روی ناخوش بارندگی در سیستان و بلوچستان/ تراژدی سیلاب‌های بی‌رحم در جنوب ایران

سیل یکی از مهم‌ترین مخاطرات سیستان و بلوچستان در کنار خشکسالی و طوفان‌های ۱۲۰ روزه است که به سبب گستردگی استان و موقعیت جفرافیایی آن همواره اقلیم این سرزمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد، این خسارت‌ها در حالی شکل حادتری به خود می‌گیرد که بدانیم این سیلاب‌ها دارای الگویی تکرارشونده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، بارها کارشناسان زیست‌محیطی نسبت به پیامدهای تغییر اقلیم و گرمایش جهانی هشدار داده‌اند، پیامدهایی که خسارت می‌آفریند و زندگی را بر مردم سخت می‌کند.

تغییرات اقلیمی در نقاط مختلف جهان موجب شده‌اند تا بارش باران به جای شادی‌بخشی و امیدآفرینی روی ناخوش خود یعنی سیل را نشان بدهد، مانند آنچه این روزها در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان شاهد هستیم.

بارندگی‌های مکرر سبب جاری شدن سیلاب در شهرستان‌های دشتیاری، چابهار، کنارک، قصرقند، نیکشهر، سرباز، راسک، جنوب مهرستان، سراوان و سیب و سوران شده‌اند، خسارت اولیه‌ای که از وقوع سیل در این مناطق برآورد شده چیزی حدود دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که زیر ساخت‌های این شهرستان‌ها را با آسیب مواجه کرده است.

منصور بیجار، معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان عمده خسارت‌های وارده را در این مدت به زیرساخت‌هایی نظیر راه، تأسیسات برق و کشاورزی مربوط می‌داند و می‌گوید: ۲۰ اکیپ در سطح استان در حال بازگشایی راه‌ها هستند و تمام راه‌های اصلی و فرعی باز شده و فقط راه‌های روستایی مسدود است.

وی با بیان اینکه برق اکثر روستاها وصل شده و قطعی برق ۱۵ روستای دیگر به دلیل نداشتن راه دسترسی یا وجود آب روی کابل‌های برق است، می‌افزاید: آب ۵۱ روستا نیز قطع است که اغلب به واسطه آلوده شدن آب بوده، اما آب‌رسانی سیار و توزیع آب معدنی توسط هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های امدادی در حال انجام است.

بیجار ادامه می‌دهد: در حال حاضر راه دسترسی ۱۷۰ روستا مسدود است و خدمات امدادی با قایق و بالگردهای هلال‌احمر و قرارگاه قدس انجام می‌شود و بیشترین درگیری سیل مربوط به دشتیاری و مناطق روستایی شهرستان چابهار است، اما تلفات جانی نیز به دنبال نداشته است.

روی ناخوش بارندگی در سیستان و بلوچستان/ تراژدی سیلاب‌های بی‌رحم در سرزمین هامون

تراژدی تکراری وقوع سیل در سیستان و بلوچستان

سیلاب‌های روزهای اخیر سیستان و بلوچستان را می‌توان یکی از جدی‌ترین سیل‌های سال ۱۴۰۲ دانست اما همان‌طور که گفته شد وقوع سیلاب در این استان اتفاق بدیع و غیرقابل انتظاری نیست، تابستان سال گذشته نیز وقوع سیل ناشی از بارندگی‌های سامانه مونسون در سیستان و بلوچستان خسارت‌های زیادی به بخش‌های کشاورزی، راهداری، زیرساخت‌های برق، آب و مسکن، شهرداری‌ها و منابع طبیعی وارد کرد، بر اساس اعلام مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، این سیل بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال در بخش‌های مختلف خسارت در پی داشت.

سیل دی ماه ۱۳۹۸ سیستان و بلوچستان را هم می‌توان از جمله سیلاب‌های مهم این استان دانست که از بیستم تا بیست‌ودوم دی در استان جریان داشت و خسارت ۳۳۲ میلیارد تومانی به زیرساخت‌های شهری وارد کرد، همچنین در پی این سیل راه ارتباطی ۲۰۰ روستای بخش مرکزی و بخش بنت به مرکز شهرستان نیکشهر به طور کامل قطع شد و مسیر ارتباطی ۱۲۵ روستای دو شهرستان خاش و میرجاوه نیز دچار اختلال شد، سیل سال ۱۳۹۸ متأسفانه با تلفات جانی هم همراه بود و سه کشته برجا گذاشت که یک دختر بچه ۵ ساله در میان کشته‌شدگان بود.

دی‌ماه سال ۱۳۹۵ نیز سیلاب دیگری در سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست که در پی بارش‌های شدید آخرین روز دی اتفاق افتاد، در این سیلاب طغیان رودخانه‌های فصلی باعث بسته شدن ۱۵ راه اصلی و فرعی استان شد و به حدود سه هزار خانه در مناطق ایرانشهر، سرباز، نیک‌شهر و کنارک آسیب زد و سبب تخلیه کامل سه روستای همجوار با رودخانه شد، تعداد کشته‌های این سیل نیز سه نفر عنوان شد.

اسفند ماه سال ۱۳۹۳ نیز دوباره سیل به جان سیستان و بلوچستان افتاد و سبب طغیان رودخانه دلگان شد که در اثر آن دو سرنشین یک خودرو جان خود را از دست دادند، در این سیل به ۱۴۰ واحد آسیب جدی رسید و بیش از هزار نفر دچار حادثه شدند.

آذرماه سال ۱۳۹۱ هم سیل در سیستان و بلوچستان راه ارتباطی ۵۰ روستای چابهار را مسدود کرد و سه نفر را در منطقه دشتیاری به کام مرگ کشاند، سال ۱۳۸۹ و ۱۳۸۶ هم سال‌های سیاهی در تاریخ سیلاب‌های سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند، چرا که در هر یک از این سال‌ها شش نفر و در مجموع ۱۲ نفر قربانی سیل شدند و خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های استان وارد شد.

با مرور تاریخچه سیلاب‌های سیستان و بلوچستان می‌توان به این نتیجه رسید که گریزی از بارش‌های فصلی استان نیست اما چرا بارش‌ها همواره منجر به بروز سیل‌های ویرانگری می‌شوند که جبران آثار آن به راحتی و با توجه به شرایط اقتصادی استان میسر نیست.

روی ناخوش بارندگی در سیستان و بلوچستان/ تراژدی سیلاب‌های بی‌رحم در سرزمین هامون

بازگشایی محورهای اصلی جنوب سیستان و بلوچستان

سرریز شدن سدها به ویژه سد پیشین و زیردان و طغیان رودخانه‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان، وقوع سیلاب و بروز مشکلات عدیده‌ای برای مردم به ویژه روستاییان موجب شده است تا در روزهای گذشته محمدحسن نامی، مدیرکل ستاد بحران کشور و سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در میدان حاضر شوند و از نزدیک مشکلات را بررسی، میزان خسارات را برآورد و دستورات لازم را برای حل مشکلات مردم صادر کنند.

همچنین روز گذشته، احمد وحیدی، وزیر کشور بر حسب دستور رئیس‌جمهور در صدر هیئتی به مناطق سیل‌زده استان سفر کرد و ضمن نظارت بر عملکرد دستگاه‌های امدادرسان، برای تسریع در رفع نیازمندی‌های مردم منطقه و جبران آسیب‌های وارده به زیرساخت‌ها اقدامات لازم را در دستور کار قرار داد.

آن طور که مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان می‌گوید: به دنبال هشدار قرمز جوی توسط اداره کل هواشناسی استان ستاد بحران در استانداری تشکیل شد و تمامی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان به صورت آماده‌باش قرار گرفتند.

محبی می‌افزاید: استاندار و معاون عمرانی رئیس ستاد بحران کشور به دنبال وقوع سیل در منطقه حضور دارند و دستورات لازم برای بازگشایی محورها و خدمت‌رسانی به مردم، پیگیری و برآورد میزان خسارات صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادامه می‌دهد: گروه‌های امدادی، جهادی و مردمی پای کار هستند و هلال‌احمر با توزیع بسته‌های معیشتی و اقلام ضروری به مردم خدمت‌رسانی می‌کند، اسکان موقت برای مردم خسارت دیده فراهم شده، چادر، اقلام خوراکی و بهداشتی، پتو و غیره در بین مردم توزیع شده است.

به گزارش ایمنا، سیل یکی از مهم‌ترین مخاطرات سیستان و بلوچستان در کنار خشکسالی و طوفان‌های ۱۲۰ روزه است که به سبب گستردگی استان و موقعیت جغرافیایی آن همواره اقلیم سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نواحی مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان بیش از دیگر نقاط درگیر سیلاب‌های ویران کننده در فصول سرد سال هستند، البته بارندگی‌های تابستانه موسوم به «مونسون» نیز در این مناطق منشأ بروز سیلاب‌هایی می‌شود که الگوی بارش در این نوع بارندگی‌ها هم به صورت منطقه‌ای است و مناطق مرکزی و جنوبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خسارت سیل به سیستان و بلوچستان در حالی شکل حادتری به خود می‌گیرد که بدانیم این سیلاب‌ها دارای الگویی تکرارشونده‌اند به این معنی که همواره در فصولی از سال پیش‌بینی می‌شود که استان گرفتار بروز سیلاب‌های مشابه شود.

کد خبر 732728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.