راهکارهای رفع تشنگی در ماه رمضان/ چرا نوشیدن آب زیاد در سحر اشتباه است؟

عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ایران گفت: احتمال کم‌آبی شدید بدن در ماه رمضان وجود دارد، با رعایت نکات ساده می‌توانید در ماه رمضان بدون احساس عطش و کم‌آبی، به روزه‌داری بپردازید.

رضا معطری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره اهمیت تأمین آب مورد نیاز بدن در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: برخی افراد ممکن است در ماه رمضان به دلیل ننوشیدن مایعات کافی در وعده‌های افطار و سحر، دچار کم‌آبی شدید بدن شوند، از این‌رو برای حفظ رطوبت بدن در طول روز، باید در طول وعده‌های افطار و سحر به طور متعادل آب نوشید.

وی افزود: توصیه می‌شود که در طول وعده افطار، مصرف قهوه و چای محدود شود، زیرا این نوشیدنی‌ها به دلیل ادرارآور بودن می‌تواند به سرعت باعث کم‌آبی بدن شود؛ البته اگر فردی به نوشیدن قهوه اصرار دارد، بهتر است قهوه را با اعتدال مصرف کند و بیشتر از حد مصرف نکند، همچنین مصرف چای سبز می‌تواند به رفع تشنگی در طول روز کمک کند.

متخصص طب سنتی تصریح کرد: مصرف نوشیدنی‌های پر شکر نیز موجب تشنگی در طول زمان روزه می‌شود و باید از جایگزین‌های سالم برای نوشیدنی‌های پرشکر استفاده کرد؛ بنابراین اگر نگران افزایش وزن و تشنگی در ماه رمضان هستید، در طول وعده افطار از نوشیدنی‌های پر شکر و پر کالری دوری کنید و آبلیمو ساده (بدون اضافه کردن شکر) یا آب خیار مصرف کنید.

وی افزود: افراد باید بدانند زیاده‌روی در نوشیدن آب هنگام سحر ممنوع است؛ برخلاف تصور اشتباه رایج، نوشیدن آب زیاد در سحر به رفع عطش در طول روز کمک نمی‌کند و کلیه‌های بدن انسان بعد از چند ساعت آب اضافی را دفع خواهد کرد، از این‌رو باید نوشیدن آب را بین افطار تا سحر تقسیم کرد و در این بازه زمانی به مقدار لازم آب نوشید تا رطوبت بدن در طول روز حفظ شود.

معطری گفت: خیار ۹۵ درصد آب دارد و بسیاری از میوه‌ها مانند هندوانه، سیب، پرتقال، کاهو و انگور نیز سرشار از آب است، بنابراین روزه‌داران باید این میوه‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهند، همچنین بهتر است مصرف نوشابه‌های گازدار به خصوص در وعده افطار محدود شود، زیرا این نوشیدنی‌ها احساس سیری کاذب ایجاد می‌کنند و به هضم غذا آسیب می‌رسانند، لازم به ذکر است که مصرف کاکائو داغ و نوشیدنی‌های انرژی‌زا در وعده سحر موجب تشنگی در طول روز خواهد شد، بنابراین می‌توان از نوشیدنی‌های طبیعی و سنتی مانند سکنجبین و خاکشیر استفاده کرد.

وی بیان کرد: بهتر است در ماه رمضان مصرف نمک در غذا را کاهش دهید؛ از مصرف غذاهای بسیار شور یا پرادویه مانند ترشی، زیتون، ماهی شور و سیب‌زمینی سرخ‌کرده که منجر به افزایش عطش در طول روز می‌شود، خودداری کنید، همچنین هنگام سحر باید از مصرف غذاهای شور و بعضی پنیرها خودداری کنید، زیرا نمک باعث افزایش احساس عطش می‌شود.

عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ایران افزود: لازم است بدانیم فیبر به جذب تدریجی آب در بدن کمک کرده و از تشنگی زودهنگام جلوگیری می‌کند؛ نان سبوس‌دار، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات منابع خوبی از فیبر است، همچنین کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان سبوس‌دار، غلات کامل و حبوبات به آرامی هضم می‌شود و به فرد احساس سیری طولانی‌تری می‌دهد و پروتئین به حفظ عضلات و جلوگیری از کم آبی بدن کمک می‌کند؛ تخم‌مرغ، مرغ، ماهی، لبنیات و حبوبات منابع خوبی از پروتئین است.

وی خاطرنشان کرد: در طول روز از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و فعالیت‌های سنگین و طاقت‌فرسا در ساعات گرم خودداری کنید، لباس‌های خنک بپوشید، از پرخوری و مصرف غذاهای چرب و سنگین پرهیز کنید، به آرامی غذا بخورید و خوب بجوید، آب سرد را به‌طور ناگهانی ننوشید.

معطری عنوان کرد: بین افطار تا سحر به‌طور مرتب آب بنوشید، حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید؛ از رنگ ادرار خود به عنوان یک راهنمای کلی برای میزان هیدراته بودن بدنتان استفاده کنید، ادرار تیره نشان‌دهنده کم‌آبی بدن است.

کد خبر 737172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.