تحقق وعده افتتاح پروژه‌های عمرانی احیای دریاچه ارومیه از سوی دولت

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: با بهره‌برداری از سد چپرآباد وعده‌های داده شده از سوی دولت برای افتتاح پروژه‌های عمرانی احیای دریاچه ارومیه در بازه زمانی سه ماهه محقق شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان امروز _سه‌شنبه بیست‌ودوم اسفند_ با اشاره به بهره‌برداری از سد چپرآباد و با اشاره به انتظار چند ساله مردم برای بهره‌برداری از این پروژه زیست‌محیطی در احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: عملیات اجرایی سد چپرآباد از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۸ ادامه داشت، اما با توجه به افتتاح زودهنگام این پروژه، امکان آبگیری و بهره‌برداری از این سد وجود نداشته است.

وی با قدردانی از توجه دولت سیزدهم به ویژه رئیس‌جمهور به روند احیای دریاچه ارومیه افزود: در ابتدای دولت سیزدهم و در سفر رئیس‌جمهور با وجود حذف ردیف اعتباری این پروژه، اعتبار خوبی برای بهره‌برداری از سد چپرآباد تخصیص پیدا کرد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و استاندار آذربایجان‌غربی همچنین با بیان اینکه ۵۱ میلیون مترمکعب آب از طریق سد سیلوه و کانال ۲۲.۵ کیلومتری به سد چپرآباد منتقل و از طریق مسیر رودخانه گدارچای به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود، گفت: حجم مخزن سد چپرآباد ۳۸ میلیون متر مکعب بوده و آورده آبی آن در طول سال ۷۱ میلیون متر مکعب است که امیدواریم این سد در روند احیای دریاچه ارومیه اثرگذار باشد.

معتمدیان همچنین تأمین آب شرب مردم شهرهای اطراف را نیز از اهداف احداث سد چپرآباد عنوان کرد و ادامه داد: ۱۲.۳ میلیون متر مکعب از آب سد چپرآباد به تأمین آب شرب شهرهای اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار تخصیص پیدا کرده است و مردم از اثرات زیست‌محیطی این سد در منطقه بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعتبار به‌روز شده، برای ساخت و تکمیل سد چپرآباد هزینه شده است، اضافه کرد: با همکاری وزارت نیرو و حمایت ویژه دولت سیزدهم، وعده‌ای که برای بهره‌برداری هر سه ماه یک پروژه عمرانی احیای دریاچه ارومیه داده بودیم، با بهره‌برداری از سد چپرآباد محقق شده است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در پایان با اشاره به بهره‌برداری از کانال بادین‌آباد در آینده‌ای نزدیک افزود: با نظارت‌های انجام شده و با اعتبارات تخصیص پیدا کرده از طرف وزارت نیرو، فاز دوم انتقال آب از طریق کانال بادین‌آباد به سد کانی‌سیب، پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم به‌زودی شاهد انتقال بین حوضه‌ای و در نهایت انتقال آب به دریاچه ارومیه باشیم.

کد خبر 735478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.