صورت بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها و ارائه دهندگان خدمات سلامت با آسیب بسیار شدید مواجه خواهند شد و خطر تعطیلی بسیاری از مطب‌ها و مراکز درمانی وجود دارد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ادامه داد: نرخ ویزیت رسمی افزایش یافته بر اساس سرجمع تعرفه‌ها، عددی نزدیک به ۵۰ درصد خواهد بود و نرخ جز فنی و جز حرفه‌ای از گلوبال سرجمع افزایش تعرفه‌ها نزدیک به ۴۰ درصد پیش‌بینی می‌شود تا به این ترتیب مراکز درمانی در سال ۱۴۰۳ با این نرخ تعرفه‌ای ادامه حیات حداقلی داشته باشند.

لاری‌پور گفت: به دلیل منجمد ساختن تعرفه‌ها در سالیان گذشته، هر گونه افزایش تعرفه‌ای حتی با این مقدار هم که برای اولین بار رخ داده و تلاش و همراهی بسیاری از ذی‌نفعان حتی بیمه‌های سراسر کشور را به دنبال داشته، اما همچنان این عدد تکافوی مراکز درمانی و جامعه پزشکی را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: از طرفی لازم است نرخ «تعدیل» که در مراکز استانی و مراکز کمتر برخوردار ممکن است توسط استانداران اعمال شود، برداشته شود و حتی در برخی مناطق کمتر برخوردار نرخ بالاتری از نرخ تعرفه مصوب به منظور ماندگاری جامعه پزشکی در نظر گرفته شود؛ امیدواریم تعرفه‌های جدید به سرعت ابلاغ شود و تعرفه‌های مصوب، از ابتدای فروردین مورد اعمال قرار گیرد.

نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد

تنها یک سوم تعرفه‌های پزشکی به عنوان دستمزد محسوب می‌شود

پیش از این، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به تصویب رشد ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ در شورای عالی بیمه سلامت اظهار کرد: افرادی که به این موضوع نگاه مغرضانه دارند باید بدانند که پایین بودن تعرفه‌های پزشکی به معنای دست بردن در جیب مردم است، چراکه هنگامی که نرخ تعرفه‌های پزشکی پایین باشد، بیمه‌ها، حق بیمه را پرداخت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه تنها یک سوم تعرفه‌های پزشکی به عنوان دستمزد محسوب می‌شود، افزود: مبلغی که به عنوان دستمزد در نظر گرفته می‌شود شامل دستمزد پزشکان و پرستاران است، همچنین دوم سوم باقیمانده برای سایر موارد یعنی هزینه هتلینگ، ملزومات و تجهیزات است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: طی سال‌های گذشته، تعرفه‌های پزشکی پایین بوده و این در حالی است که مسائلی مانند هتلینگ، قیمت غذا، ملزومات و تجهیزات پزشکی با افزایش نرخ تورم، افزایش می‌یابد؛ تعرفه‌های پزشکی در سال‌های گذشته به نحوی بوده که در حال حاضر قیمت ویزیت یک پزشک متخصص در بخش دولتی ۳۷ هزار تومان است.

کریمی درباره افزایش ۴۶ درصدی نرخ تعرفه‌های پزشکی گفت: افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی در واقع جبران گذشته و ۱۵ درصد افزایش تعرفه‌ها از سال گذشته باقی مانده است.

کد خبر 738980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم بازنشسته ۶۸ ساله IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    5 1
    افزایش حقوق بازنشستگی ۲۰ درصد! افزایش تعرفه خدمات درمانی ۴۶ درصد! جالب اینکه، هنوز تأثیر نرخ تورم در حقوق بازنشستگی معلوم نیست! وقتی حقوق یک بازنشسته، ریالی باشد و هزینه‌های حیات و مماتش دلاری، قافیه زندگیش به تنگ آمده و شطحیات خواهد بافت!
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    3 4
    سلام مسئولان محترم امر،ما کارگرنیستیم ،وقتی بدون کسرمالیات حقوق ما کارمندان 20درصد با 300مولفه هزینه درزندگی افزایش دارد وبعد ازکسرمالیات ودرهرخرید مالیات کسرمی گردد چرا باید تعرفه ها ،کرایه تاکسی ها و...35 تا40درصد افزایش یابد؟ چرا درکشوراینگونه شده که هرسال باید باید باید افزایش قیمت داشته باشیم هنوزحقوق کارمندان تعیین نشده تعرفه ها افزایش واجرا می یابد !!!! چه گناهی کرده ایم پزشکا ن 10سال نهایتا درس می خوانند و100سال باید ازافزایش و...داشته باشندآنهم با آن برخورد وعدم درمان مریض و... خواهشا می کنیم به مسئولان بفرمایید این مشکلات را برای همیشه حل کنند خسته شده ایم مگرسایر کشورها هم همینگونه است؟بماند که داروها بدون بیمه شده اند
  • ملت IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    0 1
    . افزایش حقوق ۲۰ درصد . تعرفه پزشکان ۳۵ تا ۴۵ درصد . اما ظاهرا تعرفه پزشکان عمومی ۱۰۰ درصد افزایش یافته دیگه وای به تعرفه پزشکان متخصص و فوق تخصص . احتمالا برای یکبار دکتر رفتن با هزینه آزمایش و دارو و احتمالا سونو گرافی یا سی اسکن باید حقوق یکماه را هزینه کنیم . یک پزشک عمومی نهایت وقتی که صرف یک بیمار مکند تازه اگر وجدان کاری داشته باشد ۵ دقیقه است که اکثر مواقع زیر ۵ دقیقه است
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    ۴ساله که تعرفه آموزشگاه‌های بهداشت اصناف ریالی افزایش نداشته اما تمامی صنوف وکارکنان دولت افزایش حقوق داشتند.مگر ما توی این مملکت خدمت نمی کنیم واینجا زندگی نمی‌کنیم.چرا نباید هیچ صنفی داشته باشیم.اگر نیروی کار بگیریم باید طبق قانون اداره کار حقوق وبیمه دریافت کنه اما جرا هیج کسی نمیگه آیا مدیر اموزشگاه بهداشت توی ماه اینقدر درآمد داره؟چرا هیچ کسی صدای ما رو نمی شنود.من جوان بعد از ۱۴سال زحمتی که کشیدم باید آموزشگاه رو تعطیل کنم.