پشت پرده ساخت اسکله موقت در غزه توسط آمریکا چیست؟

خبرگزاری الجزیره که در گزارشی به بررسی اهداف آمریکا از ساخت یک اسکله موقت برای رساندن کمک های بشردوستانه به غزه پرداخته، معتقد است اسکله‌ای که ساخت آن ممکن است ۶۰ روز طول بکشد، احتمالا راه حل مؤثری برای بحران کمک فوری در غزه نباشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خبرگزاری الجزیره در گزارشی در مورد ساخت یک اسکله توسط آمریکا در غزه نوشته است اسکله‌ای که ساخت آن ممکن است ۶۰ روز طول بکشد، احتمالاً راه حل مؤثری برای بحران کمک فوری در غزه نباشد. «جو بایدن» گفته است که ایالات متحده برای رساندن تجهیزات بشردوستانه به منطقه محاصره شده غزه یک اسکله موقت راه اندازی خواهد کرد در حالی که فلسطینیان در طول محاصره نوار غزه توسط اسرائیل از گرسنگی رنج می‌برند.

به گفته فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا روز یکشنبه، یک کشتی نظامی ایالات متحده که حامل تجهیزات مورد نیاز برای کار ساخت و ساز اولیه بر روی سازه بود عازم غزه شد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده در بحبوحه قحطی قریب‌الوقوع غزه و در حالی که بیش از پنج ماه از بمباران، عملیات زمینی و محاصره اسرائیل می‌گذرد کمک‌های هوایی ارسال می‌کند. آژانس‌های امدادی گفتند که به دلیل گستردگی بحران، پرتاب کمک‌های هوایی کافی نیست. تاکنون بیش از ۳۱۰۰۰ نفر در غزه کشته شده‌اند و ۷۰ درصد خانه‌های غزه ویران شده یا آسیب دیده‌اند.

پشت پرده ساخت اسکله موقت در غزه توسط آمریکا چیست؟

چرا آمریکا در حال ساخت اسکله غزه است؟

این خبرگزاری در ادامه آورده بایدن در سخنرانی روز پنجشنبه خود گفت که این اسکله می‌تواند «محموله‌های بزرگ حامل غذا، آب، دارو و سرپناه موقت» را دریافت کند. به گفته بایدن، این ساخت و ساز در راستای افزایش گسترده در میزان کمک‌های بشردوستانه‌ای که هر روز به غزه وارد می‌شود، انجام خواهد شد.

الجزیره می‌گوید در این مدت دست کم ۲۵ نفر به دلیل گرسنگی و کم آبی جان خود را از دست داده‌اند زیرا اسرائیل ارسال غذا، تجهیزات پزشکی و سایر اقلام کمکی را از طریق دو گذرگاه مرزی زمینی «رفح» با مصر و «کریم ابوسالم» (به عبری کرم شالوم) با اسرائیل با مشکل مواجه کرده است. کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه باید از آن گذرگاه‌ها که هر دو در لبه جنوبی غزه قرار دارند وارد شوند، سپس از منطقه درگیری عبور کنند تا این کمک‌ها به مناطق شمالی برسند.

این خبرگزاری معتقد است بایدن برای انتخاب مجدد در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آماده می‌شود و این اقدام او به عنوان تلاشی برای کاهش خشم دموکرات‌ها از حمایت بی امان او از اسرائیل تلقی می‌شود، حمایت‌هایی که باعث کشتار غیرنظامیان بی گناه و تخریب بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مسکونی شده است. علاوه بر این دیوان بین‌المللی دادگستری در حال رسیدگی به پرونده نسل کشی علیه اسرائیل است.

ایالات متحده تاکنون میلیاردها دلار کمک و همچنین سلاح‌هایی را که اسرائیل در غزه از ۷ اکتبر استفاده کرده است، تأمین کرده است. طرح ۱۴ میلیارد دلار کمک اضافی به اسرائیل علاوه بر ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی سالانه اکنون در کنگره ایالات متحده است، طرحی که ماه گذشته، سنای آمریکا بودجه آن را تصویب کرد، اما با سرنوشت نامشخصی در مجلس نمایندگان مواجه شد.

در جریان رأی‌گیری در انتخابات مقدماتی و گروه‌های حزبی ریاست جمهوری، برخی از دموکرات‌ها از دادن رأی برای بایدن خودداری کرده‌اند و این نگرانی‌ها را در مورد توانایی او برای رقابت‌های انتخاباتی نوامبر که در آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا حضور دارد، افزایش داده است.

پشت پرده ساخت اسکله موقت در غزه توسط آمریکا چیست؟

اسکله شناور در غزه چگونه کار خواهد کرد؟

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا گفت که کشورش در پروژه اسکله شرکت خواهد کرد اما ساخت آن زمان می‌برد. پنتاگون نیز روز جمعه جدول زمانی مشخص کرد و گفت که طرح ساخت این اسکله ممکن است تا ۶۰ روز طول بکشد و بیش از ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی در آن شرکت کنند.

مقامات دفاعی ایالات متحده گفتند که تیپ هفتم حمل و نقل مستقر در پایگاه مشترک لانگلی-یوستیس در ویرجینیا، جمع‌آوری تجهیزات و کشتی‌های آبی لجستیک مشترک بر فراز ساحل را آغاز کرده است، این سیستم با یک لگوی بزرگ مقایسه می‌شود - مجموعه‌ای از قطعات فولادی به طول ۱۲ متر (۴۰ فوت) که می‌توانند به هم قفل شوند تا یک اسکله و گذرگاه را تشکیل دهند.

پنتاگون هنوز مشخص نکرده است که قرار است چگونه محل فرود سیستم بندری شناور در برابر هر گونه تهدید ایمن شود و در حال مذاکره با شرکا از جمله اسرائیل است.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت که خطر حمله حماس علیه سیستم بندری وجود دارد. وی افزود: هیچ نیروی آمریکایی حتی به طور موقت برای تکمیل ساخت بندر وارد غزه نخواهد شد.

به گزارش الجزیره، طرح اسکله دو جز دارد؛ اولی یک برج شناور دریایی است که می‌تواند کمک‌های ارسالی را بپذیرد. سپس ارتش ایالات متحده کمک‌ها را از آنجا به یک گذرگاه شناور به طول ۵۵۰ متر (طول ۱۸۰۰ فوت) که به ساحل لنگر انداخته است منتقل می‌کند.

رایدر گفت که پس از عملیاتی شدن، این اسکله اجازه می‌دهد روزانه حدود ۲ میلیون وعده غذایی به غزه ارسال شود.

غزه در حال حاضر یک بندر کوچک در نزدیکی منطقه «رمال» شهر غزه دارد. با این حال، این بندر از سال ۲۰۰۷ یعنی زمانی که اسرائیل تقریباً تمام گذرگاه‌های مرزی غزه را بست، در محاصره دریایی اسرائیل قرار دارد. اسرائیل مدعی کنترل کامل خط ساحلی و آب‌های سرزمینی غزه است و از سال ۱۹۶۷ مانع از رسیدن کشتی‌ها به نوار غزه شده است.

الجزیره در ادامه به نقل از بایدن نوشته است که دولت اسرائیل امنیت اسکله را حفظ خواهد کرد اما مشخص نیست چه کسی کمک‌ها را در اسکله تخلیه کرده و به ساحل منتقل خواهد کرد. با توجه به این موضوع کارشناسان این سوال را مطرح کرده‌اند که اسرائیل چگونه در شرایطی که ارسال کمک از طریق مرزهای زمینی را فلج کرده است، اجازه ارسال کمک از طریق دریا را می‌دهد؟

پشت پرده ساخت اسکله موقت در غزه توسط آمریکا چیست؟

آیا اسکله می‌تواند به حل مشکل کمک رسانی به غزه کمک کند؟

الجزیره معتقد است این اسکله یک راه حل پیچیده برای مشکلی است که راه حل بسیار ساده‌تری دارد: اسرائیل گذرگاه‌های زمینی را به سمت غزه باز کند.

«ژولیت توما» در آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آن روا) گفت: «از هر گونه تلاش برای رساندن کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه برای کمک به مردم ناامید کاملاً استقبال می‌کنیم، با این حال، راهی کارآمدتر، ارزان‌تر و سریع‌تر برای رساندن کمک‌ها به غزه وجود دارد و آن از طریق جاده است.»

توما به الجزیره گفت که روزانه حداقل ۵۰۰ کامیون کمک رسانی برای رفع نیازهای غیرنظامیان فلسطینی در غزه مورد نیاز است، این میانگین تعداد کامیون‌هایی بود که قبل از جنگ وارد غزه شدند، اما این وضعیت پس از ۷ اکتبر تغییر کرد. به طور متوسط روزانه ۹۰ کامیون در ماه فوریه وارد منطقه محاصره می‌شدند و تعداد کامیون‌ها در برخی روزها به هفت یا نه کامیون می‌رسید.

توما همچنین خاطرنشان کرد که در دو هفته اول پس از شروع جنگ، هیچ کامیون کمک رسانی وارد غزه نشد. این امر باعث شده است که تعداد ۵۰۰۰ کامیون عقب مانده باشد که کمبود کمک در این منطقه را تشدید کرده است.

با بسته شدن بازارهای غزه، کل جمعیت غزه وابسته به کمک هستند. او گفت: «باید تعداد بیشتری از کامیون‌ها وارد شوند، نه کمتر» و افزود که اسرائیل باید اقداماتی را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که تعداد بیشتری از کامیون‌ها می‌توانند به آرامی وارد محاصره شوند.

وی افزود: کاری که ایالات متحده می‌تواند برای کمک مؤثرتر به بحران کمک رسانی در غزه انجام دهد، اعمال فشار بیشتر بر مقامات اسرائیلی برای افزایش ساعات کاری یک گذرگاه باز بین اسرائیل و غزه است. وی گفت علاوه بر این، باید به اسرائیل توصیه شود که گذرگاه‌های بیشتری را باز کند و تعداد کامیون‌های مجاز را افزایش دهد.

خبرگزاری الجزیره نوشته به دلیل محدودیت‌های اسرائیل، صدها کامیون بارگیری شده با کمک در سمت مصری منتظر هستند.

گروه بشردوستانه پناهندگان بین‌المللی روز پنجشنبه در گزارشی نوشت که اسرائیل در حالی که مانع از کمک‌های بشردوستانه می‌شود «شرایط قحطی مانندی» را در نوار غزه ایجاد کرده است. این گزارش وضعیت غزه را «آخرالزمانی» توصیف می‌کند. فعالان حقوق بشر می‌گویند که نباید زمانی را برای ارائه کمک تلف کرد زیرا فلسطینی‌ها با شرایط قحطی مانند مواجه هستند.

پشت پرده ساخت اسکله موقت در غزه توسط آمریکا چیست؟

«مگ ساتلر» مدیر عامل سازمان غیر دولتی بین المللی Ground Truth Solutions می‌پرسد «ساخت یک بندر دریایی چقدر طول می‌کشد؟ اکنون مردم از گرسنگی می‌میرند. وقتی افراد به این سطح از گرسنگی می‌رسند، ساعاتی در اختیار دارند که یک مداخله ممکن است به آنها کمک کند، آنها چند هفته فرصت ندارند.»

«مصطفی برغوتی» سیاستمدار فلسطینی هفته گذشته به الجزیره گفت: «به نظر می‌رسد این تلاش دیگری برای منحرف کردن توجه از موضوع واقعی اینجاست، یعنی اینکه ۷۰۰۰۰۰ نفر در شمال غزه گرسنه هستند و اسرائیل اجازه رسیدن کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز به آنها را نمی‌دهد».

کد خبر 735520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.