ایجاد دریچه ارتباطی به داده‌های درون شهرداری اصفهان

مدیر پروژه سامانه سراج سازمان فاوای شهرداری اصفهان گفت: سامانه سراج پلتفرمی جامع است که با مدیریت یکپارچه و واسطه کاربری مناسب، از طریق API به ارائه خدمات داده‌ای و عملیاتی می‌پردازد و سامانه‌های موجود در شهرداری اصفهان را یکپارچه می‌کند.

وحید کشانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنابا اشاره به سامانه سراج اظهار کرد: سامانه رابط اطلاعات جامع شهرداری اصفهان (سراج) است و در این سامانه ابتدا باید کسب و کار متقاضی API ، ثبت نام شود تا پس از تأیید، امکان مشاهده لیست api و استفاده از آن‌ها ایجاد شود.

وی با اشاره به سامانه سراج افزود: این سامانه پلتفرمی جامع است که با مدیریت یکپارچه و واسطه کاربری مناسب، از طریق API به ارائه خدمات داده‌ای و عملیاتی می‌پردازد و سامانه‌های موجود در شهرداری اصفهان را یکپارچه می‌کند.

مدیر پروژه سامانه سراج سازمان فاوای شهرداری اصفهان تصریح کرد: منظور از Api(Application Programming Interface) رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار، قابلیتی است که اجازه می‌دهد دو برنامه نرم‌افزاری یا اپلیکیشن با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به یکدیگر سرویس بدهند.

کشانی با اشاره به نتایج مستقیم و غیرمستقیم سامانه سراج بیان کرد: از نتایج مستقیم این پروژه ارائه api ها از داده‌های موجود شهرداری اصفهان به متقاضیان است، نتایج غیرمستقیم آن توسعه کسب‌وکار شرکت‌های نرم‌افزاری و دانش‌بنیان در قالب مفهوم داده‌های باز (Open Data) برای ایجاد دسترسی و بازنشر، شفافیت و ارتقای مشارکت همگانی، نوآوری و خلق ارزش‌های نوین و اقتصادی در حوزه برنامه‌ریزی شهری است.

یکپارچگی سامانه‌های شهرداری اصفهان با پلتفرم سراج

وی با بیان اینکه پروژه سراج در حال توسعه است، ادامه داد: این سامانه اولین نسخه در شهرداری‌های کشور برای ارائه سرویس‌های داده‌ای است و هم‌اکنون نتایج این پروژه در حال توسعه بوده است که به مرور زمان امکانات و ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه خواهد شد. همچنین این پروژه یکی از پروژه‌های ذیل حوزه مدیریت داده برای ارائه داده باز می‌باشد.

کشانی با بیان اینکه گسترش کار و ارائه خدمات فنی سریع و به‌روز نیازمند امکانات نرم‌افزاری است، اضافه کرد: با استفاده از دانش به‌روز به سمت استفاده از نسخه جدیدتر از سامانه رفته و از توان شرکت‌های داخلی برای بهبود وضعیت موجود استفاده می‌شود.

وی با اشاره به زیرسیستم پروژه سراج ادامه داد: این زیرسیستم‌ها شامل زیرسیستم معرفی سرویس‌های داده، زیرسیستم مدیریت سطوح دسترسی، زیرسیستم فروشگاه سرویس داده، زیرسیستم گزارش‌های آماری و تحلیلی است.

مدیر پروژه سامانه سراج سازمان فاوای شهرداری اصفهان با اشاره به ارتباط مستقیم پروژه سراج با حوزه شهرداری بیان کرد: این پروژه با سامانه مدیریت رابط اطلاعاتی شهرداری (API Manager) به‌صورت مستقیم و با کلیه سامانه‌هایی که امکان ارائه داده یا سرویس داده داشته باشند به‌صورت غیرمستقیم امکان برقراری ارتباط را دارد، همچنین با شهروندان و شرکت‌های نرم‌افزاری و دانش‌بنیان، ارگان‌ها و نهادهای شهری و کشوری می‌تواند ارتباط برقرار کند.

کد خبر 735887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.