۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
گوگل دودل Google Doodle نوروزی شد

گوگل، نوروز ۲۰۲۴ را با یک گوگل دودل Google Doodle ویژه جشن گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گوگل به مناسبت فرارسیدن مناسبت جهانی نوروز ۱۴۰۳، لوگوی خود را نوروزی کرد. نوروز، واژه فارسی به معنای «روز نو» که به آن سال نوی ایرانی نیز می‌گویند، جشنی است که بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان آن را برگزار می‌کنند. این جشنی باستانی که ریشه در دین زرتشتی دارد، آغاز تقویم هجری شمسی ایرانی است و در اعتدال بهاری یا حوالی آن، معمولاً بین ۱۹ مارس تا ۲۱ مارس رخ می‌دهد.

این جشنواره عموماً در کشورهای حاشیه جاده ابریشم از جمله افغانستان، آذربایجان، هند، ایران، عراق، قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان برگزار می‌شود.

گوگل دودل Google Doodle نوروزی شد

نوروز ۲۰۲۴: تاریخ و زمان تحویل سال در کشورهای مختلف

نوروز نشانه آغاز اعتدال بهاری در نیمکره شمالی است و امسال در اول فروردین با لحظه دقیق اعتدال بهاری ساعت ۶ و ۳۶ دقیقه و ۲۶ ثانیه صبح در تهران جشن گرفته می‌شود. با این حال، سازمان ملل با تاکید بر اهمیت جهانی و اهمیت فرهنگی آن، روز ۲۱ مارس را به عنوان روز جهانی نوروز به رسمیت می‌شناسد.

از آنجایی که جشن نوروز از مرزها و زمان‌ها فراتر می‌رود، در ادامه چند زمان مشخص برای نوروز ۲۰۲۴ در مکان‌های مختلف آورده شده است:

بیشکک، قرقیزستان: ۲۰ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۹:۰۶ صبح

عشق آباد، ترکمنستان: ۲۰ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۸:۰۶ صبح

تیرانا، آلبانی: ۲۰ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۴:۰۶ صبح

تفلیس، گرجستان: ۲۰ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۷:۰۶ صبح

بغداد، عراق: ۲۰ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۷:۰۶ صبح

دمشق، سوریه: ۲۰ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۶:۰۶ صبح

در هند، نوروز ۲۰۲۴ به دلیل سنت‌های تقویم متفاوت در دو تاریخ جشن گرفته می‌شود. اولین جشن در ۲۰ مارس ۲۰۲۴ مطابق با عید جهانی نوروز در اعتدال بهاری و مطابق با تقویم هجری شمسی برگزار می‌شود.

دومین جشن در ۱۵ آگوست ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است که منجر به سنت منحصربه‌فرد دو جشن سال نو در میان جامعه پارسی در هند می‌شود.

کد خبر 737598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.