جوانه زدن نهال سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس

دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس در حال گسترش است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، منطقه مرزی و حاشیه رود ارس از سال‌های دور، محفل تجارت جهانیان و محل مورد توجه بازرگانان و مسافران آسیایی، اروپایی و جاده ابریشم بوده است؛ این منطقه در تجارت و ترانزیت، ویژگی‌های منحصربه‌فرد طبیعی و جغرافیایی دارد و اکنون نیز به عنوان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس در کشور شناخته می‌شود.

منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس سال ۱۳۸۴ با مساحت اولیه ۹۷۰۰ هکتار آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۸۷ نیز محدوده آن ۵۱ هزار هکتار گسترش یافت. یکی از مزایای این منطقه آزاد، نزدیکی به شهر تبریز به عنوان یکی از قطب‌های عمده دانشگاهی و صنعتی کشور است.

سال جاری روند رو به رشد و مستمر جذب سرمایه‌گذاران جدید داخلی و خارجی در منطقه ارس ادامه پیدا کرد و میزان سرمایه‌گذاری داخلی بر اساس طرح‌های مصوب کمیسیون اقتصادی در ۹ ماه نخست سال به ۵۶ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

این منطقه علاوه بر ایفای نقش صنعت آذربایجان شرقی، صادرات و واردات استان با داشتن دشت‌های وسیع حاصلخیز، قرار گرفتن در مجاورت رودخانه مرزی و پرآب ارس و ۵۰۰ هکتار اراضی کشت گلخانه‌ای، در تولیدات و صادرات محصولات این حوزه قطب اصلی کشور و در پیشانی استان قرار دارد و به عنوان یکی از بازیگران اصلی تأمین امنیت غذایی پیشتازی می‌کند.

جوانه زدن نهال سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس

احداث گلخانه «گوزل طبیعت» در دل منطقه آزاد ارس

محمدحسن جعفری‌مهر، مدیر سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به احداث بزرگترین گلخانه منطقه اظهار می‌کند: احداث پروژه گلخانه و باغ‌های مدرن در سال ۱۳۹۹ مصوب شد که برآورد اولیه سرمایه‌گذاری آن ۴۰ هزار میلیارد ریال است.

وی می‌افزاید: این مجموعه کشاورزی که ۲۲۷ هکتار وسعت دارد، قرار است برای ۴۰۰ نفر اشتغال‌زایی کند. فاز اول این پروژه شامل سه گلخانه، تا اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس عنوان می‌کند: در حال حاضر ۱۲۰ نفر به صورت دو شیفته در حال کار هستند تا این مجموعه عظیم گلخانه‌ای به بهره‌برداری برسد.

تولید موز در آذربایجان

محمد مهدی‌زاده، مدیر کشاورزی منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در جمع خبرنگاران اظهار می‌کند: این گلخانه در ابتدا صیفی‌جات تولید می‌کرد، اما با توجه به اینکه بیشترین ارز کشورمان در بخش کشاورزی برای واردات موز صرف می‌شود، به تغییر الگوی کشت خود پرداخت و به سمت تولید میوه‌های گرمسیری رفت.

وی می‌افزاید: پایه‌های درخت موز در این گلخانه از هند وارد می‌شود و تاکنون بالغ بر ۱۲ رقم آزمایش شده است تا بتوانیم رقمی که سازگار با شرایط منطقه باشد را شناسایی کنیم و سپس توسعه دهیم.

جوانه زدن نهال سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس

تولید ۱۸ میلیون قواره روسری در سال توسط سرمایه‌گذار ترک

امره آیدین، سرمایه‌گذار اهل ترکیه در منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس تصریح می‌کند: کارخانه آی‌سو منسوجات ارس نزدیک به شش ماه تولیدات خود را آغاز کرده است؛ مواد خام یا همان پارچه‌های سفید را از کشورهایی همچون ایران، ترکیه، مراکش و ازبکستان خریداری و پس از رنگ‌آمیزی و ایجاد طرح روی آن‌ها به همان کشورها صادر می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: سالانه حدود ۱۸ میلیون قواره روسری و شال در این مجموعه با حجم سرمایه‌گذاری نزدیک به هفت میلیون یورو تولید می‌شود که به بازار کشورهای مختلف عرضه می‌شود.

این سرمایه‌گذار ترک از اشتغال ۶۰ نفر در این شرکت خبر می‌دهد و می‌گوید: تمام مراحل تولید روسری از چاپ دیجیتالی طرح روسری تا رنگ آمیزی، شست‌وشو، خشک کردن و اتو کردن در این کارخانه انجام می‌شود.

جوانه زدن نهال سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس

تولید ۲۰۰ دست کت‌وشلوار در روز توسط سرمایه‌گذار داخلی

خلیل آخوندزاده، مدیر کارخانه پاشادوخت منطقه آزاد ارس نیز تاکید می‌کند: در حال حاضر ۷۰ نفر در این مجموعه در حال کار هستند که تلاش داریم در طرح توسعه، این تعداد را به ۱۸۰ نفر برسانیم.

وی اضافه می‌کند: این مجموعه از سال ۱۳۹۹ با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد ریال و تعداد ۱۵ نفر شاغل شروع به فعالیت کرد و روزانه ۲۰۰ دست کت و شلوار آماده و وارد بازار می‌شود.

مدیر کارخانه پاشادوخت منطقه آزاد ارس خاطرنشان می‌کند: بازار هدف محصولات تولیدی این کارگاه داخل کشور است و بیشتر صادرات آن نیز به جمهوری آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و استرالیا انجام می‌شود.

منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس سال‌ها است که نقش بسزایی در اقتصاد منطقه به‌ویژه اقتصاد آذربایجان ایفا می‌کند که امروز نیز با توجه به حضور گسترده سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نقش آن بیش از پیش دیده می‌شود.

گزارش از: شاهین بدرحیدری

کد خبر 735700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.