لزوم ایجاد تحول در حوزه پرورش ماهی و میگو خوزستان

استاندار خوزستان با تاکید بر تولید ماهی خاویار به عنوان یکی از سودآورترین آبزیان گفت: طی سال‌های اخیر در حوزه شیلات غفلت شد؛ با کمک گرفتن از نخبگان و سرمایه‌گذاران این بخش و با مشارکت بانک‌ها، باید حرکت جدیدی برای تولید ماهی و میگو شروع شود، چراکه در کشورهای همسایه بازار صادرات خوبی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، علی‌اکبر حسینی محراب امروز _چهارشنبه بیست‌وسوم اسفند_ در نشست شورای توسعه شیلات استان اظهار کرد: یکی از مزیت‌های اصلی استان ما وجود رودخانه‌های متعدد و دسترسی به آب‌های آزاد است به‌طور طبیعی شیلات از پتانسیل‌های مهم تولید و اقتصاد در استان محسوب می‌شود و ما در این زمینه باید از امکانات خدادادی خود به نحو احسن استفاده کنیم.

وی افزود: ما اشتغال وسیعی در بخش شیلات داریم با این حال باید بیشتر از این‌ها در این حوزه شغل داشته باشیم، در صادرات شیلات چه پرورش ماهی در قفس دریایی و چه در پرورش ماهی در مزارع و پشت سدهایی که برای کشاورزی است و برای آب شرب نیست که ما مجوز آن را از دولت گرفته‌ایم باید افزایش تولید در شیلات اتفاق بیفتد.

استاندار خوزستان ادامه داد: با وجود همه نخبگانی که در بخش شیلات داریم در تولید و پرورش ماهی در قفس ضعیف هستیم و از سیاست‌هایی که از مدیر کل جدید ارشاد خواستم پیگیری و اجرایی کند، پرورش ماهی در قفس‌های دریایی است که این کار موجب کاهش بسیاری از هزینه‌های پرورش ماهی در مزارع از جمله حذف هزینه‌های تأمین خوراک می‌شود.

حسینی محراب خاطرنشان کرد: انتظار داریم در سدهای ویژه کشاورزی همچنین حاشیه رودخانه‌ها از طریق ایجاد آبگیرها و برکه‌های مختلف پرورش و تولید ماهی و میگو توسعه پیدا کند و اگر بتوانیم در مساحت کم به شکل متراکم و در روستاهای مختلف پرورش شیلات داشته باشیم، از همه استان‌ها در سطح کشور جلو خواهیم زد و رتبه نخست کشور در بخش شیلات را کسب می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه سایت‌های پرورش میگو در چوئبده آبادان، هندیجان و در آینده ماهشهر کمک زیادی به صادرات میگو می‌کند، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر مقداری در حوزه شیلات غفلت شده و این وظیفه شیلات است که با کمک گرفتن از نخبگان و سرمایه‌گذاران این بخش و با مشارکت بانک‌ها حرکت جدیدی را برای تولید ماهی و میگو شروع کند، چون در کشورهای همسایه به‌ویژه عراق بازارهای خوبی برای صادرات شیلات وجود دارد.

استاندار خوزستان با اشاره به ضرورت تولید ماهی «سی بس» در استان گفت: این گونه ماهی در آب‌های شور و یا پساب‌ها پرورش داده می‌شود که از نظر صادراتی ارزش افزوده خوبی دارد.

حسینی محراب اظهار کرد: این گونه ماهی، مشتریان خوبی در کشورهای مورد هدف صادراتی با استان دارد و ارزآوری مناسبی را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل اداره کل شیلات استان باید با همکاری معاونت اقتصادی استانداری زمینه پرورش این ماهی را در استان فراهم کنند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه تولید ماهی خاویار به عنوان یکی از سودآورترین آبزیان برای استان صرفه اقتصادی دارد، گفت: بخش خصوصی تولید این گونه ماهی را در استان انجام می‌دهد و صادرات آن به برخی کشورهای آسیایی همچون قفقاز یا ارمنستان در حال انجام است و توسعه بستر تولید این ماهی در استان بسیار اهمیت دارد.

کد خبر 735878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.