شگفتانه‌های یک انتخابات!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشبه سیزدهم اسفند ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نتیجه شگفت‌انگیز انتخابات مجلس» نوشت: مردم ایران، با قرار دادن آرای خود در صندوق‌های انتخابات یک بار دیگر عهد دیرینشان با نظام جمهوری اسلامی را محکم کردند. ساعتی پس از پایان مهلت اخذ رأی در ساعت ۲۴ روز جمعه منابع غیررسمی بر اساس شمارش اولیه صندوق‌ها از مشارکت بیش از ۲۵ میلیون نفر از واجدان شرایط در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و به تعبیری رقم خوردن مشارکت ۴۱ درصدی خبر دادند. عددی که معدل مشارکت استان‌های مختلف بود و در تعداد قابل توجهی از استان‌ها مشارکت بیش از ۵۰ درصد هم رقم خورد. این در حالی بود که معاندان از ماه‌ها قبل تمام توان خود را صرف تبلیغ تحریم انتخابات کرده بودند. ایران‌ستیزانی که تصور داشتند می‌توانند با ناامید سازی از صندوق آرا و کاهش معنادار میزان مشارکت می‌توانند میان مردم و حاکمیت فاصله بیندازند و متأسفانه در داخل کشور نیز از سوی طیف معدودی از سیاسیون «تحریم‌طلب» همراهی شدند.

از این حیث حضور پررنگ رأی اولی‌ها در انتخابات هم قابل تأمل بود. دهه هشتادی‌هایی که جامعه هدف دشمن در پروژه اغتشاشات سال گذشته بودند و هدف بیشترین تبلیغات قرار داشتند، با حضور معنادار خود در پای صندوق‌های رأی نشان دادند که ذخایر قابل اتکای انقلاب و نظام در مقابل هجمه‌های ایران‌ستیزانند و خوب می‌دانند در چنین هنگامه‌هایی چگونه رخ بنمایند.

شگفتانه‌های یک انتخابات!

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود به سخنرانی آیت الله رئیسی در هفتمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر پرداخت و با تیتر «ایران آمادگی تبدیل شدن به هاب انرژی بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد» نوشت: دکتر سید ابراهیم رئیسی، صبح شنبه به منظور دیدار رسمی دوجانبه و شرکت در نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز به الجزایر سفر کرد. رئیس‌جمهور کشورمان با استقبال نخست‌وزیر این کشور از طریق فرودگاه بین‌المللی «هواری بومدین» وارد الجزیره شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در هفتمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر، با اشاره به اینکه ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت گاز ایران، زمینه مناسبی برای همکاری کشورهای عضو مجمع در حوزه بالادستی و پایین‌دستی گاز طبیعی و تجارت آن نیز ایجاد کرده است، اظهار داشت: از فرصت استفاده نموده، از سرمایه‌گذاران بین‌المللی و سرمایه‌گذاران کشورهای عضو مجمع برای حضور در پروژه‌های بخش انرژی ایران از جمله پروژه‌های صنعت گاز طبیعی دعوت می‌نمایم.

رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به ذخایر عظیم گاز طبیعی، موقعیت ترانزیتی و فناوری بالای خود، قصد دارد با توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه با همه کشورها در بازار جهانی گاز، به‌خصوص کشورهای همسایه نقشی متناسب با این ظرفیت‌ها پیدا کند. جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند آمادگی تبدیل شدن به هاب انرژی، همچنین مسیری امن برای توزیع و ترانزیتِ گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد.

شگفتانه‌های یک انتخابات!

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شگفتانه‌های یک انتخابات!» نوشت: مردم با رأی خود در انتخابات مجلس دوازدهم سخن گفتند. سخن اول تغییر دادن و پشت‌کردن به برخی کهنه‌کارهای سیاست و حوزه‌های قانون‌گذاری و اجرایی بود. سخن دوم رأی ترکیبی آنان است که در تاریخ انقلاب به این شدت تازگی داشت که هیچ فهرستی اکثریت مطلق را به دست نیاورد، و سخن سوم آمار آرای سفید در برخی حوزه‌ها بود که این نوع رأی‌دادن را می‌توان هم دلیلی برای نداشتن مرجعیت سیاسی در احزاب و تحیر مردم دانست و هم دلیلی بر واکنش اعتراضی آنان. هرچه هست «حق با مردم است» و «مردم، ولی‌نعمتان مسئولانند» و این کارگزاران و مدیران نظام هستند که در روزهای آینده با مشخص‌شدن ابعاد آرای مردم باید خود را با خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم تنظیم کنند.

در انتخابات مجلس دوازدهم تا اینجای کار مشخص شده است کهنه‌کارانی از اصولگرا و اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری رأی نیاوردند و در برخی جاها نیز افراد گمنامی که در هیچیک از فهرست‌های دو جریان اصلی نبودند، رأی آوردند. اکنون مشخص شد که اگر تردیدکنندگان و تحریم‌کنندگان در انتخابات شرکت می‌کردند، راه‌یافتگان کاملاً متفاوت و دگرگون می‌شد و این یعنی انتخابات زنده و اثرگذار و پرمفهوم بوده است و «شرکت نکردن در انتخابات فایده‌ای نداشت.»

شگفتانه‌های یک انتخابات!

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به سیل در سیستان و بلوچستان پرداخت و با تیتر «سیل امداد در سیستان» نوشت: بارش شدید باران که اواخر هفته گذشته سیستان‌وبلوچستان را در برگرفت، باعث جاری شدن سیل، طغیان رودخانه‌ها و ورود آب به برخی منازل شد، راه ارتباطی بیش از ۳۰۰ روستا در مناطق جنوبی این استان را قطع کرد و خیلی از روستاها همچنان در محاصره سیل قرار دارند. وضعیت شدید بارندگی‌ها به گونه‌ای بود که مسؤولان استانی خواستار امدادرسانی هوایی به مناطق سیل‌زده شدند. جاری شدن سیل در مناطق جنوب استان سیستان‌وبلوچستان هرچند خوشبختانه تلفات جانی نداشت ولی خسارات فراوانی را به اراضی کشاورزی، راه‌ها، زیرساخت‌ها و تأسیسات عمومی وارد کرد. البته نیروهای امدادی و جهادی در همان لحظات اولیه به یاری سیل‌زدگان شتافتند و با امدادرسانی، کمک و خدمات‌رسانی به مردم اقدامات لازم را برای بازگشایی مسیرها، اتصال خطوط برق، خروج آب از منازل و همچنین تأمین نیازهای اولیه به کار گرفتند. در حال حاضر هلال‌احمر، سپاه، بسیج و نیروهای مردمی در حال کمک‌رسانی به سیل‌زدگان هستند. در این باره استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده جنوب این استان هم اکنون در میدان حضور دارند.

شگفتانه‌های یک انتخابات!

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «قالیباف به چه کسی باخت؟» را برگزید و نوشت: آخرین نتایج قابل‌اتکایی که تا ساعت نگارش این یادداشت، از انتخابات تهران به دست آمد، بسیاری را شگفت‌زده کرده است. انتخاباتی که در سه حوزه اصولگرایان شاهد تغییراتی بودند که از گذشته متفاوتشان می‌کرد. این حوزه‌ها عبارت‌اند از: ۱- سازمان رأی ۲ – رسانه‌ها و مراجع مورد اعتماد رأی‌دهندگان اصولگرا ۳ – خط‌کشی‌های درونی اصولگرایان و پاسخ به این پرسش که «چگونه شد لیست‌های مخالف قالیباف، توانستند به موفقیت دست پیدا کنند». در یک کلام می‌توان گفت: قالیباف انتخابات را مانند سال ۹۲ به مدل سیاست‌ورزی خود واگذار کرد.

اول: سازمان رأی

بر اساس آنچه در رسانه‌های رسمی تا ساعت ۱۶:۰۰ روز ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ منتشر شد، پنج نفر اول تهران به‌ترتیب عبارت بودند از ۱- محمود نبویان ۲- حمید رسایی ۳ - امیرحسین ثابتی ۴ - محمدباقر قالیباف ۵- روح‌الله ایزدخواه. بر اساس همین لیست، افراد لیست اصلی اصولگرایان (شانا) که سرلیست آن قالیباف بود، از رتبه ۳۰ به بعد قرار داشتند. دراین‌باره موارد زیر گفتنی است:

۱ – این آمار مربوط به شمارش نزدیک به ۱۹۶۰ شعبه اخذ رأی، از میان پنج هزار شعبه تهران است. به عبارت روشن‌تر ۴۰ درصد آرا به‌این‌ترتیب صورت‌بندی شده است.

۲ – مقایسه رأی محمود نبویان در همین مقدار آرای شمارش‌شده، با رأی خود او در انتخابات سال ۹۸ نشان می‌دهد حتی همین افراد نیز با آرای قبلی خود فاصله بسیار زیادی دارند. این در حالی است که آمار واجدین شرایط رأی‌دادن در تهران هشت‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است. کل آرای به صندوق ریخته‌شده در انتخابات تهران یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار رأی بود که آرای اعلام و کسب‌شده توسط این افراد با این مشارکت بسیار فاصله دارد. از همین رو احتمالاً آرای سطح نخست این انتخابات درواقع آرای باطله بود.

۳- در مشهد سید احمد علم‌الهدی در انتخابات خبرگان سوم شد. در کرمان محمدرضا باهنر رأی نیاورد. در مازندران هم مردم به آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رأی ندادند که وارد مجلس خبرگان شود. تمام این موارد نشان‌دهنده تغییراتی در ذائقه اصلی رأی‌دهندگان اصولگرایی است.

۴ – در این انتخابات رأی‌دهندگان اصولگرایی لیستی رأی ندادند و در غیاب جریان اصلاح‌طلب، ترجیح دادند به ترکیبی از لیست‌ها رأی دهند. به‌این‌ترتیب بود که افراد مشترک در لیست‌ها توانستند آرای بالایی را کسب کنند.

شگفتانه‌های یک انتخابات!

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اقتصاد صف به‌جای بازار» نوشت: اقتصاد مبتنی بر بازار بستری فراهم می‌کند که عرضه‌کننده و متقاضی در یک نقطه تعادلی مبادله خود را عملی کنند؛ جایی که رفاه کل جامعه حداکثر می‌شود. عموماً در این بازار، اصل بر شفافیت، سهولت دسترسی برای ورود و خروج، توزیع بهینه کالا و معامله بر اساس قدرت خرید است. اما به نظر می‌رسد آنچه در اقتصاد ایران به‌عنوان اصل قرار گرفته، نه اقتصاد بازار بلکه اقتصاد صف است. سیاست‌گذار عموماً در بازارهای مختلف، قیمت بازار را قبول ندارد و سعی می‌کند نرخ ترجیحی خود را به بازار دیکته کند که نتیجه آن ایجاد صف‌های بزرگ برای متقاضیان است. طبیعتاً در این اقتصاد، برندگان تعداد انگشت‌شمار افرادی هستند که با قدرت و نفوذ بیشتر در ابتدای صف قرار می‌گیرند و بازندگان که توده مردمند در انتهای صف. نکته جالب آنجاست که این نرخ‌های ترجیحی به بهانه معیشت بازندگان گذاشته می‌شود؛ از وام‌های کم‌بهره گرفته تا نرخ ارز غیربازاری و خودروهای به قیمت کارخانه. ممکن است اقتصاد صف به ابزاری نظیر سامانه‌ها، حراج‌ها، سهمیه‌ها یا حتی سیاست‌های تشویقی برای یک هدف خاص مجهز شود؛ اما ماهیت ناکارآمد آن ادامه دارد. رفاه توده مردم تنها با پایان یافتن اقتصاد صف و پایان نفع‌بری برندگان ابتدای صف و بازگشت به مکانیسم بازار، افزایش خواهد یافت.

شگفتانه‌های یک انتخابات!

کد خبر 732442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.