اخطار رای‌دهندگان مسلمان میشیگان به بایدن و دموکرات‌ها

شبکه خبری الجزیره در مطلبی اعلام کرد: رای‌دهندگان ایالت میشیگان آمریکا با بیش از ۱۰۰ هزار رای «عدم‌ تعهد»، اعتراض خود را نسبت به حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی ابراز کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شبکه خبری الجزیره دوم شدن رأی اعتراضی به سیاست‌های جو بایدن در خصوص غزه در ایالت میشیگان (پایتخت عرب‌های آمریکا) را بی‌سابقه خوانده است. اکثر رای‌دهندگان در انتخابات درون‌حزبی دموکرات گزینه «نامتعهد» را به جای جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی، انتخاب کردند تا حمایت بی‌وقفه او از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کنند.

اخطار رای‌دهندگان مسلمان میشیگان به بایدن و دموکرات‌ها

به گزارش الجزیره، نتایج اولیه چهارشنبه شب نشان می‌دهد که بیش از ۱۰۱ هزار رای‌دهنده در سراسر ایالت میشیگان در این کارزار اعتراض پای صندوق رأی شرکت کردند. مشوقان این راهبرد اعلام کردند که این آمار به عنوان یک محکومیت عظیم از حمایت واشنگتن از رژیم اسرائیل تلقی می‌شود و هشداری برای حزب دموکرات قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر ۲۰۲۴ است.

اخطار رای‌دهندگان مسلمان میشیگان به بایدن و دموکرات‌ها

هویدا عرف، وکیل حقوق بشر آمریکایی-فلسطینی، به الجزیره گفته است که این رأی اعتراضی ۱۰۱ هزار نفره کاملاً حس فزاینده عصبانیت جامعه عرب نسبت به سیاست‌های بایدن را ابراز نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد که برخی از رای‌دهندگان برای نشان دادن نارضایتی از رئیس‌جمهور فعلی، رأی خود را برای سایر نامزدها به صندوق انداختند. ماریان ویلیامسون و دین فیلیپس که بایدن را برای نامزدی ریاست‌جمهوری حزب دموکرات به چالش کشیده‌اند، پیش‌تر نیز از آتش‌بس فوری در غزه حمایت کرده‌اند.

فیلیپس ۲۰ هزار رأی به دست آورد در حالی که ویلیامسون که پیش از روز رأی‌گیری در سه‌شنبه از رقابت کنار رفت بیش از ۲۲ هزار رأی کسب کرد. پس از این انتخابات، ویلیامسون اعلام کرد که کارزار انتخاباتی خود را از سر خواهد گرفت.

عرف افزود که بسیاری از مردم ترجیح دادند به طور کلی در انتخابات شرکت نکنند. او توضیح داد که کمپین رأی عدم تعهد با منابع محدود کار می‌کرد و تنها چند هفته قبل از انتخابات آغاز شد. به گفته‌ی او «رأی عدم اعتماد روز سه‌شنبه به بایدن، عصبانیت از بایدن و تمایل مردم برای استفاده از رأی خود برای ابراز این نارضایتی شدید باید تیم بایدن و همه دموکرات‌ها را بسیار نگران کرده باشد.»

یکی از گروه‌های درگیر تلاش برای رأی عدم‌تعهد کمپین «گوش کن به میشیگان» بود که نتایج انتخابات را در رسانه‌های اجتماعی جشن گرفت. در بیانیه آنها آمده است: «جنبش ما امشب پیروز شد و به طور گسترده از انتظارات‌مان فراتر رفت.»

این گروه قول داد که فشارها را حداقل تا زمان مراسم کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ماه اوت ادامه دهد، زمانی که این حزب به‌طور رسمی نامزد خود را پس از انتخابات مقدماتی ایالتی انتخاب خواهد کرد؛ با این حال، در اعلامیه آن‌ها موضعشان در خصوص انتخابات سراسری و تحریم بایدن توسط رای‌دهندگان، مطلبی ذکر نشده است.

انتخابات تاریخی

شعار «هر رأی ارزشمند است» در میشیگان واقعی‌تر به نظر می‌رسد، به این دلیل که در انتخابات سراسری نوامبر، نامزدهای ریاست‌جمهوری در رقابت‌های ایالتی برای کسب آرای الکترال کالج رقابت می‌کنند. آن آرای الکترال سپس تصمیم می‌گیرد که چه کسی برنده کاخ سفید شود.

در انتخابات سراسری اخیر، برنده تنها به تعداد انگشت شماری از «ایالت‌های چرخشی» رسیده است که می‌توانند پیروزی جمهوری‌خواه یا دموکرات را متمایل کنند. میشیگان، خانه بیش از ۱۰ میلیون نفر، یکی از این ایالت‌ها است و اغلب با اختلاف آرای اندک بُرده می‌شود.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۶، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، رقیب دموکرات خود، هیلاری کلینتون، را در میشیگان با کمتر از ۱۱ هزار رأی شکست داد. این ایالت برای رساندن ترامپ در کاخ سفید بسیار مهم بود.

در سال ۲۰۲۰، بایدن با حدود ۱۵۰ هزار رأی در میشیگان ترامپ را شکست داد - تقریباً برابر با تعداد رای‌دهندگانی که در این انتخابات مقدماتی از بایدن حمایت نکردند. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که در صورت احتمال رویارویی مجدد بین بایدن و ترامپ، رقابت انتخابات سراسری نزدیک‌تر خواهد بود.

سالی هاول، استاد دانشگاه میشیگان گفته است که از نظر محاسبات انتخاباتی میشیگان یعنی کارزار بایدن باید نگران این ایالت باشد.

وی همچنین افزود که انتخابات سه‌شنبه نشان داد که جامعه عرب آمریکایی علی‌رغم جمعیت کمشان دارای تأثیر زیادی در رای‌های الکتورال ایالاتشان دارند.

هاول توضیح داد که جامعه عرب آمریکایی حدود ۲ درصد از رأی دهندگان در میشیگان را تشکیل می‌دهد. آن‌ها همراه با رای‌دهندگان مسلمان که با جامعه عرب آمریکایی همپوشانی دارند، حدود ۳ درصد رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند. از نظر او، جامعه مسلمان و عرب آمریکا تا به حال این میزان توجه از طرف کاندیدای ریاست‌جمهوری دریافت نکرده است که رأی آن‌ها را تاریخی می‌کند.

اخطار رای‌دهندگان مسلمان میشیگان به بایدن و دموکرات‌ها

این تازه اول راه است

به گزارش الجزیره، حتی در مناطقی که حضور قابل توجهی از اعراب و مسلمانان وجود نداشت، «کارزار عدم تعهد» حضور قوی داشت که تأکید کرد این جنبش فراتر از جوامع فردی گسترش یافته است. به عنوان مثال در واشتنا کاونتی، یک شهر کلیدی برای دموکرات‌های لیبرال، ۱۷ درصد افراد رأی نامتعهد دادند.

هاول همچنین به الجزیره گفته است: «کار ما هنوز تمام نشده است. ایالت‌های چرخشی دیگری با جامعه عرب آمریکایی یا جامعه مسلمان آمریکایی یا جامعه آفریقایی-آمریکایی یا جمعیت جوان و تحصیل‌کرده وجود دارند که با فلسطینی‌ها همبستگی دارند. همه این گروه‌ها به آنچه در میشیگان اتفاق افتاد توجه کرده‌اند.»

حامیان این استدلال در ایالت مینه‌سوتا، که جمعیت زیادی از مسلمانان و سومالیایی‌های آمریکایی دارد، تلاش‌های خود را برای ترغیب ساکنان به رأی دادن «عدم تعهد» افزایش داده‌اند.

با این حال، با توجه به اینکه برخی از رأی‌دهندگان نامتعهد» می‌گویند که یک تغییر سیاست از سوی بایدن همچنان می‌تواند رأی آنها را جلب کند، هنوز مشخص نیست که چه اتفاقی خواهد افتد. سایرین، از جمله افراد پشت کمپین «بایدن را کنار بگذارند»، گفته‌اند که دولت نمی‌تواند آسیب‌های وارد شده را جبران کند. به گفته آنها: «اکنون، کار ما ادامه دارد. ما باید در مسیر ناکام گذاشتن بایدن از رأی خود باقی بمانیم. برای شهدای غزه برای آبروی خودمان، در غیر این صورت ما تبدیل به تد کروز می‌شویم و هیچ‌چیز مهم نیست.» منظور او کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه است که حتی پس از توهین‌های شخصی ترامپ، حمایتش از ترامپ را اعلام کرد.

بایدن در بیانیه‌ای با قدردانی از بیش از ۶۱۸ هزار رأی به نفع او در میشیگان، به جنبش عدم تعهد یا جنگ رژیم صهیونیستی و غزه اشاره نکرد. در عوض، او از اتحادیه بانفوذ کارگران متحد خودرو که خواستار آتش‌بس شده است و در عین حال همچنان از بایدن حمایت می‌کند، تشکر کرد. او همچنین متعهد شد که صنعت خودروی این ایالت را تقویت کند، زیرساخت‌های در حال فروپاشی را تعمیر کند و از خانواده‌های طبقه کارگر حمایت کند.

به نظر می‌رسد رویکرد بایدن با استدلال برخی از مفسران همسو با دموکرات‌ها که معتقدند جنگ در غزه در ماه نوامبر یک موضوع بی‌اهمیت خواهد بود، مطابقت دارد. آن‌ها معتقدند که چرخه اخبار در ایالات متحده تا آن زمان از این وقایع گذشته است.

اما مدافعان حقوق فلسطینی‌ها می‌گویند که رأی میشیگان باید هشداری برای دموکرات‌ها باشد تا تصور نکنند که رای‌دهندگان حافظه کوتاه‌مدتی دارند. آن‌ها استدلال کردند که حقوق بشر برای بسیاری موضوع اصلی است و مقیاس جنگ غزه هشدارهایی را در مورد «نسل‌کشی» از جانب کارشناسان سازمان ملل برانگیخته است.

به گفته اعظم قاسم، یک فعال انتخاباتی عرب آمریکایی: «این موضوع بسیج‌کننده و یک نمونه موفقیت وجدان بیدار در سراسر جوامع آمریکا است؛ عرب، یهودی، سیاه‌پوست، سفیدپوست، افراد سیاسی و غیرسیاسی.»

اخطار رای‌دهندگان مسلمان میشیگان به بایدن و دموکرات‌ها

رای‌دهندگان عاقل هستند

بر اساس گزارش الجزیره، مدافعان عدم رأی به بایدن ادعا می‌کنند که حمایت بی‌چون و چرای بایدن از رژیم اسرائیل، همراه با زیر سوال بردن تعداد کشته‌شدگان غزه، برای بسیاری از رای‌دهندگان اثر طولانی‌مدت گذاشته است که به‌زودی از بین نخواهند رفت. در اوایل درگیری، بایدن از کنگره خواست ۱۴ میلیارد دلار کمک اضافی به رژیم صهیونیستی را تصویب کند، درخواستی که قانون‌گذاران هنوز در تلاش برای برآورده کردن آن هستند.

روز سه‌شنبه، در حالی که مردم میشیگان «غیرمتعهد» رأی می‌دادند، بایدن با رهبران کنگره دیدار کرد تا لایحه کمک‌های خارجی را که شامل کمک‌های اضافی اسرائیل می‌شود، به تصویب برساند. این اقدام همچنین کمک مالی به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA، اونروا)، را ممنوع می‌کند.

دولت بایدن هفته گذشته برای سومین بار قطعنامه آتش بس را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به همین دلیل است که لحن ملایم اخیر دولت او برای بسیاری پوچ به نظر می‌رسد. بایدن و مقامات او اخیراً از اسرائیل خواسته‌اند که آسیب غیرنظامیان در غزه را به حداقل برساند و «درد و ضرر غیرقابل تصور» فلسطینیان را بشناسند اما عرف هشدار می‌دهد که رویکرد ممکن است «دوگانه‌گویی» باشد زیرا دولت بایدن همچنان از جنگ غزه حمایت می‌کند. او به الجزیره گفت: «رای دهندگان احمق نیستند و بنابراین، این نوع لفاظی‌ها توهین‌آمیزتر است.

قاسم نیز افزود: «هر یک از این آرای عدم تعهد کسی است که علی‌رغم مشغله خود مرخصی می‌گیرد تا به آنچه که همه ما تماشا کرده‌ایم رأی اعتراضی بدهد. اعتراض به بی‌تفاوتی دولتی تباه در برابر ارزش زندگی که امیدوار است مرور زمان باعث ببخش مردم شود، اما این رأی‌دهندگان فراموش نخواهند کرد.»

اخطار رای‌دهندگان مسلمان میشیگان به بایدن و دموکرات‌ها

کد خبر 731950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.