کرمان؛ سرزمین تاریخ کهن/ پیشرفت‌های علمی استان جالب توجه است

سفیر بنگلادش در دیدار با استاندار کرمان گفت: کرمان به عنوان یک سرزمین با تاریخ کهن شناخته می‌شود و علاوه بر تاریخ کرمان، وجود افرادی چون سردار سلیمانی اعتبار دوچندان به این خطه داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط‌عمومی استانداری کرمان، منجورول کریم‌خان چودری در دیدار با استاندار کرمان اظهار کرد: بنگلادش را کشور برادر و با اشتراک‌های فرهنگی و تاریخی در نظر بگیرید، زبان فارسی سال‌ها در این کشور رایج بوده است و ایرانیان نقش مؤثری در گرایش کشور بنگلادش به دین اسلام داشته‌اند.

وی با اشاره به بسترهای همکاری دو کشور بنگلادش و ایران افزود: روابط خوب سیاسی میان دو کشور برقرار و اراده برای تعمیق این روابط وجود دارد و یکی دیگر از اشتراک‌های ایران و بنگلادش در حوزه فرهنگی است و ما گستره فرهنگ فارسی را در بنگلادش داریم.

منجورول کریم‌خان چودری ادامه داد: در کنار روابط سیاسی و فرهنگی، روابط تجاری خوبی نیز می‌تواند شکل گیرد، کرمان به عنوان یک سرزمین با تاریخ کهن شناخته می‌شود و علاوه بر تاریخ کرمان، وجود افرادی چون سردار سلیمانی اعتبار دوچندان به این خطه داده است.

سفیر بنگلادش پیشرفت‌های علمی استان را جالب توجه دانست و با اشاره به اینکه ظرفیت‌های کرمان را می‌شود به اندازه یک کشور مستقل دانست، گفت: فعالیت تعداد بالای مراکز علمی و آموزشی در استان بسیار ارزشمند است و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تهدیدها قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه سعی ما بر روابط خوب با همه کشورهاست، اما روابط با ایران از جنس دیگری است، خاطرنشان کرد: دنیا به روابط دوستانه ملت‌ها و کشورها نیاز دارد، نخبگان ایرانی نگاه همراه با احترامی به بنگلادش دارند و تجار و بازرگانان بنگلادش نیز به دلیل نقاط اشتراک به ایران علاقه دارند.

ظرفیت‌های بالای استان کرمان به گسترش روابط اقتصادی کمک می‌کند

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان نیز در دیدارِ سفیر بنگلادش از ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی مشترک دو کشور نام برد و اظهار کرد: در یک دوره تاریخی مرزهای جغرافیایی میان دو کشور ایران و بنگلادش وجود نداشت و دین اسلام و زبان فارسی توسط ایرانیان به این کشور منتقل شد.

وی افزود: گسترش روابط با کشورهای همسایه از برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در دولت فعلی است، استان کرمان هم ظرفیت‌های بالایی دارد که بر گسترش روابط اقتصادی می‌تواند کمک کند.

استاندار کرمان با اشاره به وجود پسته، خرما و محصولات جالیزی خارج از فصل به عنوان محصولات صادراتی استان کرمان تصریح کرد: در حوزه معدنی کرمان استان منحصربه‌فردی است و بزرگترین ظرفیت مس کشور، ۷۰ درصد کرومیت کشور و ظرفیت بالای سنگ آهن را داریم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان و ۱۰ اثر ثبت جهانی آن از سفیر بنگلادش دعوت کرد تا از ظرفیت‌های صنعتی استان کرمان دیدن کند.

فداکار ادامه داد: تفاهم‌نامه‌هایی که در گذشته در سفر وزرای امور خارجه دو کشور منعقد شده است، می‌تواند دنبال شود و اتاق بازرگانی واسط استان کرمان و بازرگانان باشد.

کد خبر 734661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.