به گزارش خبرگزاری ایمنا، دوم اسفند بود که روحالله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم بیستوسوم اسفند را تاریخ آغاز اکران نوروزی اعلام و اظهار کرد که در این بازه زمانی فیلمهای «تمساح خونی»، «بیبدن»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا، جستوجوی قهرمان» برای اکران نوروزی انتخاب شدهاند و در این راستا معتقد بود که چینش اکران نوروزی به گونهای انجام شده که همه سلایق را پوشش دهد و از سینمای دفاع مقدس تا سینمای کودک و نوجوان، اجتماعی، ورزشی و کمدی در سبد اکران نوروزی جانمایی شده است.
بر همین اساس باید گفت که از نکات قابل توجه در اکران این فیلمها تنوع ژانر از کمدی و اجتماعی تا دفاع مقدس و کودک و نوجوان، برای هر سلیقهای فیلمی است و علاوه بر این مورد، حضور ستارگانی مانند جواد عزتی، علی نصیریان، میلاد کیمرام، الناز شاکردوست و سعید پورصمیمی در این فیلمها نکتهای قابل توجه است که میتواند کمک زیادی به استقبال مخاطبان از این عرصه کند.
در سال ۱۴۰۲ مردم به سینما بازگشتند
اکرانهای نوروزی از شانزدهم اسفند با فیلم «تمساح خونی» آغاز شده و سایر فیلمها نیز به مرور در حال اکران هستند و بر همین اساس حمیدرضا مدقق، کارشناس و منتقد سینما اظهار میکند: اکران فیلمهای جشنواره فجر در سینما کار خوبی است، چراکه جریانی تبلیغاتی و شکلی از معرفی آنها در جشنواره فجر صورت گرفته است و تعدادی از این فیلمها نیز انتخاب و برنده جایزه شدند.
وی ادامه میدهد: اکران فیلمهای فجر فرصت خوبی است که تا هنوز در حافظه جمعی بینندگان و در خاطره تماشاگران قرار دارند، اکران شوند و بهتبع بر میزان استقبالشان نیز تأثیر خواهد گذاشت؛ همچنین همیشه رسم بوده است که فیلمهای موفق در جشنواره مورد توجه بینندگان و رسانهها قرار گیرد.
کارشناس و منتقد سینما تصریح میکند: تفاوت ژانرها تأثیر بسزایی بر رونق سینما دارد، در همین راستا یکی از دلایلی که گاهی اوقات فیلمها مورد استقبال قرار نمیگیرد و روی فروش نیز تأثیر میگذارند، بهخاطر شبیه به هم بودن آنها است؛ از اینرو تنوع ژانر در هر زمینهای و در هر جدولی که برای نمایش فیلمها چه در تلویزیون، پلتفرمها و یا سینما در نظر گرفته شود حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه تنوع ژانرها موجب در برگرفتن ذائقههای مختلف میشود، میافزاید: گاهی خانوادهها دوست دارند فرزندان خود را به سینما بیاورند و میخواهند فیلمهای کودکانه و نوجوانانه را ببینند یا برخیبه فیلمهایی با موضوعات جنگی، اجتماعی و کمدی علاقهمند هستند، در همین راستا باید برای هر ذائقه و سلیقهای تا جایی که امکان دارد فیلمهای متنوعی داشته باشیم.
مدقق میگوید: میل تهیهکننده برای اکران فیلم خود و تنوع ژانر مهمترین اساس انتخاب فیلم است تا بتوانیم ذائقههای مختلف را پاسخگو باشیم.
وی همچنین در خصوص استقبال مردم از سینما در سال ۱۴۰۲ اظهار میکند: بعد از یک دوره رکود بهدلیل ویروس کرونا، استقبالی که در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت به نسبت خوب بود و مردم دوباره به سینما بازگشتند و تا اندازهای عصر رکود در دوران شیوع کرونا جبران شد؛ اما موضوع این است که این استقبال شامل همه فیلمها نشد و تنها تعدادی از فیلمهای حوزه کمدی بودند که مورد استقبال قرار گرفتند، از اینرو خوب است که این استقبال برای شمار بیشتری از فیلمها اتفاق بیفتد و امیدوایم در سال ۱۴۰۳ چنین چیزی محقق شود.
«تمساح خونی»، فیلمی منسجم و قابل اعتنا
محمدرضا مقدسیان، از دیگر کارشناسان و منتقدان سینما نیز معتقد است که با توجه به همزمانی عید نوروز و ماه مبارک رمضان مخاطبان میتوانند روزانه از بسته فیلمهایی که برای این بازه انتخاب شدهاند استفاده کنند و در این باره اظهار میکند: ترکیب چیده شده فیلمهای سینمایی امسال ترکیبی از سینمای کمدی است که نماینده آنها فیلم تمساح خونی از جواد عزتی است.
وی ادامه میدهد: جواد عزتی در سالهای اخیر نجات بخش سینمای ایران بوده و توانسته است یک فیلم استاندارد قابل قبول و قابل اعتنایی در سینمای کمدی را تولید کند؛ او تلاش کرده است به نگاه و سلیقه مخاطب احترام بگذارد و صرفاً راهی را که بسیاری از فیلمهای کمدی سطح پایین در سینمای ایران طی کردهاند را طی نکند، از اینرو او توانسته است در فیلم اول خود موفق شود و یک فضای منسجم و قابل اعتنا را در سینما کمدی رقم بزند، بهطوری که فیلم با یک ریتم خوبی از ابتدا تا انتها مواد مورد نیاز در آن توزیع شده و مخاطب احساس نمیکند که از جایی به بعد فیلم قابل تماشا کردن نیست.
«بیبدن»، پیشنهادی برای اجتماعی دوستها
کارشناس و منتقد سینما با تاکید بر اینکه همچنین برای مخاطبانی که فیلمهای اجتماعی را دنبال میکنند فیلم بی بدن میتواند گزینه مناسب و جذابی باشد، تصریح میکند: این فیلم حواشی زیادی در طول جشنواره فیلم فجر ایجاد کرد و حرفهای زیادی درباره آن زده شد، به طوری که گفته شد داستان آن برگرفته از یک اتفاق واقعی است و جنجالهای زیادی در جشنواره داشت، حتی در مورد اینکه چرا فیلم در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم فجر بود صحبتهای زیادی مطرح شد و بازیگران فیلم نیز اعتراض کردند؛ اما بهطور کلی محوریت فیلم بی بدن اجتماعی و تلخ است که به برخی از آسیبهای اجتماعی میپردازد، از این رو میتواند برای مخاطبان و طرفداران این جنس از فیلمها گزینه مناسبی باشد.
قهرمانان ملی در قامت «پرویزخان» و «آسمان غرب»
وی میافزاید: همچنین در کنار چنین فیلمهایی پرداختن به قهرمانان و تصویر کردن قهرمان روی پرده سینما یکی از نقاط ضعف همیشگی سینمایی ایران حداقل در چند سال اخیر بوده است یعنی همواره این سوال مطرح بوده که چرا ما قهرمانان ورزشی، ملی، علمی و حوزههای مختلف را به آن سیاقی که در سینمای دنیا دنبال میشود، روی پرده سینما به تصویر آن نمیپردازیم؟ در همین راستا فیلم پرویز خان و آسمان غرب تلاش کرده که این نقیصه را برطرف کند، به طوری که فیلم پرویز خان با تکیه بر زندگی شخصیتی ورزشی به نام پرویز دهداری که یکی از اسطورههای فوتبال ملی کشورمان است و به لحاظ اخلاق، منش، رفتار و سبک شخصیتی مورد توجه بوده است به یکی از فیلمهای خوب و گرم جشنواره تبدیل شد، همچنین فیلم آسمان غرب به خاطرات شهید علیاکبر شیرودی و اتفاقاتی که در روزهای ابتدایی جنگ ایران و عراق و قهرمانیهایی که جلوی ارتش عراق رقم خورده است میپردازد، در اینجا شخصیتها در قامت یک فیلم اکشن پر تب و تاب و پرانرژی به نام فیلم آسمان قلب تصویر و پرداخته شدهاند.
کودکان هم باید از سینما سهم داشته باشند
مقدسیان میگوید: بسته دیگر فیلمها مربوط به حوزه کودک و نوجوان است که فیلم نوروز و انیمیشن ایلیا در جستوجوی قهرمان آن را نمایندگی میکنند؛ حائز اهمیت است با توجه به تعطیلات نوروز طبیعی است که باید کودکان نیز از سبد سینمای ایران سهمی داشته باشند در همین راستا فیلم نوروز فیلمی بسیار مهمی به شمار میآید چرا که علاوه بر مخاطب کودک و نوجوان، بزرگسالان را نیز جذب میکند و با داشتههای فرهنگی تاریخیِ سنتی شامل داستانها و حکایتهای اطراف جشن نوروز در تاریخ ایران با کلماتی چون ننه سرما، نوروز و سایر شخصیتهایی که اسمشان را خیلی شنیدهایم درگیرند.
وی با بیان اینکه در سبد فیلمهای جشنواره تلاش شده که به سلایق مختلف توجه و تنوع در موضوعات وجود داشته باشد تا مردم بتوانند برای رفتن به سینما انتخاب داشته باشند، اظهار میکند: پوشش دادن تنوع سلایق و نگاهها در مخاطبین یکی از مهمترین دلایلی است که به لحاظ تاریخی از بدو تاریخ سینما تا امروز به آن توجه شده است، همچنین حائز اهمیت است که چندین و چند سال دچار دو قطبی شده بودیم یعنی فیلمهای اجتماعی و فیلمهای کمدی و گونههای مختلفی مثل سینماهای وحشت، جنایی، اکشن، پلیسی، علمی تخیلی و گونههای مختلفی که در دنیا فیلم ساخته میشوند جایشان خالی بوده و هست اما در چند سال اخیر به طور خاص فیلمهایی که در نهادها و سازمانهای مختلف ساخته شده یا حمایت آنها را داشتهاند با تنوع گونه همراه بودند.
کارشناس و منتقد سینما تصریح میکند: تنوع گونه، رنگ، لحن و داستان در فیلمها بسیار مهم است، چراکه میتواند کمک کند طیف وسیعی از مخاطبین به سینما روی آورند و در سینما حاضر شوند، اما باید توجه داشت صرف تنوع گونه نیست که میتواند مخاطب را نگه دارد بلکه تنوع گونه لازم است اما همزمان کیفیت فیلم به لحاظ سطح بالای فیلمنامهنویسی، کارگردانی و بازیگری میتواند این ویژگی را تشدید کند و موجب رونق سینماها شود و مخاطبان راضی شوند که بلیت خریده و به سالنهای سینما برای تماشای فیلم بروند.
برای آشتی مردم با سینما باید راهبردی مشخص در پیش گرفت
وی میافزاید: مؤلفههای مختلفی در فروش خوب بلیت سینما دخیل است از این رو باید مجموعه فیلمهایی که باعث بالا رفتن عدد فروش فیلمها شدهاند را بررسی کنیم؛ چرا که سینما بعد از چند سال یعنی بعد از اتفاقات دوران شیوع کرونا در ایران و جهان در حد کامل تعطیل شد و بیشتر فیلمها در قالب پلتفرمها ارائه میشدند، از این رو باید کمکم یک استراتژی تاکتیکی و راهبردی را به کارمیبردیم و پیش میگرفتیم تا مخاطبان با سینما آشتی کنند.
مقدسیان میگوید: از آنجا که تولیدات سینمایی تنوع زیادی نداشتند و در اتمسفری که دست فیلمسازها و فیلمنامهنویسها باز نبوده است تولید شدند، تنها گزینه پیش رو اکران فیلمهای کمدی بود که با وجود وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فکری و روحی حاکم بر ایران فیلمهای کمدی در سینما رقیبی نداشتند، همچنین در سینما اجتماعی و ژانرهای دیگر باعث شد مردم به آن اقبال نشان دهند و در نهایت تعداد زیادی از هموطنان به سینما رفتند و فیلم تماشا کردند.
وی با اشاره به آمار مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۲ اظهار میکند: یادمان باشد بخش مهمی از این عدد بزرگ فروش بلیت مربوط به قیمتها میباشد، یعنی تورم روی قیمت بلیت خود را نشان داد و باعث شد که عدد بزرگتری به دست آید؛ اما به هر حال تعداد کسانی که به سینما رفتند و فیلم دیدند نیز افزایش پیدا کرد که این اتفاق خوبی است، اما نباید ما را فریب دهد، چراکه مخاطب نمیتواند تا سالها صرفاً به واسطه یک فیلم کمدی با سینما دوست بماند. در همین راستا خیلی از فیلمهای کمدی مانند فیلم فسیل تا همیشه جواب نمیدهند و مخاطب به آن اقبال نشان نمیدهد و وقتی یک فیلم دیگری هم وجود ندارد که بتواند سینما را سرپا نگه دارد، در نهایت ممکن است این امر موجب نابودی سینما شود.
کارشناس و منتقد سینما ادامه میدهد: سال جاری تلاش شده است تا فیلمها به صورت متنوعتری در نوروز به نمایش دربیاید و باید این امر را به فال نیک بگیریم و امیدواریم که این مسیری برای افزایش کیفیت فیلمها و تنوع گونه باشد.
به گزارش ایمنا، پیشبینیها حاکی از آن است که اکران نوروز ۱۴۰۳ با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبهرو خواهد شد؛ چرا که تنوع ژانری، حضور بازیگران محبوب و فضای پرنشاط نوروز، نویدبخش رونق گیشه و خاطرهای خوش برای مخاطبان سینما است و نکته قابل توجه در این میان آن است که با اکران اولین فیلم نوروزی یعنی فیلم «تمساح خونی» شاهد استقبال چشمگیر مردم از آن بودیم و رونق و استقبال پرشور از سینما در این ایام، پیشبینی دور از انتظاری نیست.
با توجه به حضور فیلمهای کمدی، اجتماعی و دفاع مقدس، شاهد رقابت داغی در گیشه نوروز خواهیم بود و همینطور همزمانی اکران نوروز با ماه رمضان، ممکن است بر استقبال مخاطبان از برخی فیلمها تأثیر بگذارد و در این راستا برای جذب حداکثری مخاطبان، نیاز به تبلیغات گسترده و مناسب برای فیلمهای اکران نوروز وجود دارد.
نظر شما