لزوم تولید کتاب کودک با محتوای بومی و متناسب با فرهنگ ایرانی

کارشناس کتاب کودک گفت: در تولید محتوای کتاب کودک، شاهد ضعف در تولید محتوای بومی و متناسب با فرهنگ ایرانی هستیم، ترجمه‌های بی‌کیفیت و غیرمتناسب با فرهنگ ایرانی یکی دیگر از آسیب‌های حوزه کتاب کودک است.

زهرا محسنی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تأکید بر ضرورت ایجاد محیط کتاب‌خوان در خانواده اظهار کرد: والدین می‌توانند با فراهم کردن کتاب‌های مناسب و باکیفیت و مطالعه در کنار فرزندان، به ترویج کتاب‌خوانی در خانواده کمک کنند، همچنین والدین باید با مطالعه و بررسی کتاب‌ها، کتاب‌های مناسب سن و علایق فرزندان خود را به آن‌ها معرفی کنند.

وی افزود: محتوای کتاب کودک باید متناسب با سن و سطح درک کودک باشد و ارزش‌های انسانی و اخلاقی را به او آموزش دهد؛ زبان کتاب باید ساده و قابل فهم برای کودک باشد و از پیچیدگی‌های زبانی و اصطلاحات تخصصی پرهیز شود، همچنین تصاویر کتاب باید زیبا، خلاقانه و مرتبط با محتوای داستان باشند و به جذابیت کتاب برای کودک بیفزایند.

کارشناس کتاب کودک تصریح کرد: در تولید محتوای کتاب کودک، شاهد ضعف در تولید محتوای بومی و متناسب با فرهنگ ایرانی هستیم، همچنین ترجمه‌های بی‌کیفیت و غیرمتناسب با فرهنگ ایرانی، یکی دیگر از آسیب‌های حوزه کتاب کودک است.

وی گفت: ترجمه کتاب‌های خارجی باید توسط مترجمان متخصص و باسابقه صورت گیرد و به تناسب فرهنگی نیز توجه شود، در همین راستا حمایت از نویسندگان و تصویرگران ایرانی برای تولید محتوای بومی و متناسب با فرهنگ ایرانی ضرورت دارد.

محسنی فرد افزود: قیمت بالای کتاب، یکی از موانع اصلی در دسترسی کودکان به کتاب است، از این رو ارائه تسهیلات برای خرید کتاب، مانند بن کتاب و یارانه کتاب، می‌تواند به افزایش دسترسی کودکان به کتاب کمک کند.

وی تصریح کرد: صنعت نشر کتاب کودک در ایران با چالش‌ها و خلأهای متعددی روبه‌رو است؛ محتوای بسیاری از کتاب‌های کودک فاقد ارزش ادبی و آموزشی است و تصاویر و گرافیک بسیاری از کتاب‌ها جذاب و مناسب برای کودکان نیست.

کارشناس کتاب کودک ادامه داد: بسیاری از کتاب‌های کودک در ایران به موضوعات تکراری مانند داستان‌های پریان و حیوانات می‌پردازند و موضوعات مهمی مانند مسائل اجتماعی، عاطفی و علمی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در همین راستا گفت: یکی از چالش‌های کتاب کودک مربوط به ضعف توزیع و نشر است؛ بسیاری از کتاب‌های کودک در سراسر کشور به‌طور عادلانه توزیع نمی‌شوند، همچنین دسترسی به کتاب‌های باکیفیت برای کودکان در مناطق محروم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

محسنی فرد خاطرنشان کرد: منابع کافی برای نقد و بررسی کتاب‌های کودک وجود ندارد و والدین و مربیان در انتخاب کتاب‌های مناسب برای کودکان خود با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: برای رفع چالش‌های صنعت نشر کتاب کودک در ایران باید نویسندگان و تصویرگران خلاق مورد حمایت قرار بگیرند و برای ارتقای مهارت‌های نویسندگان و تصویرگران کارگاه‌های آموزشی برگزار شود، همچنین ارائه یارانه به ناشران کتاب کودک برای تولید کتاب‌های باکیفیت و قیمت مناسب ضروری است؛ رفع این چالش‌ها نیازمند عزم ملی و همکاری همه نهادها و افراد مرتبط با صنعت نشر کتاب کودک است.

کد خبر 735594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.