بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور امضا شد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه بیست‌وهشتم اسفند ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور امضا شد» نوشت: حرکت پرشتاب وزارت نفت برای عقد قراردادهای جدید توسعه‌ای با هدف افزایش تولید نفت همچنان ادامه دارد، حتی در واپسین روزهای سال جاری؛ قراردادهای بالادستی توسعه شش میدان نفتی آزادگان، آذر ۲، سومار، سامان، دلاوران و مسجد سلیمان به ارزش ۱۳ میلیارد دلار با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت دیروز امضا شد. بر اساس این قرارداد ۴۰۰ هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید این میادین افزوده خواهد شد که عایدی آن سالانه برابر با ۱۵ میلیارد دلار است. از این قرارداد به عنوان بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور یاد می‌شود.

بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار و اشتغالزایی ۶۶ هزار نفری به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت به‌منظور افزایش روزانه ۳۵۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت خام ایران با شرکت‌های اکتشاف تولید داخلی و سرمایه‌گذاری بانک‌های ایرانی با حضور دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور امضا شد.

محمد مخبر صبح دیروز در مراسم امضای قراردادهای بالادستی توسعه شش میدان نفتی تأکید کرد: دولت توانست با کاهش حدود ۵ درصدی تورم سالانه و همچنین کاهش تورم تولید از ۱۰۳ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۰ به ۲۸ درصد در بهمن امسال به اهداف اقتصادی خود برسد که بخش مهمی از این دستاوردها ناشی از سرمایه‌گذاری بویژه در صنعت نفت بوده است.
مخبر تصریح کرد: با تلاش‌های دولت سیزدهم و پس از گذار از چندین سال رشد اقتصادی منفی و یا پایین توانستیم به رشد بیش از ۶ درصدی در سال‌جاری برسیم که در حدود ۲۰ درصد از این رشد اقتصادی مدیون اقدامات و تلاش‌های جهادگران وزارت نفت است که پس از شناسایی ظرفیت‌های موجود سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده است.

بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور امضا شد

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هشدار سی‌ان‌ان درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا / ترامپ: من انتخاب نشوم در آمریکا حمام خون به راه می‌افتد» نوشت: ترامپ هشدار داده است در صورتی که وی در انتخابات برنده نشود در کشور حمام خون به راه خواهد افتاد. هم‌زمان نیز شبکه خبری سی‌ان‌ان با ارزیابی شرایط داخلی آمریکا و حساسیتی که در این دور از انتخابات ریاست جمهوری این کشور با آن مواجه است در تحلیلی به گمانه‌زنی پیرامون احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور پرداخت.

پنجم نوامبر ۲۰۲۴ میلادی (پانزدهم آبان ۱۴۰۳) انتخابات ریاست جمهوری قرار است در آمریکا برگزار شود. بر اساس گزارش‌ها، رقابت بایدن و ترامپ در این انتخابات قطعی شده و این دو نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات پیش رو هستند. جدای از سلطه ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ بر انتخابات در آمریکا و اینکه هر شخصی روی کار بیاید متعهد به حفظ منافع بنگاه‌های بزرگ و نظام سرمایه‌داری خواهد بود انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری این کشور تبدیل به رقابت به نوشته رسانه‌های آمریکایی دو پیرمرد منفور شده شده است. «جایی برای پیرمردها نیست» این چکیده تقریباً تمامی نظرسنجی‌ها در آمریکا طی روزها و هفته‌های اخیر درباره صلاحیت جسمی و ذهنی بایدن و ترامپ برای تصدی دوباره قدرت در آمریکاست.

شبکه خبری سی‌ان‌ان هم با ارزیابی شرایط داخلی آمریکا و حساسیتی که در این دور از انتخابات ریاست جمهوری این کشور با آن مواجه است، در تحلیلی به گمانه‌زنی پیرامون احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور پرداخت. به گزارش ایرنا سی‌ان‌ان در تحلیل خود نوشت: در حالی که تنها سه ماه از سال ۲۰۲۴ می‌گذرد به نظر می‌رسد از جریان‌های اصلی و فرعی سیاسی در آمریکا، خشونت‌های سیاسی ناگواری از آنها پیش‌بینی می‌شود، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از هم اکنون یکی از پرسروصداترین پیشگویی‌های سیاسی را مطرح کرده و هشدار داده است چنانچه اتهامات جنایی علیه وی منجر به شکست او در انتخابات ۲۰۲۴ شود، «بلوایی در کشور» به پا خواهد شد.

بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور امضا شد

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سال کشتار خبرنگاران» نوشت: یکی از عجیب‌ترین و البته دردناک‌ترین اعداد و ارقام امسال مربوط به تعداد خبرنگارانی است که در جنگ غزه به شهادت رسیدند؛ آماری که به گفته بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری در کل تاریخ معاصر جهان بی‌سابقه است و نشان می‌دهد اسرائیل از اینکه خبرنگاران سطح جنایات این رژیم در کشتار کودکان و زنان در غزه را منعکس می‌کنند، سخت عصبانی است و انتقام این اطلاع‌رسانی را از خبرنگاران در غزه می‌گیرد.

در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در رابطه با محافظت از خبرنگاران در ژنو، عبدالله النعمه، دبیر سوم دپارتمان حقوق بشر وزارت خارجه قطر خواستار تحقیقات سریع، مستقل و بی‌طرفانه درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران مطابق استانداردهای بین‌المللی در نوار غزه شد. این دیپلمات قطری اعلام کرد: مجموع کشته‌های روزنامه‌نگاران غزه از هفتم اکتبر تاکنون به بیش از ۱۳۰ خبرنگار رسیده، همچنین ۱۶ تن زخمی، ۴ نفر ناپدید و ۲۵ نفر دیگر بازداشت شده‌اند.

وی تأکید کرد این تعداد احتمالاً افزایش می‌یابد و جنگ در غزه به بزرگ‌ترین تلفات روزنامه‌نگاران در تاریخ جنگ مدرن منجر می‌شود. در ماه مبارک رمضان، رژیم صهیونیستی به عملیات‌های جنایت‌بار خود علیه نوار غزه ادامه می‌دهد که باعث شده است به خاطر نسل‌کشی علیه فلسطینیان، در دادگاه بین‌المللی دادگستری، عالی‌ترین نهاد قضائی سازمان ملل متحد حاضر شود.

بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور امضا شد

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دیپلماسی در نقطه جوش جواب می‌دهد؟!» نوشت: نیویورک تایمز از قول مقامات ایرانی و آمریکایی نوشت تهران و واشنگتن در ماه ژانویه در عمان گفت وگوهای غیرمستقیم و محرمانه‌ای را در مورد تهدید روزافزون حوثی‌ها در یمن برای کشتیرانی در دریای سرخ و همچنین حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق به پایگاه‌های آمریکایی انجام دادند. به نوشته انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است که مذاکرات محرمانه در دهم ژانویه در پایتخت عمان انجام شد. مقامات عمانی پیام‌ها را بین هیئت‌های ایرانی و آمریکایی که در اتاق‌های جداگانه نشسته بودند، منتقل می‌کردند. سرپرستی این هیئت‌ها بر عهده علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران و برت مک گورک، هماهنگ‌کننده رئیس‌جمهور بایدن در امور خاورمیانه بود.

این دیدار که برای اولین بار توسط فایننشال تایمز در این هفته گزارش شد، اولین باری بود که مقامات ایرانی و آمریکایی مذاکرات حضوری (هرچند غیرمستقیم) را پس از حدود هشت ماه انجام دادند. مقامات آمریکایی گفتند که ایران در ژانویه درخواست این دیدار را کرده بود و عمانی‌ها قویاً توصیه کردند که ایالات متحده بپذیرد. از آغاز جنگ غزه، ایالات متحده و ایران به یکدیگر اطمینان داده‌اند که هیچیک به دنبال رویارویی مستقیم نبوده‌اند؛ موضعی که در پیام‌هایی که از طریق واسطه‌ها ارسال می‌شود، منتقل می‌شود. اما در عمان، به گفته ایالات متحده، هر یک از طرفین درخواست روشنی از طرف دیگر داشت. واشنگتن از ایران می‌خواست که نیروهای نیابتی خود را مهار کند و حملات حوثیها به کشتی‌ها در دریای سرخ و هدف قراردادن پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه متوقف شود. تهران نیز به نوبه خود از دولت بایدن خواست تا آتش‌بس در غزه برقرار شود. با این حال، هیچ توافقی حاصل نشد و ظرف چند ساعت پس از آنکه مک گورک جلسه با ایرانی‌ها را ترک کرد، ایالات متحده حملات نظامی را در یازدهم ژانویه با تهاجم به چندین موضع حوثی‌ها در یمن کلید زد.

بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور امضا شد

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به این پرسش پرداخت که کورس سود بانکی و دلار در سال ۱۴۰۲ چگونه به پایان رسید؟ و با تیتر «برنده مچ‌اندازی بازارها» نوشت: ۱۴۰۲ سال بازگشت بازار سپرده به رالی دارایی‌ها بود. روند کم‌رمق بازارهای ارز و طلا در نیمه نخست سال در کنار افزایش سقف سود سپرده بانکی در ماه‌های پایانی، سبب شد تا یک رقابت تنگاتنگ میان نرخ سود سپرده بانکی و بازدهی بازارهای ارز و طلا شکل بگیرد. سیاست افزایش نرخ سود در کنار ثبات نسبی نرخ دلار سبب شد تا قدرت بازار ریالی در مقابل سایر بازارهای غیر ریالی حفظ شود که البته تداوم این روند می‌تواند برای ثبات بازارها و کاهش نرخ تورم مفید باشد. «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش تحلیلی به بررسی این رقابت و همچنین روند دلار ۱۴۰۲ پرداخته است. نماگر اصلی بورس تهران نیز، با پشت سر گذاشتن سالی پرماجرا، با بازدهی ۱۰.۲ درصدی به کار خود پایان داد. در سالی که گذشت نماگر هم‌وزن، بازدهی ۲۵ درصدی را برای سهامداران به همراه داشت. یک تصویر ماندگار از رالی ۱۴۰۲ بازارهای دارایی، «جا ماندن بورس در بازدهی یک‌ساله» است؛ آنچه این باخت را برای سهامداران رقم زد، عمدتاً «تحمیل ریسک‌های تصمیم‌گیری سیاست‌گذار» بود.

بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور امضا شد

کد خبر 737170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.