پیگیری تحقق بودجه ملی مشهد از تهران

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش می‌کنیم ارتقای اعتبار و امکانات مشهد و بودجه ملی مشهد در این دوره محقق شود.

حجت‌الاسلام نصر ا…پژمانفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به تشریح عمده برنامه‌هایش در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخت و اظهار کرد: مشهد شهری ملی و بین‌ المللی است، اما بودجه و اعتبار اختصاص پیدا کرده به آن در تراز این شهر نیست، بخش زیادی از جمعیت مقیم مشهد را اتباع بیگانه‌ای تشکیل می‌دهند که در حاشیه شهر حضور دارند.

وی پذیرایی چند ده میلیونی سالانه از زائران ایرانی و خارجی را یکی دیگر از مسائل مهم مشهد اعلام کرد و گفت: علاوه بر اینکه مشهد برای این مهم بودجه ملی ندارد، مثل روز روشن است که این شهر با مسائل متعدد دیگری در حوزه آب و زیرساخت‌های انرژی مواجه است که این موارد نیز نیازمند توجه ویژه است.

مشهد را واقعی ببینیم

منتخب مردم مشهد برای مجلس دوازدهم با بیان اینکه باید به سمتی برویم که نیازهای این شهر را به صورت واقعی ببینیم و برای حل آن‌ها تلاش کنیم، تصریح کرد: به سبب جایگاه ویژه مشهد، باید این شهر را همانند تهران ببینیم، مشهد جایگاه ویژه‌ای در زیارت دارد، درست است که جمعیت تهران از مشهد بیشتر است، اما مشهد در نوع خودش فشارها و مشکلات ویژه‌ای دارد و مسئولان اگر می‌خواهند برای این شهر آبروداری کنند، اقتضا می‌کند به صورت ویژه مسائل و مشکلات این شهر را مورد رسیدگی و توجه قرار دهند و اعتبارات ویژه‌ای برای آن در نظر بگیرند.

حمل‌ونقل ملی با بودجه محلی؟

وی با گریز مجدد به مسئله حضور زائران در مشهد بیان کرد: به غیر از جمعیت ۳.۵ میلیونی مشهد، ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد باید جوابگوی سرویس دهی به زائران نیز باشد، اما اعتبارات شهر جوابگوی گسترش شبکه مترو و اتوبوس نیست.

وی با انتقاد از تفاوت‌های فاحش میان مشهد و پایتخت گفت: چرا شهردار تهران باید بتواند در هیئت دولت حضور داشته باشد، با همه اعضای دولت رایزنی کند و امکانات و امتیازهای ویژه‌ای برای این شهر دریافت کند، اما این امتیاز برای مشهد وجود نداشته باشد.

پژمانفر افزود: مسئولان ملی از ضرورت رسیدگی به زیارت، حل و فصل معضلات اتباع بیگانه و خیلی موارد دیگر برای مشهد سخن می‌گویند، اما پای اعتبار و توجه به این شهر که می‌رسد، کسی پاسخگو نیست.

جمعیت ۸ درصد، امکانات ۶ درصد

وی همچنین با انتقاد از شیوه عدالت توزیعی برای تخصیص امکانات و اعتبارات ملی به استان‌ها، تصریح کرد: خراسان رضوی هشت درصد جمعیت و مساحت کشور را در اختیار دارد، اما بودجه این استان تنها شش درصد اعتبارات ملی است؛ ضمن اینکه از همین اعتبار به ۳۰ میلیون زائر نیز خدمت رسانی می‌شود. این بی‌عدالتی است و نتیجه‌اش این می‌شود که خراسان‌رضوی و مشهد با شرایط سختی مواجه می‌شوند.

وی با مرور برخی دیگر از مشکلات کلانشهر مذهبی مشهد گفت: مشهد مشکلات زیست محیطی و کوه‌خواری دارد که باید برای همه این موارد تدبیری اندیشیده شود، بسیاری از مشکلات مشهد به صورت مسائل حادی درآمده است که حل و فصل آن‌ها اعتبار و زمان زیادی می‌خواهد.

پژمانفر ادامه داد: متأسفانه در مسئله آب به سمتی پیش رفته‌ایم که کشاورزان از حقابه خود هم محروم شده‌اند و در برخی موارد به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود حتی به صورت مدرن هم اقدام به مدیریت منابع آبی برای کشاورزی کنند.

کد خبر 733215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.