ایران امسال بر سکوی نخست آسيا در توليد داروهاي بيوسيميلار می ایستد

خبرگزاری ایمنا: معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جمهوري اسلامي ايران تا پايان سال جاري به جايگاه نخست آسيا در توليد داروهاي بيوسيميلار دست مي يابد.

به گزارش ایمنا به نقل از وب دا، دكتر مصطفي قانعي بیان کرد: توسعه فناوري هاي مرتبط با علوم پزشكي در سالهاي اخير چشم انداز روشني را در خصوص ارتقای جايگاه كشور در عرصه صادرات محصولات با فناوري هاي پيشرفته را در پيش رو قرار داده است و در زمينه توسعه توليد و صادرات فناوري هاي پيشرفته پزشكي شامل دارو و تجهيزات پزشكي در يك برنامه پنج ساله و با صرف يك پنجم كل هزينه، در نظر است تمام دارو هاي وارداتي به كشور در داخل توليد شوند.
وی افزود: توليد دارو هاي وارداتي در داخل كشور ۳۰ تا ۴۰ درصد كاهش قيمت براي هر دارو را در پي خواهد داشت به طوري كه با توليد فاكتور هفت آنتي هموفيلي با صرف هزينه تقريبي ۱۵ ميليارد ريال به منظور توليد داخل، ۴۵۰ ميليارد ريال صرفه جويي ارزي در سال حاصل گرديده است و قيمت محصول در بازار به نصف كاهش يافته است.
معاون تحقيقات و فناوري با اشاره به توليد ۲۴ داروي بيوتكنولوژيك به نتيجه رسيده گفت: در صورت ادامه اين روند در كشور، جمهوري اسلامي ايران در انتهاي سال جاري به جايگاه نخست آسيا در توليد داروهاي بيوسيميلار دست خواهد يافت و با توليد داروهاي بيوتكنولوژيك بيش از ۶۲۰ ميليارد ريال در سال صرفه جويي اقتصادي حاصل خواهد شد.
قانعی گفت: صادرات محصولات با فناوري پيشرفته(HTE) مربوط به محصولاتي است كه توليد و توسعه آنها با صرف درصد بالايي از بودجه پژوهشي كشور انجام گرفته است و اين محصولات در كشور شامل رايانه، دارو و تجهيزات علمي و پزشكي و انواع ماشينهاي الكترونيك است كه بر اين مبنا كشور با صادرات سالانه ۵۸۰ ميليون دلار در رتبه ۵۳ جهان و كشور تركيه با صادرات سالانه ۷/۱ ميليارد دلار در جايگاه ۳۷ جهان قرار دارند، كه در صورت حفظ روند كنوني، پيش بيني مي شود در آينده اي نزديك فاصله ايران با كشور تركيه در صادرات محصولات با فناوري هاي پيشرفته از طريق صادرات دارو و تجهيزات پزشكي جبران شود.
سرپرست انستيتو پاستور ايران اضافه كرد: هم اكنون در زمينه تجهيزات پزشكي با فناوري بالا توليد استنت هاي قلبي، دستگاه ليزر پزشكي، توليد گازهاي طبي، دستگاه هاي راديولوژي و پروتزهاي ارتوپدي به اتمام رسيده است و توليد قطعات دستگاه ام. آر. آي، دستگاه شتاب دهنده خطي جهت درمان سرطان در مراحل پاياني است و در حوزه فرآورده هاي تشخيصي، ۲۰ كيت تشخيصي انواع بيماري ها در مجتمع توليدي انستيتو پاستور ايران در حال توليد است.
کد خبر 73803

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.