تالار شاه‌نشین پل خواجو مرمت و پاک‌سازی شد

به همت هنرمندان مرمتگر گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، چهره مخدوش تالار شاه‌نشین پل تاریخی خواجو که چهارشنبه آخر سال توسط برخی، ناآگاهانه با پرتاب ترقه‌های دست‌ساز آلوده شده بود، پاک‌سازی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی اصفهان، به همت هنرمندان مرمتگر گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، چهره مخدوش تالار شاه‌نشین پل تاریخی خواجو که چهارشنبه آخر سال توسط برخی، ناآگاهانه با پرتاب ترقه‌های دست ساز آلوده شده بود، پاک‌سازی شد.

مرمتگران با توجه به فرسودگی تدریجی تزئینات زیبای تالار شاه‌نشین پل خواجو، مرمت تزئینات سقف تالار را فراتر از آلودگی بصری ناشی از پرتاب ترقه ادامه دادند و این مرمت‌ها تا پیش از نوروز به پایان می‌رسد.

تالار شاه‌نشین پل خواجو مرمت و پاک‌سازی شد

به گزارش ایمنا، روز گذشته بود که تصاویری از آسیب رساندن به پل خواجو در چهارشنبه سوری منتشر شد و حمیدرضا محققیان، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه یک ترقه بزرگ به سقف شاه‌نشین پل خواجو در ایام چهارشنبه آخر سال اصابت کرده است، اظهار کرد: با توجه به حضور نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی و گشت‌زنی روی پل در شب چهارشنبه سوری، به احتمال زیاد این ترقه‌زنی فردای چهارشنبه سوری اتفاق افتاده است.

وی افزود: پل خواجو و سایر پل‌های روی رودخانه زاینده‌رود به‌دلیل قرار گرفتن در فضای عمومی جزو معابر عمومی و شهری محسوب می‌شوند و به‌صورت مستقیم در اختیار این اداره کل قرار ندارند، بنابراین حفاظت ۲۴ ساعتی از این پل‌های تاریخی مقدور نیست، اما مرمت این پل‌ها همه ساله توسط این اداره کل با ایجاد حوزه پایش پل‌های تاریخی صورت می‌پذیرد.

مرمت پل خواجو در کمتر از ۲۴ ساعت/ در چهارشنبه‌سوری نیروهای گشت‌زنی میراث حضور داشته‌اند

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین تاکید کرد: با فرهنگ‌سازی مناسب و همچنین مراقبت و حفاظت از نزدیک به ۲ هزار اثر تاریخی در شهر تاریخی آسیب به این بناها در زمان‌هایی همچون چهارشنبه‌های پایان سال به حداقل رسیده و سال جاری فقط شاهد آسیب رسیدن به یک بنای تاریخی در شهر اصفهان بودیم با این حال معتقدیم همین یک اتفاق هم نباید در این جهان‌شهر افسانه‌ای تکرار شود.

محققیان همچنین بیان داشت: امید داریم تا با یاری همه نهادهای ذی‌مدخل در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی شاهد تکرار این رخدادهای تلخ نباشیم، با این حال با توجه به استقبال مردم از این اثر تاریخی در نوروز، در کمترین زمان ممکن و در کمتر از ۲۴ ساعت شاه‌نشین پل خواجو مورد پایش و مرمت قرار خواهد گرفت.

مرمت پل خواجو در کمتر از ۲۴ ساعت/ در چهارشنبه‌سوری نیروهای گشت‌زنی میراث حضور داشته‌اند

علی قربان‌پور، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان نیز در خصوص این رخداد غیرفرهنگی اظهار داشت: با توجه به استقرار همکاران این یگان در بناهای تاریخی شاخص اصفهان از جمله پل خواجو در شامگاه چهارشنبه آخر سال آسیبی وارد نشده است.

وی افزود: در شب چهارشنبه‌سوری هیچ آسیبی به آثار تاریخی وارد نشده و آسیب به پل خواجو پس از پایان ساعت استقرار نیروهای یگان صبح فردای شامگاه چهارشنبه آخر سال صورت پذیرفته است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان پور با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی حفاظت از میراث تاریخی تاکید کرد: همه مردم به‌عنوان مالکان اصلی میراث فرهنگی به عنوان سند هویت خود باید نسبت به حفظ میراث ارزشمند تاریخی احساس مسئولیت کنند.

کد خبر 736707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.