روند پیگیری ایجاد سه فرمانداری ویژه برای شهرستان‌های استان یزد

مدیر کل سیاسی، انتخاباتی و تقسیمات کشوری استانداری در خصوص فرآیند پیگیری ایجاد فرمانداری ویژه برای برخی شهرستانهای استان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، سعید رستگاری در حاشیه حضور در شهرستان اردکان با اشاره به انتشار برخی اخبار و شبهه افکنی پیرامون روند ایجاد فرمانداری ویژه این شهرستان اظهار کرد: از سال گذشته، برخی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مطالباتی را برای ایجاد فرمانداری ویژه شهرستان‌های حوزه انتخابیه خود داشتند، لیکن با توجه به شرایط خاص و ویژه‌ای که قانونگذار برای ایجاد فرمانداری ویژه قائل شده است هیچیک از شهرستان‌های استان از این شرایط برخوردار نبودند.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری یزد با بیان اینکه با توجه به فشار و پیگیری‌های متعدد برخی شخصیت‌ها، با تاکید استاندار یزد، طی چندین مرحله مکاتبه و رایزنی‌هایی در این رابطه با وزارت کشور صورت پذیرفت، ادامه داد: این پیگیری‌ها در نهایت منجر به تهیه و تنظیم سه درخواست جداگانه برای سه شهرستان استان به منظور ایجاد فرمانداری ویژه گردید.

رستگاری با تاکید بر اینکه مسئله ایجاد فرمانداری ویژه، امری کاملاً تخصصی و مبتنی بر ضوابط قانونی است افزود: با عنایت به عدم برخورداری شهرستان‌های مزبور از شاخص‌های قانونی موردنیاز برای ایجاد فرمانداری ویژه و برای جلوگیری از هر گونه شائبه و تبعیضی، استانداری یزد در مکاتبات با وزارت کشور همواره بر تحقق یا عدم تحقق این امر برای هر سه شهرستان به صورت همزمان تاکید داشته و دارد.

وی ادامه داد: با توجه به عدم برخورداری شهرستان‌های مزبور از ضوابط قانونی برای ایجاد فرمانداری ویژه و همچنین ضرورت رعایت عدالت میان این شهرستان‌ها، موضع ثابت استانداری یزد از ابتدا، تحقق یا عدم تحقق آن برای هر سه شهرستان به صورت همزمان بوده است.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری یزد در پایان با اشاره به اینکه توقف طرح‌های مربوط به تقسیمات کشوری توسط وزارت کشور در ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات برای جلوگیری از ایجاد هر گونه شائبه، امری مسبوق به سابقه بوده و اتفاق جدیدی نیست ادامه داد: دفتر تقسیمات کشوری استانداری همچنان بر درخواست ایجاد فرمانداری ویژه برای هر سه شهرستان به صورت همزمان و یکسان تاکید داشته و مستمرا نسبت به پیگیری آن اقدام خواهد کرد.

یادآور می‌شود بر اساس قانون، فاصله مسافت ۱۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان با مرکز استان، برخورداری شهرستان از جمعیت بیش از ۲۵۰ هزار نفر و جمعیت مرکز شهرستان بالغ بر ۱۲۵ هزار نفر، مساحت بیش از ۱۰ هزار کیلومتری شهرستان و سابقه بیش از ۵۰ ساله فرمانداری شهرستان از مهم‌ترین شاخص‌های ایجاد فرمانداری ویژه است.

کد خبر 734134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.