نظارت و مطالبه‌گری، لازمه توسعه صنایع / مدنیت اصفهان به زاینده‌رود گره خورده است

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و مشاور وزیر اقتصاد گفت: مدنیت اصفهان به زاینده‌رود گره خورده و حیات زاینده‌رود به جریان دائمی آب وابسته است، اما اکنون تبدیل به رودخانه فصلی شده است که در طول سال باید اقدامات مختلف انجام شود تا برای مدتی باز شود، آن هم آبی که حقابه شرعی و قانونی کشاورزان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمیدرضا فولادگر در برنامه تلویزیونی «بهار بهار» اظهار کرد: منتخبان مردم اصفهان از میان چهره‌های علمی، دانشگاهی و صاحب نظر انتخاب شدند، اما قضاوت پیرامون منتخبان زود است، باید کمی جلوتر برویم و بیشتر آشنا شویم.

وی افزود: در طول ۱۶ سالی که نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بودم، سعی کردم مسائل حوزه انتخابیه اصفهان و استان و همه مسائل کشور را در زمینه‌های تولید، صنعت و اقتصاد دنبال کنم، اما به‌رغم تلاش‌ها در اصفهان برآورده نشد و البته «آب و زاینده رود» بیشترین موضوعی بود که نمایندگان روی آن اشتراک نظر داشتند و پیگیری می‌کردند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: پیگیر طرح‌های انتقال آب، تونل سوم، بهشت آباد که متوقف است و تحقق سامانه دوم آب شرب و جلوگیری از انجام طرح بن _ بروجن، بودیم، البته مردم بیش از آن چیزی که باید می‌شد، انتظار دارند که انتظار به‌جا است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و مشاور وزیر اقتصاد گفت: مدنیت اصفهان به زاینده‌رود گره خورده و حیات زاینده‌رود به جریان دائمی آب وابسته است، اما اکنون تبدیل به رودخانه فصلی شده است که در طول سال باید اقدامات مختلف انجام شود تا رودخانه برای مدتی باز شود، آن هم آبی که حقابه شرعی و قانونی کشاورزان است.

وی تصریح کرد: آبی که حقابه محیط زیست یا حق مردمی است، باید از فضای رودخانه استفاده شود، اما می‌بینیم فرونشست رخ داده و باتلاق گاوخونی هم محل تولید ریزگردها شده است.

فولادگر با بیان اینکه حتی همین روزهای گذشته درباره طرح بن _بروجن جلسه‌ای با مسئولان در تهران داشتیم، تصریح کرد: در این دوره با دوستان در بنیاد مطالعات نصف جهان پیگیر مسائل اصفهان هستیم، با همکاری مسئولان جلساتی را برگزار و موضوعات را پیگیری می‌کنیم، از جمله بیشترین موضوعات مسئله آب است.

وی یادآور شد: سوال مردم اصفهان این است که چرا آنچه حقابه شرعی و قانونی آن‌ها بوده است، انجام نمی‌شود و در خیلی از زمان‌هایی سال متوقف است، اما پروژه‌های دیگری را می‌بینیم که به‌رغم وجود ابهام در مراحل قانونی آن، انجام شده است.

آلایندگی زیست‌محیطی در اصفهان با دیگر کلان‌شهرها مشترک است

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: زاینده‌رود از بالادست تا پایین دست به همه تعلق دارد، هم پایین دست و هم بالا دست باید از این حق استفاده کنند، عدالت و انصاف حکم می‌کند نه‌تنها در پر آبی عدالت در توزیع و تخصیص آب رعایت شود، بلکه در زمان کمبود آب در حوضه آبریز زاینده‌رود نیز باید آب عادلانه توزیع شود.

وی با بیان اینکه آلایندگی زیست‌محیطی در اصفهان با دیگر کلان‌شهرها مشترک است، گفت: بخش عمده‌ای از آن ناشی از عوامل متحرک همچون خودرو، سوخت خودرو و سیستم سوخت‌رسانی خودرو است و خودروهای فرسوده نیز عامل مهمی در آلایندگی هوا است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و مشاور وزیر اقتصاد گفت: در فصل زمستان موتورخانه‌ها و بخاری‌های گاز سوز و نفت سوز به آلایندگی‌ها می‌افزاید.

فولادگر با بیان اینکه برخلاف آنچه در ذهن خیلی‌ها است که صنایع عامل آلایندگی است، سهم صنایع در آلودگی هوا کمتر از خودروها است، یادآور شد: زمانی نیروگاه‌ها در جوار اصفهان از سوخت نفت کوره و مازوت استفاده کردند که منجر به شکایت و توقف این کار شد.

وی با اشاره به اینکه شرایطی سال گذشته پیش آمد و به دلیل کمبود گاز در کشور مصوبه‌ای از مرکز ابلاغ شد که در مقطعی به آن‌ها اجازه دادند که از نفت کوره استفاده کنند افزود: با توجه به اینکه گاز کم بود و مردم در نظام جمهوری اسلامی درجه اول اهمیت را دارند، همچنین بیش از ۹۰ درصد کشور شبکه گاز دارند و نمی‌خواستند برای مردم در بحث مصرف گاز مشکلی پیش آید، کمبود گاز به سوی صنایع رفت و آن‌ها به جای گاز، نفت کوره و مازوت مصرف کردند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: در موضوع توسعه پالایشگاه و صنایع باید خیلی دقت کرد، یا اینکه به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری بروند یا اگر داخل محدوده است، استانداردهای زیست‌محیطی رعایت شود، البته نیازمند نظارت و مطالبه‌گری در این موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های آجرپزی تا حدودی جابه‌جا شدند، گفت: در حال حاضر اولویت صنایع اصفهان، فناوری اطلاعات و صنایع دانش‌بنیان و الکترونیک شده است.

فولادگر با بیان اینکه توجه به سوخت خودرو و سیستم سوخت‌رسانی و خروج خودروهای فرسوده اولویت مهم در کلان‌شهرها است، ادامه داد: مدیریت شهر نیر در این راستا سیستم‌های حمل‌ونقل را همچون خط دوم و سوم مترو، تکمیل و ناوگان اتوبوسرانی و سرانه فضای سبز را نیز توسعه دهد.

وی تاکید کرد: مردم ما خیلی بیش از این، لایق زندگی بهتر و خوب‌تر هستند.

کد خبر 736366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.