کلان‌شهرها در محاصره حلقه سبز / اجرای قانون کمربند سبز به کجا رسید؟ 

بیش از هشت سال از زمانی که مجلس ۳۰۰ شهر کشور را به ایجاد کمربند سبز ملزم کرد، گذشته با این وجود این مهم هنوز به صورت کامل محقق نشده است و با وجود مزیت‌های این طرح کلان‌شهرها در ابتدای راه هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا گروه استان‌ها؛ فروردین سال ۹۶ بود که نمایندگان مجلس طی مصوبه‌ای ذیل قانون هوای پاک تأکید کردند که برای ۳۰۰ شهر کشور که بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند، برنامه‌ریزی به منظور توسعه سرانه فضای سبز شهری و اجرای کمربند سبز آغاز شود.

کمربند سبز مفهومی آشنا در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت شهری است که با دو هدف تلطیف و رفع آلودگی هوا در کنار مشخص کردن محدوده شهری و جلوگیری از نابودی اراضی کشاورزی در شهرهای مختلف جهان اجرا شده است.

اتفاقات اخیر در حوزه شهرنشینی از جمله افزایش جمعیت شهرها، افزایش آلودگی هوا و تبعات اقتصادی و اجتماعی متعدد ناشی از کاهش کیفیت هوای شهرهای بزرگ موجب شده مسئله کمربند سبز اهمیت ویژه‌ای در نظام برنامه‌ریزی شهری داشته باشند.

کمربند سبز علاوه بر جلوگیری از نفوذ ذرات معلق و ریزگردها، هوای شهرهای بزرگ را که به دلیل ازدحام جمعیت و استفاده بیش از حد از سوخت‌های فسیلی به جزیره گرمایی تبدیل شده است را تلطیف می‌کند.

نگاهی به وضعیت شهرهای بزرگ کشور از نظر ایجاد کمربند سبز با وجود گذشت حدود هشت سال از این الزام قانونی، نشان می‌دهد کمبود منابع آبی و مشکلات تأمین عرصه از مهم‌ترین موانع تحقق کمربند سبز در شهرها است. هرچند در این حوزه بعضی شهرها توفیقات بهتری داشته‌اند و بعضی دیگر در مقدمات دچار تعلل شده‌اند.

شهرها در محاصره حلقه سبز / اجرای قانون کمربند سبز به کجا رسید؟ 

انجام ۲۰۰۰ هکتار جنگل‌کاری در اطراف پایتخت

شهر تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین و آلوده‌ترین شهر کشور، از جمله شهرهایی است که توسعه کمربند سبز در آن بسیار ضروری به نظر می‌رسد، در این راستا علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به بهره‌برداری از ۲۰۰۰ هکتار جنگل‌کاری در قالب طرح کمربند سبز شهر تهران، اظهار کرد: طرح کمربند سبز شهر تهران به مساحت ۵۰ هزار هکتار در سال ۷۳ در هیئت دولت به تصویب رسید و به شهرداری تهران و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز به‌عنوان مجری ابلاغ شد.

وی افزود: طرح کمربند سبز در سال ۱۳۶۵ از جنوب شهر تهران آغاز شد و امروز ۴۸ هزار و ۶۲۰ هکتار از طرح ۵۰ هزار هکتاری کمربند سبز شهر تهران اجرایی شده است. امیدواریم تا پایان اسفند سال آینده این طرح به طور کامل تکمیل شود.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران خاطرنشان کرد: سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۲۵۰ هکتار و ۱۵۰۰ هکتار از طرح کمربند سبز انجام شده بود و امسال و برای نخستین‌بار ۲۰۰۰ هکتار از طرح کمربند سبز تهران اجرایی شد که با حضور شهردار تهران و رئیس قوه قضائیه به بهره‌برداری رسید.

مختاری تصریح کرد: امسال برای اولین‌بار بیش از ۶۰ درصد از ۲۰۰۰ هکتاری که به بهره‌برداری رسیده به درختانی مثمری همچون سیب، آلو، گردو، گوجه‌سبز و گلابی اختصاص داده شده است که بر اساس شرایط اقلیمی در ۱۲ نقطه حاشیه‌ای که این ۲۰۰۰ هکتار در آن‌ها انجام شده است، کاشته شده‌اند، به نحوی که در این ۲۰۰۰ هکتار ۲۵۰ هکتار باغ میوه با بهره‌گیری از آب‌های زیرسطحی در محدوده شهران یعنی شمال بزرگراه شهید بابایی اجرایی شده است.

شهرها در محاصره حلقه سبز / اجرای قانون کمربند سبز به کجا رسید؟ 

کاشت سه میلیون بذر در کمربند سبز شیراز

اسفند سال گذشته بود که در آئین روز درختکاری غلامرضا غلامی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز از امضای تفاهم‌نامه‌ای برای اختصاص ۷۰۰۰ هکتار از اراضی ملی به شهرداری شیراز برای ایجاد کمربند سبز و تحقق این مهم با سبز شدن ارتفاعات شهر شیراز همچون دراک، بام سبز، پارک معراج و سایر ارتفاعات که تبدیل به بهترین تفرجگاه‌های کشور شدند، خبر داد و تصریح کرد:

وی همچنین از آمادگی قبول واگذاری ارتفاعات سبز پوشان به شهرداری شیراز با دستور استاندار فارس خبر داد و افزود: در صورت تحقق این مهم و در راستای ماده ۸ قانونی بهره‌وری از جنگل‌ها، این ارتفاعات با واگذاری به دستگاه خدمات‌رسانی همانند شهرداری، نسبت به حفظ و نگهداری و تشکیل کمربند سبز اقدام می‌شود.

حمید کشتکار، مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری شیراز هم در این خصوص از آغاز کاشت ۳ میلیون بذر در کمربند سبز شیراز خبر داد و اظهار کرد: با توجه به باران اخیر امیدواریم این بذرها به ثمر بنشیند.

وی می‌گوید: بیش از ۳۰۰ هزار نهال در یک ماه گذشته توسط شهرداری شیراز کاشت شده است.

رئیس، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: اگرچه این اقدام کار بزرگی بود اما از یک ماه قبل برنامه عملیاتی برای کمربندی شیراز آغاز شد و طبق برنامه باید ۲۰۰ هزار نهال در ارتفاعات اطراف شهر شیراز و ۱۰۰ هزار نهال نیز در خود سطح شهر کاشته می‌شد اما بیش از این نهال کاشته شده است.

آمادگی شهرداری اراک برای ایجاد کمربند سبز

علی نجفی، مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری کلان‌شهر اراک درباره کمربند سبز این شهر اظهار کرد: در صورتی که مشکل مالکیت اراضی کمربند شرقی و شمالی رفع شود، شهرداری آمادگی دارد نسبت به مشجر کردن این اراضی اقدامات لازم را انجام دهد.

وی اضافه کرد: بخش‌هایی از کمربند سبز اراک قابل اجرا است و قسمت‌هایی از آن جزو مالکیت شهرداری یا دولت نیست.

مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری کلان‌شهر اراک گفت: زمین‌هایی که تحت اختیار شهرداری قرار ندارد و شهرداری اراک نمی‌تواند بروی آن این طرح را پیاده‌سازی کند، اراضی اوقافی و شخصی در اطراف اراک است.

نجفی تأکید کرد: در صورتی که مشکل مالکیت اراضی کمربند شرقی و شمالی رفع شود، شهرداری آمادگی دارد اقدامات لازم را برای مشجر کردن این اراضی انجام دهد.

وی ادامه داد: در محدوده غرب اراک، حدفاصل انتهای خیابان امام خمینی (ره) تا ابتدای میدان بسیج که طی چند سال گذشته در اختیار شهرداری قرار گرفته تلاش شده است تا تراکم فضای سبز بیشتر شود و به نوعی یک غنی‌سازی در این قسمت صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری اراک با بیان اینکه در حال حاضر در کمربندی جنوبی شهر اراک مشکل آب داریم و بستر لازم برای کاشت در حال حاضر مهیا نیست، تاکید کرد: البته در بخشی از کمربندی که امکان کاشت درخت مهیا بوده، کاشت درخت در محدوده ورودی دره گردو و ماقبل آن انجام شده است و در صورت تأمین آب مورد نیاز می‌توان سایر قسمت‌ها را که امکان کاشت در آن‌ها میسر است، مورد استفاده قرار داد.

نجفی ادامه داد: در حال حاضر شهرداری اراک در حال پیگیری خط انتقال آب به این منطقه است و در صورتی که این کار به سرانجام برسد، با اصلاح بستر موجود در این بخش می‌توانیم درختکاری سایر مناطق را نیز به سرانجام برسانیم.

شهرها در محاصره حلقه سبز / اجرای قانون کمربند سبز به کجا رسید؟ 

توسعه ۲۹ هزار هکتاری کمربند سبز شهر مشهد

حسن کریمدادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد مقدس اظهار کرد: تا به امروز در مساحتی حدود ۳۷۸۰ هکتار، یک میلیون و ۴۰۰ هزار درختکاری اصله نهال صورت گرفته است و در برنامه آینده شهرداری، اجرای طرح کمربند سبز به مساحت ۲۹ هزار هکتار طبق طرح جامع مجموعه شهری در دست اقدام است.

وی با اشاره به اهم اقدامات شهرداری مشهد مقدس در عرصه‌های کمربند سبز گفت: سال ۱۳۷۴ به استناد قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه کشور در قالب قانون هوای پاک و پیرو مصوبه هیئت‌وزیران در اطراف کلان‌شهرهای آلوده از جمله مشهد مقدس، بودجه مستقلی برای توسعه کمربند سبز در نظر گرفته شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد مقدس تصریح کرد: با توجه به اجرا نشدن تعهدات مالی توسط دولت از سال ۸۴، شهرداری مشهد با تشکیل مدیریت کمربند سبز نسبت به ادامه کار اقدام کرد و تا به امروز مساحتی حدود ۳۷۸۰ هکتار درختکاری شد.

کریمدادی ادامه داد: در برنامه آینده شهرداری نیز اجرای طرح کمربند سبز به مساحت ۲۹ هزار هکتار طبق طرح جامع مجموعه شهری انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمربند سبز از جمله پارک‌های کوهستان و چهل بوستان، سوران، ویرانی و جزایر میانی جاده بهشت رضا، حاشیه کشف رود (پروژه کرانه شمالی) است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد مقدس با اشاره به توسعه ۵۸ هکتاری در سال ۱۴۰۱ در اراضی کمربند سبز شهر مشهد، تاکید کرد: تحویل‌گیری اراضی محدوده طرح کشف‌رود به طول تقریبی ۷۵ کیلومتر و مساحت ۱۳۷۵ هکتار دارای ۲۵ محدوده معارض، حراست از اراضی تحویل گرفته شده و تأمین نیرو و تجهیزات لازم از طریق انتخاب پیمانکار حفاظتی با هدف کنترل و حفاظت از اراضی در بستر رودخانه و جلوگیری از برداشت فاضلاب و انجام گشت‌های شبانه‌روزی از اقدامات انجام شده است.

کاشت ۳۰۰۰ درخت در کمربند سبز شهر کرج

علیرضا عاقلی، رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری کرج از جنگل‌کاری ۲۰۰۰ هکتار اراضی کلان‌شهر کرج همزمان با روز درختکاری خبر داد و گفت: در این میان ۳۰۰۰ درخت در منطقه باغستان تحت عنوان کمربند سبز کرج کاشته شد.

وی با اشاره به اینکه ۵۰۰۰ نهال میان مردم توزیع شده است، اضافه کرد: ظرف مدت سه ماه نخست سال جاری، ۳۳ هزار درخت در کرج کاشت شده است.

رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری کرج تصریح کرد: ۴۰ درصد چاله کنی‌ها برای کاشت نهال و درختان انجام شده و مابقی در حال انجام است.

عاقلی اضافه کرد: انتخاب و توزیع گیاهان که سازگار با محیط هستند به صورت کارشناسی انجام می‌شود.

کد خبر 734087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.