بچه ها هم می‌توانند سرمایه گذاری کنند؟

آموزش سرمایه گذاری به کودکان و نوجوانان یکی از موضوعاتی است که در هر رده سنی متفاوت است و لازم است با ارکان آن آشنا شوید.

به گزارش‌خبرگزاری ایمنا، سرمایه گذاری یکی از امور مالی است که می‌تواند ارزش پول را در مقابل تورم حفظ کند و یکی از روش‌هایی است که می‌توان از آن برای آینده فرزندان هم استفاده کرد.

وقتی صحبت از سرمایه گذاری برای کودکان می‌شود اولین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که در چه بازار مالی و به چه صورت می‌توان این اقدام را انجام داد؟

در پاسخ می‌توان بازارهای مالی مختلف مانند بورس، خرید طلا، حساب سپرده، مسکن، صندوق درآمد ثابت، صندوق سهامی، بیمه و غیره را بررسی کرد و متناسب با میزان ریسک پذیری و نقدینگی موجود اقدام به سرمایه گذاری کرد.

اما هدف اصلی در این متن پرداختن به این سوال است که آیا لازم است کودکان و نوجوانان در جریان موضوع سرمایه گذاری و یا تحت این آموزش قرار بگیرند یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال می‌توان کودکان و نوجوانان را به رده‌های سنی زیر ۶ سال، ۷تا۹ سال و ۱۰ سال به بالا تقسیم کرد.

خودت براش سرمایه گذاری کن

اگر فرزند زیر ۶ سال دارید نیازی نیست او در جریان مسائل مربوط به سرمایه گذاری قرار گیرد و والدین می‌توانند هر مقدار از پول که پس انداز شده را به صلاحدید خودشان در هر یک از بازارهای نام‌برده سرمایه گذاری کنند.

بهش بگو داری براش سرمایه گذاری می‌کنی

اگر فرزند بین ۷تا۹ سال دارید متناسب با میزان درک و فهم او می‌توانید به او بگویید که قرار است برایش سرمایه گذاری کنید و به صورت ساده توضیح دهید که سرمایه گذاری نیازمند صبوری است و پس از صبر کردن نتیجه می‌دهد.

برای اینکه بتوانید مفهوم سرمایه گذاری را بهتر برایش جا بیندازید از آنجایی که صبر پیش نیاز سرمایه گذاری است با آنها تمرین صبر کنید!

به طور مثال بازی‌هایی انجام دهید که صبر را زیاد می‌کند یا اینکه به او یاد بدهید گل و گیاه بکارد و منتظر نتیجه بماند. سپس توضیح دهید که همانطور که گل دادن نتیجه کاشت گیاه و مراقبت کردن از او و صبر کردن برای رسیدن به نتیجه است، سرمایه گذاری نیز مراقبت کردن از پول‌های ما و صبر کردن برای این است که مقدار آن افزایش یابد.

همچنین می‌توانید به تفاوت پس انداز و سرمایه گذاری اشاره کنید و بگویید که پس انداز یعنی پول‌هایمان را جمع کنیم و با آن یک کالا بخریم اما سرمایه گذاری یعنی پول‌هایمان را جمع کنیم و با آن چیزی را بخریم که دوباره قابل فروش باشد. مثلاً یک خانه یا طلا بخریم که ارزشمند باشد و دوباره بتوانیم بفروشیم.

بنابراین در این رده سنی هم می‌توانید آموزش دهید و هم برای فرزندتان سرمایه گذاری کنید، البته تمامی آموزش‌ها بستگی به میزان درک فرزند شما دارد و اگر احساس می‌کنید متوجه نمی‌شود عجله نکنید.

بگذار خودش امتحان کنه

اگر فرزند بالای ۱۰ سال دارید قطعاً میزان فهم او بیشتر شده و می‌تواند بهتر با شما همراهی کند. اجازه دهید خودش برای پولش تصمیم بگیرد و شما فقط نقش مشاور را داشته باشید، ممکن است تصمیم بگیرد کل پول را برای خرید کالای دلخواهش خرج کند و یا تصمیم بگیرد آنها را جمع کرده و سرمایه گذاری کند.

زمانی که تصمیم به این اقدام گرفت شما می‌توانید برایش سرمایه گذاری کنید یا اگر در سن نوجوانی است می‌توانید برخی بازارها را به او معرفی کنید و حتی فرصت کسب تجربه در آن بازارها را با مبالغ کم نیز به او بدهید.

به او بهترین روش سرمایه گذاری را معرفی کنید و آن چیزی نیست جز سرمایه گذاری در تولید و کسب کار که باعث گردش پول در اقتصاد می‌شود و از راکد بودن آن جلوگیری می‌کند.

ضمن اینکه در همه سنین فرزندانتان را از جمع آوری پول بدون هدف منع کنید چرا که این عمل مصداق کنز است و در دین مبین اسلام کنز کردن مال حرام شمرده است. بنابراین پس انداز و سرمایه گذاری در شرایطی که هدف داشته باشد خوب است.

البته لازم به ذکر است که در سن او مهمترین سرمایه گذاری آن چیزی نیست که الزاماً مالی باشد بلکه سرمایه گذاری روی مهارت‌ها و توانایی‌هایش از هر چیزی مهم‌تر است.

مائده جلوخانیان، خبرگزاری اقتصادی ایمنا

کد خبر 732030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.