نوسازی متروی تهران و ورود قطارهای جدید از اواخر سال آینده!

در این مقاله به بررسی مشکلات اخیر مترو تهران و پیش بینی بهبود آن‌ها در سال پیش رو می پردازیم.

اگر تجربه سوار شدن در مترو در ماه‌های اخیر را داشته باشید، ممکن است شما هم با توقف‌های ناگهانی و خرابی‌های عجیب مترو تهران موجه شده باشید. مترو تهران شامل 156 ایستگاه است و شمار واگن‌های فعال در آن ۱۵۱۴ واگن، برابر ۲۱۷ قطار است. مترو تهران یکی از پرکاربردترین وسیله‌های جابه‌جایی در سطح تهران است که روزانه به طور میانگین بیش از ۲٫۵ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند. قطارهای مترو تهران در حدود 25 سال است که در حال کار هستند و همین موضوع باعث شده تا بعضی از این قطارها دچار مشکلات فنی عدیده‌ای شوند. این مشکلات منجر شده تا بسیاری از افراد ترجیح دهند تا به‌جای مترو از وسیله حمل‌ونقل جایگزین مثل تاکسی یا بی‌آرتی استفاده کنند. نوسازی مترو در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مواردی است که شهرداری تهران باید به آن بپردازد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به طرح نوسازی مترو تهران و ورود قطارهای جدید برای سهولت جابه‌جایی در سطح پایتخت بپردازیم.

مشکلات اخیر مترو تهران؛ منتظر خط بعدی بمانید!

آیا شما تجربه خرابی مترو را داشته‌اید؟ آیا برایتان پیش آمده که مجبور شوید به خاطر مشکل در مترو از آن پیاده شوید و منتظر خط بعد بمانید؟ وقتی اخبار مترو تهران را چک کنیم، شاهد اخبار متعددی از مشکلات مختلف خطوط مترو در روزهای مختلف هستیم. این مشکل متاسفانه به مترو تهران محدود نمی‌شود؛ بلکه در روزهای اخیر اخباری مبنی بر خرابی مترو اصفهان نیز منتشر شده است. مشکلات متعددی که در خدمات رسانی مترو در این اواخر به وجود آمده، موجب شده تا لزوم نوسازی مترو تهران نسبت به گذشته افزایش یابد. بر اساس آخرین مصاحبه‌ای که با مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه انجام شده، مهم‌ترین عاملی که باعث خرابی برخی قطارهای در حال حرکت و بروز اختلال در حرکت آن‌ها می‌شود، کمبود قطار و سن بالای ناوگان متروی تهران است. گفته می‌شود که بیشتر این مشکلات به علت بی‌توجهی نسبت به لزوم نوسازی و بازسازی این ناوگان در حدود ۸ سال گذشته به وجود آمده است. این خرابی‌ها و مشکلات باعث شده تا بسیاری افراد استفاده خود را از مترو محدود کنند و نگران سلامتی خود در حین استفاده از مترو باشند.

نوسازی متروی تهران و ورود قطارهای جدید از اواخر سال آینده!

تعمیرات خطوط مترو تهران؛ هیچ‌وقت برای تعمیر دیر نیست!

طبق آخرین مصاحبه با مسئولین، متاسفانه ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران از جمله مترو کهنه و فرسوده است و در خطوط پر ازدحام آن، اغلب واگن‌های مترو نیاز به بهسازی و تعمیرات اساسی دارند. باتوجه‌به برنامه و بودجه ابلاغی امسال باید ۲۱۱ دستگاه واگن اورهال تعمیرات اساسی شود که تاکنون تعمیرات برای ۹۳ دستگاه واگن انجام شده است. همچنین مسئولین مترو برای رفع نگرانی مردم این را اعلام کرده‌اند که به‌محض بروز یک اختلال، سریعاً تیم‌های تکنسین را اعزام می‌کنند تا در کمترین زمان ممکن، روند حرکت قطارها را به وضعیت عادی بازگردانند. در سال ۱۴۰۲ خوشبختانه در دو مرحله مجموعاً ۱۲ رام قطار به چرخه خدمت‌رسانی به مردم اضافه شده است. رام در واقع، واحد شمارش قطار که شامل 7 واگن می‌شود. همچنین برنامه‌ریزی شده که تا پایان سال 1402، ۱۷ رام قطار دیگر نیز بازسازی اساسی شوند و به ناوگان مترو بازگردند.

نوسازی مترو تهران؛ دیگر وقت آن است که تغییر کنید!

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در سال 95، از خرید ۶۳۰ دستگاه واگن و نوسازی بسیاری از قطارهای قدیمی مترو خبر داد ولی متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و بعضی دیگر از مشکلاتی که بر سر راه این تصمیم وجود داشت، این اتفاق رقم نخورد. این تصمیم که در حدود 7 سال پیش گرفته شده، بعد از مدت‌ها، از ۸ ماه قبل در حال عملیاتی شدن است. البته تغییرات خیلی سریع اتفاق نمی‌افتد و ما برای ورود اولین واگن‌های مترو جدید حداقل باید یک سال صبر کنیم. طبق آخرین آمارها، در دوره فعلی سرعت انجام تعمیرات جزئی و بازسازی اساسی قطارهای مترو افزایش یافته، اما راهکار اصلی برای کاهش اختلال در حرکت قطارها، نوسازی ناوگان است. طبق گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، خرابی‌هایی که بعضاً در طول مسیر برای قطارها اتفاق می‌افتد، قابل‌پیش‌بینی نیست؛ ولی پیش‌بینی‌شده که در صورت اجرایی شدن برنامه‌ریزی‌ها، در اواخر سال ۱۴۰۳ و بخصوص در طول سال ۱۴۰۴ وضعیت ناوگان متروی تهران بسیار بهتر از شرایط امروز خواهد بود. طبق گفته مسعود درستی، معاون سیستم حمل‌ونقل شهرداری تهران، در حال حاضر امور مقدماتی قرارداد تامین واگن‌های مترو از کشور چین در حال انجام است. شهرداری تهران پروژه‌ای را برای نوسازی مترو برنامه‌ریزی کرده که خبر از ورود ۱۱۰ قطار خارجی و ۱۶ قطار ملی به ناوگان متروی تهران می‌دهد. باتوجه‌به پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد که اولین رام از قطارها در اواخر سال ۱۴۰۳ وارد ناوگان مترو تهران خواهد شد و در طول دو تا سه سال بعد از آن، روند ورود تدریجی این واگن‌ها ادامه خواهد داشت. وارد شدن این قطارها و بازسازی خطوط قبلی، قطعاً باعث افزایش بهره‌وری این سیستم و رضایت بیشتر افراد می‌گردد.

نوسازی متروی تهران و ورود قطارهای جدید از اواخر سال آینده!

بازسازی مترو؛ راهی برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان تهران

ناوگان مترو تهران و حومه در هفت خط و بیش از ۱۵۰ ایستگاه فعال است. مترو تهران روزانه بالغ بر 2 میلیون نفر را جابه‌جا می‌کنند که این موضوع خود نشان‌دهنده اهمیت مترو در زندگی شهروندان تهران است. با گذشت بیش از دو دهه از بهره‌برداری مترو پایتخت، بیش از ۳۵ درصد قطارهای درون‌شهری و بیش از ۷۵ درصد قطارهای حومه‌ای (خط پنج) نیاز به تعمیرات اساسی پیدا کرده‌اند. بر همین اساس برای بازسازی خطوط مترو پروژه‌هایی نیز طرح‌ریزی شده است. از سال ۸۵ تا ۹۹ یعنی طی ۱۵ سال، ۴۱۶ واگن مترو بازسازی شده بود، اما از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ یعنی در دوره ششم مدیریت شهری، اورهال قطارها سرعت بیشتری گرفت و ۲۵۱ واگن بازسازی شد. پیش‌بینی‌شده که در اواخر سال ۱۴۰۳ و بخصوص در طول سال ۱۴۰۴ وضعیت ناوگان متروی تهران بسیار بهتر از شرایط امروز خواهد بود. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای نوسازی مترو تهران، مشکلات مربوط به این سیستم حمل‌ونقل برطرف شود. اگر شما از دسته افرادی هستید که جابه‌جایی با خطوط مترو را ترجیح می‌دهید، می‌توانید با ورود به سایت لحظه آخر در مورد مترو تهران و دیگر شهرهای مهم کشور اطلاعات کسب کنید.

کد خبر 735217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.