مردمی‌سازی راه برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی است

سخنگوی کمیسیون حقوق مجلس در مجلس در رابطه با شعار سال ۱۴۰۳ گفت: حتی از یک اشتغال خرد خانگی که با یک وام کوچک می‌تواند راه اندازی شود هم می‌توانیم مشارکت مردم را شاهد باشیم و قطعاً مردمی سازی راه برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی است.

محمدتقی نقدعلی در رابطه با شعار «جهش تولید با مشارکت مردمی» به عنوان شعار تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب در سال ۱۴۰۳ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ده سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را شعار اقتصادی قرار داده‌اند و بر آن تاکید کرده‌اند، زیرا در کنار تمام پیشرفت‌هایی که در عرصه‌های ملی، بین‌المللی، علم و فناوری و عمق استراتژیک داشته‌ایم و همچنین با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه اقتصاد، هنوز این پیشرفت‌ها نتوانسته کام مردم را شیرین کند و در عرصه مسکن، ازدواج، اشتغال و درآمد قابل قبول خانوارها تأثیر خودش را به طوری که سبب رضایت مردم شود نگذاشته است.

وی با بیان اینکه هرساله مقام معظم رهبری یکی از زوایای مسئله اقتصاد را به عنوان شعار سال مطرح می‌کنند گفت: بحث مردمی سازی حکمرانی و اقتصاد یکی از مباحثی است که تجربه آن را در ادوار مختلف انقلاب داشته‌ایم؛ دفاع مقدس و جنگ تحمیلی را مردم اداره کردند، فتنه‌ها و توطئه‌های مختلف داخلی و خارجی را مردم فرونشاندند و جلوی بسیاری از اتفاقاتی که می‌توانست انقلاب را با خطرات جدی مواجه کند با کمک مردم گرفته شد.

سخنگوی کمیسیون حقوق مجلس ادامه داد: در اصل ۴۴ قانون اساسی بحث مشارکت مردمی و بخش خصوصی مورد تاکید قرار گرفته است. وقتی کاری به دست دولت سپرده شد و در پیچ و خم‌های اداری و وضع قوانین دست و پاگیر افتاد در اکثر مواقع جوابگو نیست که نمونه آن دو شرکت خودروسازی بزرگ ما یعنی سایپا و ایران خودرو هستند، امروز در مسئله خودرو هزینه تولید بسیار بالا رفته است و اگرچه قصد داریم خودروی ارزان و با کیفیت تحویل مردم بدهیم اما لازمه آن این است که هزینه تولید پایین بیاید و این مسئله اصلاً رعایت نمی‌شود.

نقدعلی تصریح کرد: اگر ما به جای ورود مستقیم دولت این را واگذار کنیم به بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه مشکل تا حد زیادی رفع می‌شود.امروز ما بسیاری از عرصه‌ها را داریم که خصوصی سازی شده اما باز آن مجموعه‌ها به شکلی به دولت وابسته هستند، یعنی خصولتی شده‌اند.

وی افزود: علاوه بر این بسیاری از تسهیلات و امکانات باید به شکل گسترده در اختیار مردم قرار بگیرد، ما می‌بینیم که برای مثال بودجه تسهیلاتی را در نظر می‌گیرد اما در نهایت به دست مردم نمی‌رسد یا به دست بعضی از کانون‌های ثروت و قدرت می‌رسد و همین مانع از مردمی سازی واقعی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون حقوق مجلس درباره شیوه‌های مشارکت مردم در اقتصاد گفت: حتی از یک اشتغال خرد خانگی که با یک وام کوچک می‌تواند راه اندازی شود می‌توانیم مشارکت مردم را شاهد باشیم و قطعاً مردمی سازی راه برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی است.

نقدعلی در خصوص عملکرد مجلس یازدهم در زمینه بهبود وضع اقتصادی گفت: مجلس یازدهم در بحث اقتصاد، قانون‌های خوبی را مصوب کرد، برای مثال در زمینه اصلاح روند بودجه، بحث قانون جهش تولید دانش بنیان و قانون تولید مسکن قوانین خوبی تصویب شد، مسئله مسکن چیزی است که مستقیم بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد زیرا ۸ سال مسکن این کشور خوابیده بود و امروز این قانون به مرور زمان اثر می‌گذارد، قانون دیگری که وجود داشت تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بود که مستقیم بر رونق کسب و کارها و اشتغال تأثیر دارد.

وی در انتها بیان کرد: مجلس دوازدهم با عزم و اراده جدی‌تر و با قوت بالاتری مسئله اقتصاد را دنبال می‌کند و شعار سال که توسط مقام معظم رهبری به عنوان افق و چارچوب اصلی مشخص شد چراغ راه خواهد بود و قطعاً با انرژی بیشتر و با استعدادهای جدیدی که به مجلس اضافه شدند و پتانسیل بالایی دارند مجلس دوازدهم نیز در تحقق شعار سال یعنی بحث اقتصاد، معیشت و مشارکت مردم در جهت رفع مشکلات اقتصادی گام‌های مهمی را بر خواهد داشت.

کد خبر 737820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.