بسیج امکانات برای سیل‌زدگان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه شانزدهم اسفند ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بسیج امکانات برای سیل‌زدگان» نوشت: سخنگوی دولت با تشریح اقدامات دولت برای کمک به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان، از جمله بسیج امکانات و نیازمندی‌ها و نیز حضور وزرا در استان، اعلام کرد که دولت ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان تنخواه اولیه برای جبران بخشی از خسارات ناشی از سیل به این استان اختصاص داده که پرداخت آن نیز آغاز شده است.

علی بهادری‌جهرمی، ضمن همدردی با مردم استان سیستان و بلوچستان و با اشاره به اینکه این سیل خسارت جانی نداشت، اما خسارت مالی در پی داشت، اظهار کرد: بلافاصله پس از انتخابات، وزیر کشور به این استان سفر کرد و وزیر نیرو نیز بلافاصله پس از بازگشت از سفر رئیس‌جمهور به الجزایر به این استان رفت تا نیازها و مشکلات را از نزدیک بررسی کنند.

وی با اشاره به اینکه به استاندار نیز اختیارات ویژه داده شده بود که استاندار از این اختیارات برای کمک به سیل‌زدگان بهره برده است‌، اضافه کرد: دولت نیز در گام نخست ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان تنخواه اولیه برای جبران بخشی از خسارات ناشی از سیل به استان اختصاص داد که پرداخت این مبلغ آغاز شده است.

بهادری‌جهرمی با اشاره به صدور دستورات لازم از سوی رئیس‌جمهور گفت: نهادهای انقلابی، وزارتخانه‌های راه و بهداشت، نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها در حال امدادرسانی به مردم هستند. سخنگوی دولت، همچنین از وصل شدن برق ۶۴ روستای استان که به دلیل سیل قطع شده بود، خبر داد و افزود: در کنار این، بخشی از مشکل آب‌رسانی به روستاها هم برطرف شده است که این تلاش‌ها ادامه دارد.

بسیج امکانات برای سیل‌زدگان

روزنامه کیهان در بخش اخبار ویژه امروز خود با تیتر «اف بی‌آی: ایران در مجازات آمران ترور سلیمانی جدی است» نوشت: اداره تحقیقات آگاهی فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در تعقیب فردی به نام مجید دستجانی فراهانی است که می‌گوید به عنوان مأمور جمهوری اسلامی ایران در توطئه برای ترور مقام‌های این کشور دست داشته است.

پلیس فدرال آمریکا می‌گوید: ایران در مجازات عاملان ترور قاسم سلیمانی جدی و پیگیر است. دفتر اف‌بی‌آی در فلوریدا گفت: در تعقیب فردی به نام دستجانی است که به زبان‌های فارسی، فرانسوی، اسپانیایی و انگلیسی صحبت می‌کند و مکرراً میان ایران و ونزوئلا سفر می‌کند. اف‌بی‌آی مدعی شده فرد مذکور، سرگرم اجیر کردن افرادی «برای عملیات در آمریکا به منظور هدف گرفتن مرگبار مقام‌های جاری و سابق» در انتقام از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، بوده است.

به گزارش صدای آمریکا، مقام‌های پلیس در آمریکا قبلاً گفته‌اند که تهدیدهایی جدی علیه مایک پمپئو و جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی، را شناسایی کرده‌اند. مقام‌های آمریکایی از جمله به نشریه سمافور گفتند که به اعتقاد آنها پمپئو و همچنین برایان هوک، فرستاده دولت ترامپ در امور ایران، در «فهرست سوءقصد» تهران قرار دارند. این دو مقام سابق دولت ترامپ به دلیل شدت تهدیدها تحت محافظت هستند.

بسیج امکانات برای سیل‌زدگان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی علیه دانشگاهیان!» نوشت: ابتدای ماه جاری بود که مصوبه اخیر جلسه ۸۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ ۰۵/‏۱۰/‏۱۴۰۲‬ با حضور سران سه قوه به اتفاق آرا به تصویب رسیده‌بود، منتشر شد. در این مصوبه که تجمیعی و تکمیلی نامیده شده بر «خروج تصمیمات و آرای صادره از هیئت‌ها و کمیته‌های تخصصی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان سنجش آموزش کشور و سایر مراکز آموزشی و پژوهشی در خصوص امور و شئون علمی، آموزشی و پژوهشی از شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضائی و تشکیل هیئت‌های عالی تجدیدنظر» تأکید شده‌است. به زبان ساده‌تر بر اساس این مصوبه اکثر تصمیمات دانشگاه‌ها و مؤسسات زیر نظر وزارت‌های علوم و بهداشت و سازمان سنجش، از دایره رسیدگی دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضائی خارج شده‌است.

نتیجه چنین تصمیماتی از قبل مشخص است: نقض صریح حقوق قشر فرهیخته دانشگاهی. اگر واقعاً شورای عالی انقلاب فرهنگی که یک دورهمی از مدیران دانشگاهی و اساتید شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها است، بیمی از محاسبه تصمیمات خود ندارد، چرا نباید دانشگاهیان برای استیفای حقوق شأن به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند؟! این همه اصرار برای حل اختلافات دانشگاهیان با دانشگاه در خود دانشگاه، یعنی یک جای کار می‌لنگد!

بسیج امکانات برای سیل‌زدگان

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به گزارشی از خسارات سیل، وضعیت سیل‌زدگان و امدادرسانی در سیستان و بلوچستان پرداخت و با تیتر «داد و امداد» نوشت: ساکنان مناطق جنوب سیستان‌وبلوچستان در پی بارش‌های سیل‌آسای اخیر وضعیت نامناسبی دارند. شرایط زندگی مردم در برخی مناطق روستایی بحرانی است، چرا که هنوز راه ارتباطی حدود ۵۰ روستا قطع است و خدمات‌رسانی به آنها به سختی انجام می‌شود. بارش‌های اخیر هرچند خوشبختانه تلفات جانی نداشت ولی خسارات زیادی را به زیرساخت‌های عمومی، واحدهای مسکونی، مزارع، راه‌ها و زمین‌های کشاورزی وارد کرده است. طبق گزارش‌های موجود، شدت بارش‌ها به حدی بوده که ۱۶ شهرستان و هزار و ۹۴۷ روستا در سیستان‌وبلوچستان تحت تأثیر سیلاب قرار گرفت و واحدهای مسکونی زیادی نیز بر اثر جاری شدن سیلاب آسیب کلی و جزئی دید. همچنین ۴ سد شامل سدهای مخزنی پیشین در شهرستان سرباز، سدزیردان در منطقه دشتیاری چابهار، سد شی‌کلک در چابهار و سد خیرآباد نیک‌شهر بر اثر بارش‌های اخیر آبگیری و سرریز شدند.

هر چند همه نیروها از دستگاه‌های دولتی، نهادها و ارگان‌های مختلف برای امدادرسانی و کمک به سیل‌زدگان منطقه در این مدت بسیج شدند و طی چند روز اخیر بی‌وقفه در حال خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان هستند ولی مطابق گزارش‌های مردمی و رسانه‌های محلی، خدمات‌رسانی‌ها به دلیل عمق این فاجعه و خسارات آن چون قطع برخی ارتباطات جاده‌ای، گل و لای فراوان و آبگرفتگی‌های وسیع، در برخی مناطق سخت و به کندی انجام می‌شود. بر اساس آخرین آمارها، ۲۰۰ تیم امدادی با پشتیبانی ۵ استان همجوار سیستان‌وبلوچستان هم‌اکنون در منطقه حاضرند و مشغول امدادرسانی به صورت زمینی و هوایی بوده و به مردم متأثر از سیل خدمات‌رسانی می‌کنند، که البته در مناطق صعب‌العبور این کار دشوار است. با آنکه مسؤولان از انشعاب و اتصال آب و برق منازل سیل‌زده خبر می‌دهند ولی برخی روستاها همچنان آب و برق ندارند. خانه‌های بسیاری از روستاییان ویران شده است به طوری که طبق گزارش‌های موجود، حدود ۱۸۰۰ واحد مسکونی در پی آب‌گرفتگی ناشی از سیل دچار آسیب‌دیدگی شده و راه دسترسی به برخی روستاها نیز همچنان مسدود است.

بسیج امکانات برای سیل‌زدگان

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «گرسنگی‌دادن به کودکان، رویه کدام جنگ؟» را برگزید و نوشت: خبر دردناکی است که این روزها کودکان غزه از گرسنگی جان می‌دهند و می‌میرند. از نوزادی چندروزه تا کودکی ۱۰ ساله همه قربانی‌های معصوم جنگی نابرابر هستند. بدن‌هایی که بعد از ماه‌ها تحمل بی‌غذایی، به پوست و استخوانی نحیف بدل شده‌اند. عکسی که در رسانه‌های مختلف منتشر شده، چهره پسربچه‌ای است با گونه‌های سرخ و پر که بعد از چند ماه پوست تنش با بی‌رحمی به استخوان بدنش چسبیده است. این صحنه‌های عاری از انسانیت، تنها بخشی از داستان‌های جنگ است؛ جنگی که کودک و بزرگسال نمی‌شناسد و همه را با خود می‌بلعد.

در روزهای گذشته سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود کودکان در شمال غزه به علت گرسنگی جان می‌بازند و بازدید نهاد سازمان ملل متحد از بیمارستان‌های العوده و کمال عدوان در شمال غزه، بیانگر کمبود بحرانی غذا و سوءتغذیه مرگ‌بار کودکان است. شرایط به حدی بحرانی است که یکی از مسئولان رئیس سازمان جهانی بهداشت بعد بازدید از این بیمارستان‌ها، آنها را «یافته‌هایی ترسناک و شوم» اعلام کرده و گفته بود کمبود غذا به مرگ ۱۰ کودک ختم شده و سطوح بسیار بالایی از سوءتغذیه در این دو بیمارستان که ساختمان و تأسیسات آنها هم در جریان حملات ارتش اسرائیل تخریب شده، مشاهده شده است. بعد از آن نیز اعلام شد در بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه‌، ۱۵ کودک بر اثر گرسنگی جان باخته‌اند. رسانه‌های فلسطینی نیز از مرگ کودکی دیگر به دلیل گرسنگی در جنوب نوار غزه خبر داده بودند. کمبود مواد غذایی در غزه کم‌کم به نابودی آن رسید و در این مدت با وجود هشدارهای مختلف، اتفاقی برای مردم غیرنظامی آن نیفتاد. حتی رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود شرایط نمایانگر سطوح بالای سوءتغذیه و کودکانی است که بر اثر گرسنگی می‌میرند و همچنین بیانگر کمبود جدی سوخت، مواد غذایی و اقلام پزشکی در کنار نابودی ساختمان‌ها و تأسیسات پزشکی و درمانی در شمال غزه است.

بسیج امکانات برای سیل‌زدگان

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازار مسکن در ۴ تابلو» نوشت: بازارهای ملکی در سالی که رو به پایان است، یک فصل مشترک و یک تفاوت معنادار با هم داشتند. به‌طوری‌که اطلاع از ۴ متغیر کلیدی این دو بازار ساخت‌وساز و معاملات مسکن می‌تواند مسیر ورود و فعالیت بازیگران آنها را در ۱۴۰۳ تا حدودی مشخص کند. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از آنچه طی دست‌کم ۱۰ ماه اول امسال بر این دو بازار گذشت، حاکی است هم ساخت‌وساز و هم معاملات خرید با وضعیت رکود تورمی مواجه بودند. با این حال، هم شدت رکود و هم میزان رشد قیمت در بازار معاملات مسکن به مراتب بیشتر از سرمایه‌گذاری ساختمانی بود. داده‌های آماری، تحقیقات میدانی و همچنین معدل گزارش‌های ماهانه مربوط به نظرسنجی از شرکت‌های ساختمانی نشان می‌دهد، امسال میزان صدور پروانه‌های ساختمانی و همچنین فعالیت سازنده‌ها تقریباً شبیه سال ۱۴۰۱ بود؛ هرچند این نبض تولید مسکن نسبت به سال ۹۹ کمتر است. در بازار معاملات مسکن اما فروش آپارتمان بر اساس میانگین ماهانه معاملات، ۶۴ درصد نسبت به پارسال افت داشت. نرخ تورم مسکن نیز در سال جاری تحت تأثیر سه علت، رتبه گرفت.

بسیج امکانات برای سیل‌زدگان

کد خبر 733650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.